صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سفید برفی ۸۰ ساله شد

انیمیشن «سفید برفی و هفت کوتوله» اولین فیلم بلند انیمیشن والت دیزنی امروز ۸۰ ساله شد.
انیمیشن «سفید برفی و هفت کوتوله» اولین فیلم بلند انیمیشن والت دیزنی امروز ۸۰ ساله شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر،  آی.ام.دی.بی اعلام کرد: امروز ۴ فوریه هشتاد سال از اکران انیمیشن «سفید برفی و هفت کوتوله» در آمریکا می‌گذرد.  
استودیو والت دیزنی کار برای خلق «سفید برفی و هفت کوتوله» را سال ۱۹۳۴ آغاز کرد و آن را ۲۱ دسامبر ۱۹۳۷ یک بار در سینما «کارتی سیرکل» هالیوود به نمایش درآورد. این فیلم از ۴ فوریه سال ۱۹۳۸ در آمریکا اکران شد و سپس در فاصله ۱۹۳۸ تا ۳۹ در سراسر اروپا به نمایش درآمد.
انیمیشن «سفید برفی و هفت کوتوله» جایزه جشنواره فیلم ونیز را برد و جوایز دیگری از حلقه منتقدان ملی آمریکا و آکادمی اسکار دریافت کرد.
این انیمیشن که اولین فیلم بلند داستانی بود و موجب ارتقای صنعت انیمیشن در سینما شد، با بودجه ۱.۴۹ میلیون دلاری ساخته شد و ۴۱۸ میلیون دلار فروش کرد.
فیلسمازان بزرگی چون سرگی آیزنشتاین و چارلی چاپلین از این فیلم به عنوان دستاوردی در سینما یاد کرده‌اند و آیزنشتاین آن را بهترین فیلم همه دوران خواند. این فیلم الهام‌بخش کمپانی مترو گلدوین مایر شد تا فیلم فانتزی خودش «جادوگر شهر اوز» را سال ۱۹۳۹ بسازد و دیگر پیشگام انیمیشن یعنی مکس فلایشر نیز به سراغ ساخت «سفرهای گالیور» رفت.
انیمیشن «سفید برفی و هفت کوتوله» در انستیتو فیلم آمریکا در بخش انیمیشن‌ها در رده نخست جای دارد.