صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از  دلایل  افزایش قیمت موز به 8 هزار تومان گزارش می دهد

انحصار در واردات موز

قیمت موز طی هفته گذشته با افزایش مواجه شد و در خرده‌فروشی‌ها به ۸ هزار تومان به ازای هر کیلو رسید.

شایلی قرائی

به گزارش کسب وکار نیوز، قیمت موز طی هفته گذشته با افزایش مواجه شد و در خرده‌فروشی‌ها به ۸ هزار تومان به ازای هر کیلو رسید. برخی معتقدند که این افزایش قیمت مربوط به نزدیک شدن به بازار شب عید است و برخی دیگر با تکذیب این موضوع افزایش نرخ ارز و همچنین کمبود یا کاهش تولید این میوه پرطرفدار را در کشور تامین‌کننده آن می‌دانند. آخرین آمار منتشرشده از صادرات و واردات محصولات کشاورزی بیانگر این است که در ۹ ماهه امسال بالغ بر ۵۳۲ هزار و ۲۹۲ تن موز به ارزشی بیش از ۴۰۲ میلیون و ۹۹۲ هزار دلار موز به کشور وارد شده که از نظر وزنی ۱۵.۴۸ درصد و از نظر ارزشی ۱۵.۵۳ درصد رشد را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نشان می‌دهد. نگاهی به این آمار بیانگر افزایش وزنی واردات موز و ثابت ماندن قیمت آن در ماه‌های مورد نظر این گزارش بوده و از سوی دیگر نیز با حساب و کتابی ساده می‌توان متوجه شد واردات هر کیلوگرم موز حتی با در نظر گرفتن حداکثر تعرفه ۱۵ درصدی به کمتر از ۴,۰۰۰ تومان می‌رسد. حال آنکه قیمت این محصول در بازار مصرف ۸ هزار تومان شده و آمار با اظهارات مسئولان توزیع‌کننده میوه در بازار متفاوت به نظر می‌رسد. در این رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: در حال حاضر هر کیلو موز با قیمت ۶ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود که این قیمت تا به دست مصرف‌کننده برسد، حدود ۸ هزار تومان خواهد شد. به گفته وی، قیمت موز در یک هفته اخیر با افزایش روبه‌رو بوده و از کیلویی ۴ تا ۵ هزار تومان به کیلویی ۸ هزار تومان رسیده است. در این میان قیمت هر کیلو موز به صورت عمده ۵ تا ۶ هزار تومان است و این رقم حاکی از افزایش قیمت ۳۰ درصدی این محصول در میادین است. حسین مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی درباره علت افزایش قیمت موز گفت: با توجه به شروع فصل سرما و افزایش تعرفه واردات موز شاهد افزایش ۳۰ درصدی قیمت این محصول در میادین میوه و تره‌بار هستیم. وی در ادامه افزود: در حال حاضر هر کیلو موز با قیمت ۶ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود که این قیمت تا به دست مصرف‌کننده برسد حدود ۸ هزار تومان خواهد شد. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در توضیح علت افزایش قیمت موز تصریح کرد: نبود نظارت در بازار و سوءاستفاده برخی از فروشندگان موجب شده تا قیمت موز تا ۸ هزار تومان افزایش یابد. مهاجران در انتها خاطرنشان کرد: زمان کاهش قیمت موز در بازار مشخص نیست.

نوسان قیمت موز تاثیری در افزایش قیمت سایر اقلام ندارد
حسن صابری، رئیس اتحادیه بارفروشان
طی روزهای اخیر قیمت موز تا کیلویی ۸ هزار تومان هم پیش رفته که عوامل متعددی در این زمینه تاثیر داشته‌اند. کمبود تولید موز در فیلیپین، افزایش نرخ جهانی این میوه، افزایش نرخ ارز، سرما و غیره به افزایش قیمت موز در داخل کشور دامن زده‌‌اند. اینکه گفته می‌شود نوسان قیمت موز مربوط به بازار شب عید است، ضرورت دارد اشاره شود که این ادعا درست نیست. از طرف دیگر، نوسان قیمت موز تاثیری در افزایش سایر اقلام در بازار شب عید هم ندارد. با توجه به فراوانی تولید و ذخیره‌سازی مناسب سیب و پرتقال شب عید از سوی سازمان تعاون روستایی، نوسان قیمت موز هیچ‌گونه تاثیری در بازار محصولات داخلی ندارد. طی هفته گذشته تاکنون قیمت موز با افزایش مواجه شد و تقریباً ۳۰ درصد گران‌تر از هفته قبل از آن فروخته شده است، به گونه‌ای که موز ۶۱۰۰ تومانی در هفته منتهی به ششم بهمن‌ماه، به کیلویی ۸ هزار تومان رسید. همان‌طور که اشاره شد، عوامل متعددی را می‌توان برای افزایش قیمت موز نام برد. البته در حال حاضر قیمت عمده‌فروشی آن بیش از ۶ هزار تومان است که با احتساب سود منطقی حدود ۳۵ درصدی انواع میوه از عمده‌فروشی تا خرده‌فروشی، قیمت حدود ۸ هزار تومانی هر کیلوگرم موز در بازار مصرف منطقی به نظر می‌رسد. از عواملی که نام بردیم دو عامل تاثیر بیشتری بر افزایش قیمت موز در بازار داشته‌اند. افزایش نرخ ارز و کمبود تولید موز در فیلیپین که کشوری به شمار می‌رود که بزرگ‌ترین تامین‌کننده موز در جهان است. البته در این بین و به دنبال کمبود تولید این میوه، سهمیه موز ایران از سوی کشورهایی مانند فیلیپین کاهش پیدا کرده است. طبیعتاً در چنین شرایطی میزان واردات و نهایتاً عرضه موز در بازار داخلی ایران نیز کاهش پیدا می‌کند و خود عاملی برای افزایش قیمت می‌شود. در این وضعیت فشار بسیاری از سوی کشورهایی مانند ایران برای تامین موز مورد نیاز بازارشان روی کشورهایی مانند اکوادور است که این کشور هم نمی‌تواند تامین‌کننده این نیاز باشد.

افزایش نرخ ارز هم به افزایش قیمت موز دامن زد
نوروزعلی اسماعیلی، فعال صنفی
واردات موز در کشور همانند برخی کالاهای دیگر که چند واردکننده دارد در دست چند نفر است و به عبارت درست‌تر در واردات موز انحصار وجود دارد. البته افزایش نرخ ارز هم به این اتفاق دامن زد و همان‌طور که مردم می‌دانند هنگامی که افزایش نرخ ارز را داریم و رکود هم در بازار وجود دارد قدرت خرید مردم هم کاهش می‌یابد و تمام این مسائل در کنار انحصار در واردات موجب شده تا قیمت موز به ازای هر کیلو ۸ هزار تومان باشد. در کنار این مسائل موز از کشورهای فیلیپین، آفریقای‌جنوبی و هند وارد کشور می‌شود و گزارش‌ها نشان می‌دهد در این کشورها به ویژه در فیلیپین کاهش تولید وجود دارد و به همین دلیل سهم ایران در واردات این میوه از فیلیپین کم شده است که این موضوع هم مزید بر علت شده و شاهد افزایش قیمت موز در بازار هستیم.