چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

اعتراض به مالیات سلیقه‌ای

اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در ۴ سال گذشته نقدهای بسیاری را هم از سوی مردم و هم اصناف مختلف به دنبال داشته است و اصلی‌ترین نکته‌ای که به ویژه مردم درباره این قانون و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده دارند...
شایلی قرائی
اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در ۴ سال گذشته نقدهای بسیاری را هم از سوی مردم و هم اصناف مختلف به دنبال داشته است و اصلی‌ترین نکته‌ای که به ویژه مردم درباره این قانون و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده دارند؛ عدم شفافیت و اطلاع‌رسانی صحیح درباره آن است؛ اینکه چه کالاها و خدماتی شامل این قانون می‌شوند و چه چیزهایی نمی‌شوند و مردم از کجا باید اعتماد داشته باشند که مثلاً مالیات بر ارزش افزوده‌ای که در یک رستوران از آنها گرفته می‌شود حتماً از سوی آن واحد صنفی به عنوان مالیات پرداخته می‌شود؟ در ماه‌های گذشته که اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرایی شد، بسیاری از اصناف به تغییرات اساسی در قانون اجرایی کنونی از سوی کمیسیون اقتصادی امیدوار شده بودند و حتی برخی از تشکل‌های صنفی همچون طلا و جواهرات در کمیسیون اقتصادی حاضر شدند و مشکلات‌شان را در ارتباط با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بیان کردند.
به گزارش کسب و کار نیوز، همچین رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران گفت: «در شرایطی که هر مسافر می‌تواند ۱۵۰ گرم مصنوعات طلا با خود وارد کشور کند، برخی ترجیح می‌دهند که طلای مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه تهیه کنند که مشمول اخذ مالیات ۹ درصدی ارزش افزوده هم نباشد.»پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پیش از این گفته بود: تصمیم‌گیری درباره لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده با لحاظ گزارش‌های کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی، مرکز پژوهش‌های مجلس و دستگاه‌های تخصصی، انجام می‌شود. او گفته بود: «اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در راستای کمک به فعالان اقتصادی کشور است، چراکه در سال‌های گذشته درباره این موضوع دغدغه‌های داشته‌اند.» مهم‌ترین دغدغه درباره این لایحه به بندهایی از آن باز می‌گردد که درباره تعاریف حوزه دامنه شمول مالیات ارزش افزوده در اقتصاد کشور است و همین موضوع هم در مجلس به صورت ویژه در حال بررسی است.
در زمان رکود قرار است چه مالیاتی اخذ شود؟
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران

مالیات موضوعی است که مدت زیادی است اصناف را درگیر کرده است. ما منکر موضوع مهمی چون پرداخت مالیات نبوده و نیستیم، چراکه معتقدیم دولت بخشی از درآمدهای خود را بدین وسیله تامین می‌کند، اما این روش و نحوه اخذ مالیات در این شرایط فرار مالیاتی را افزایش می‌دهد. در تمام اقتصادهای دنیا مالیات بر ارزش‌افزوده یا همان مالیات بر مصرف از یک ایستگاه گرفته می‌شود، ولی قانونی که در حال حاضر جاری است، باعث شده مالیات بر ارزش افزوده از مبادی زیادی دریافت شود که یقیناً بر قیمت تمام‌شده کالا و خدمات و تولید اثر می‌گذارد، ضمن اینکه ایراد اساسی این است که سلیقه‌ای هم اعمال می‌شود یا حتی قانون هم اعمال نمی‌شود. همچنین در لایحه بودجه پیشنهادی سال آینده که تقدیم مجلس شد به افزایش درآمدهای مالیاتی اشاره شده و باید اشاره شود که در زمان رکود قرار است چه مالیاتی اخذ شود.به طور کلی اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده «داد همه را درآورده» است. این قانون در صورتی که باید برای یک دوره پنج ساله به طور آزمایشی اجرا می‌شد اکنون ۴ سال از آن ۵ سال هم گذشته است، اما هنوز سازمان نیافته که داد بنگاه‌ها را درآورده و سوال است که چرا در وضعیت بد بازار این قانون را حذف نمی‌کنیم؟
بسیاری از تولیدکنندگان از پا درآمده‌اند
شاهین فاجانی، نایب‌رئیس اتحادیه ماشین‌سازی و فلزتراش پردیس

مشکلات بسیاری این روزها اصناف را آزار می‌دهد و انگیزه کسب‌وکار را از آنها گرفته است. رکود بیداد می‌کند و خرید و فروشی انجام نمی‌شود. به همین دلیل درآمدی عاید اصناف نمی‌شود. مالیات در این بین بزرگ‌ترین مشکل اصناف و سد راه فعالیت آنها شده است. کسی از پرداخت مالیات فرار نمی‌کند و با آن مخالفتی ندارد، چراکه حق دولت دریافت است، اما وضع بدین شکل مورد اعتراض است. در چند سال گذشته فشارهای مالیاتی، بسیاری از تولیدکنندگان کشور را از پا درآورد و موجب بیکاری تعداد زیادی کارگر شد. روزی نیست که واحدی اعلام بیکاری نکند و خیلی‌ها هم برای فرار از مالیات به فعالیت زیرپله‌ای رو آورده‌اند، تا جایی که حتی نمی‌توانیم آمار دقیقی از تولیدکننده‌های کشور ارائه دهیم. کاش دولت برای این صنف به جای اخذ مالیات، شرط واردات ماشین‌آلات و دستگاه‌های جدید را به ازای پرداخت مالیات قرار می‌داد. راهکارهای بسیاری در این رابطه و حل مشکلات وجود دارد. دولت نباید از تولید مالیات بگیرد، بلکه باید از محصول فروخته‌شده، مالیات اخذ شود و مسئولان باید توجه داشته باشند که روزی باید تاوان مالیات‌هایی که امروز می‌گیرند را پس بدهند.
مالیات جلوی بسیاری از فعالیت‌ها را گرفته است
محمد شادمند، رئیس اتحادیه مصنوعات چوب استان اصفهان

با اینکه بارها در این باره صحبت و مذاکره انجام شده است، اما تاکنون همان رویه قبلی را درباره اخذ مالیات از اصناف شاهد هستیم. مشکلات بسیاری بر سر راه کسب‌وکارها وجود دارد و تاکنون با وجود همین موانع و به هر قیمتی فعالان بازار در این کسب‌وکارها مانده‌اند. رکود بیداد می‌کند و متأسفانه با آنکه مسئولان می‌دانند امید اصناف به روزهای پایانی سال برای جبران خسارت‌های‌شان است، اما با برگزاری نمایشگاه‌های بهاره موافقت می‌کنند. در حال حاضر مالیات دغدغه اصلی این اتحادیه است که دامن‌گیر همه صنف‌ها شده است. کار دولت درباره مالیات بر ارزش افزوده جلوی بسیاری از فعالیت‌ها را گرفته و قوانین به کوچک شدن واحدهای صنفی یا تعطیلی برخی از آنها منجر شده است. وقتی واحدهای صنفی توان پرداخت مالیات را نداشته باشند به تعطیلی این واحدها منجر می‌شود. هزینه‌های جاری به اندازه مالیات بر این صنعت تأثیر نمی‌گذارند. در بحث مالیات هر واحد تولیدی سلیقه‌ای عمل شده و گوش اداره مالیات بدهکار اصناف نیست. همچنین درباره بخشش جریمه‌های اصناف نیز لازم است اشاره شود که اگر واحدها مالیات‌های قطع‌شده خود را یکجا پرداخت کنند، بخشش جریمه شامل آنها می‌شود در حالی که توان پرداخت یکجای مالیات را ندارند.