صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

با 4 هزار و 500 میلیارد ریال سرمایه

19 طرح دریایی و بندری در هرمزگان بهره‌برداری شد

همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر 19 طرح دریایی و بندری هرمزگان با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، مدیرکل بنادر ودریانوردی هرمزگان روز شنبه در مراسم بهره برداری ازاین طرح ها در مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس گفت: برای راه اندازی این طرح ها ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
الله مراد عفیفی پور افزود: از جمله مهم ترین این طرح ها بهره برداری از ۲ مخزن نگهداری فرآورده های نفتی در بندر خلیج فارس به ارزش ۵۸۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۹۰ نفر، پایانه لجستیک کالا و کانتینر با هزینه ۴۷۰ میلیارد ریال و ایجاد شغل برای ۱۰۰ نفر در زمین های پشتیبانی بندرشهید رجایی است.
وی ادامه داد: بهره برداری از مرحله نخست فاز ۳ طرح توسعه کانتینری بندرشهید رجایی با هزینه ۲ هزار میلیارد ریال معادل ۴۶ میلیون یورو شامل ساخت ۴۰۰ متر اسکله، با عمق آبخور ۱۵.۵ متر و لایروبی یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب از حوضچه سوم این بندر و نیز دیوار کشی زمین ۲هزار و۷۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی به طول ۲۰ کیلومتر با استفاده از قطعه پیش ساخته بتن آرمه با هزینه ۱۷۰ میلیارد ریال از دیگر طرح های بهره برداری شده محسوب می شوند.
وی ادامه داد: همچنین ۵ فروند اسکله فلزی شناور، ساختمان مامور سرای بندر هرمز، مرکز امداد و نجات دریایی بندر شهید حقانی، لایروبی بندر جاسک و تجهیز پایانه بین المللی خلیج فارس در بندر شهید باهنر دراین روز مورد بهره برداری قرار گرفت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، تامین عمده منابع مالی این طرح ها را از محل اعتبارات داخلی سازمان بنادر و بخشی دیگر را نیز از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی عنوان کرد.
عفیفی پور یاد آور شد: برگزاری مراسم ابلاغ رسمی قرارداد ۵ ساله اپراتور ۲ ترمینال اصلی بندر شهید رجایی (تحویل ترمینال ۱ به شرکت بتا و ترمینال ۲ به شرکت سینا)، بازدید از کارگاه مونتاژ گنتری کرین ها و ترانستینرهای جدید ترمینال ۲، افتتاح ضلع شمالی مرحله ۲ طرح توسعه کانتینری بندر شهید رجایی و بازدید از ساختمان و تجهیزات ایکس ری جدید بندر، از دیگر برنامه های سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به هرمزگان بود.
وی، ایجاد اشتغال ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم با بهره برداری ازاین طرح ها را نشانگر برداشتن گام هایی بلند و موثر از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و جامه عمل پوشاندن به شعارهای دولت تدبیر و امید در حوزه اقتصاد دریا پایه، توسعه زیرساخت های دریایی و بندری کشور و رونق معیشت ساحل نشینان دانست.
وی تصریح کرد: هم چنین، طی آیینی ویژه با حضور وزیر راه و شهرسازی و مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی، قرارداد ۵ ساله واگذاری پایانه های کانتینری شماره ۱ و ۲ بندر شهید رجایی به شرکت های خدمات دریایی و بندری بتا و سینا به امضا رسید.
عفیفی پور بیان داشت: این اقدام، گامی مهم در راستای کاهش تصدی گری دولت در حوزه بنادر بازرگانی و نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی در صنعت حمل و نقل دریایی برداشته می شود.
بازدید از کارگاه های نصب و راه اندازی ۱۲ دستگاه گنتری کرین ساخت شرکت لیبهر آلمان (جرثقیل فوق سنگین تخلیه و بارگیری کانتینر)، ۱۵ دستگاه ترانستینر (جرثقیل ویژه صفافی کانتینر) ساخت شرکت ایرانی منگان به عنوان نمادی بارز از اقتصاد مقاومتی وهمچنین نخستین دستگاه ایکس ری پرسرعت کامیونی و نسل ۴ کشور به عنوان بخشی دیگر از برنامه های سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به دروازه طلایی اقتصاد ایران بود.
وزیر راه پیش از بهره برداری از این طرح ها با سفر به جزیره هرمز، شاهد آغاز عملیات لایروبی اسکله چند منظوره این جزیره بود.
استان هرمزگان دارای ۳۲ بندر فعال است که به اسکله های تجاری و صیادی برای تخلیه و بارگیری کالا و جابجایی مسافر معروف هستند.
بندر شهید رجایی، شهید باهنر، شهید حقانی، بندرلنگه، آفتاب، چارک، کیش، قشم، تیاب، کلاهی، کرگان، جاسک و سیریک مهم ترین بنادر هرمزگان هستند.