اگر جزو آن دسته افرادی باشید که برای جابهجا شدن و تردد روزانه بهویژه در پایتخت با موسسات کرایه تاکسی...
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، اگر جزو آن دسته افرادی باشید که برای جابهجا شدن و تردد روزانه بهویژه در پایتخت با موسسات کرایه تاکسی سر و کار دارید، به طور قطع این روزها نام آژانسهای آنلاین را زیاد شنیدهاید. شاید بهتر باشد از واژه «شنیدهاید» استفاده نکنیم، چراکه امروز دیگر تمام شهروندان با این تاکسیها آشنایی دارند و از آن استفاده میکنند. این تاکسیهای آنلاین تسهیلاتی برای مسافرانشان در نظر گرفتهاند و توانستهاند بخش زیادی از سهم بازارهای سنتی را کسب کنند. این تاکسیها برای رفاه حال شهروندان و تامین آرامش مسافران برای استخدام رانندگان خود شرایط خاصی را در نظر گرفتهاند و به عبارت بهتر سختگیریهای بسیاری را در این رابطه اعمال میکنند. مزایای بسیاری با راهاندازی این تاکسیها برای شهروندان به ارمغان آورده شد، اما یک نکته در این میان جای تامل دارد. در این تاکسیها رانندگان خانم و آقا استخدام میشوند که رانندگان خانم برای ارائه خدمات و رفت و آمد بانوان در نظر گرفته شدهاند، اما این در حالیست که مبالغ درنظر گرفتهشده برای رانندگان زن در برابر رانندگان مرد نابرابر بوده و اختلاف دارد. حال آنکه این اتفاق در یک مسیر مشابه میافتد و تفاوتی در مسیر وجود ندارد. این سوال پیش میآید که چرا در این مشاغل حقوق زنان در نظر گرفته نمیشود، حال آنکه هر دو رانندگی میکنند و تنها جنسیت است که متفاوت است؟یک راننده اسنپ در همین رابطه و در گفتگو با «کسبوکار» گفت: خیلی در رابطه با موضوعاتی که مربوط به حقوق زنان و مردان میشود دخالت نمیکنم، اما این مورد برای من واقعا ناراحتکننده و غیرقابل باور است. وی ادامه داد: در این شغل هم زنان مشغول فعالیت هستند و هم مردان، اما تبعیضی که در این بین وجود دارد قابل بخشش نیست. اگر مردان رانندگی میکنند بانوان نیز همان کار را انجام میدهند. درست نیست که همان مسیری که هر دو رانندگی میکنند برای رانندگان آقا بیشتر و برای رانندگان خانم کمتر حساب شود. به عنوان مثال در این روزهای برفی که رانندگی بسیار مشکل است بانوان هم رانندگی میکنند و برایشان این شرایط رانندگی بسیار مشکلتر است. پس چرا باید برای آنها مبلغ مورد نظر کمتر در نظر گرفته شود؟این راننده که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: من ترسی از این موضوع ندارم که در مورد نابرابری حقوقی صحبت کنم، اما اگر نمیخواهم نامم فاش شود به این دلیل است که امنیت شغلی خود را به خطر نیندازم و در صورت ذکر شدن نامم اگر مسئولی در این رابطه صحبتهای من را بخواند دیگر جایی در این تاکسی اینترنتی نخواهم داشت و در امرار معاش خود و خانوادهام خواهم ماند. اما فرید شهابی، مدیر بخش تجاری اسنپ در گفتگو با «کسبوکار» در این رابطه توضیح داد: ما نخستین سامانه هوشمند حملونقل در ایران هستیم که ناوگانی اختصاصی برای بانوان در نظر گرفته است و اختلاف قیمتی که در نرخ کرایه سرویسهای اسنپرز و اسنپاکو وجود دارد به سبب حمایت از کاربران راننده و مسافر خانم در نظر گرفته شده است. در واقع اسنپ به مسافران سرویس اسنپرز تخفیف میدهد، اما مبلغ این تخفیف از جیب کاربران راننده خانم کم نمیشود و آن را با پرداخت سوبسید به این عزیزان جبران میکند. شهابی ادامه داد: به بیان دیگر اسنپرُز و اسنپاکو سرویسهای یکسانی هستند و رقم دریافتی کاربران راننده خانم و آقا در این دو سرویس یکسان است، اما با تخفیف در نظر گرفتهشده سرویس اسنپرز برای مسافران خانم ارزانتر تمام میشود. به این شکل قصد داریم به کاربران راننده خانم کمک کنیم تا درخواستهای سفر بیشتری داشته باشند. به هر ترتیب جامعهشناسان بر این باورند که وقتی زنان بیشتری مشغول به کار باشند، رشد اقتصادی اتفاق میافتد. افزایش مشارکت زنان در محیط کار یا کاهش شکاف میان مشارکت زنان و مردان در محیط کار، در نهایت به رشد اقتصادی میانجامد. آمار و ارقام در طیف بزرگی از کشورها نشان میدهد افزایش سهم درآمد با کمک زنان باعث میشود تغییرات در روشهای خرج کردن خانوادهها به وجود آید؛ تغییراتی که بیش از همه به نفع فرزندان خانواده است. در همین رابطه سازمان بینالمللی کار با انتشار گزارش مفصلی اعلام کرده که وضعیت اشتغال زنان در جهان در مجموع در 20 سال گذشته بهتر نشده است. 20 سال از بزرگترین نشست جهانی زنان که به دعوت سازمان ملل متحد در پکن انجام شد، میگذرد. طبق سند نشست جهانی پکن، باید وضعیت ۱۸۹ کشور که این سند را برای رفع نابرابری علیه زنان امضا کردند، بررسی شود. سازمان جهانی کار میگوید اگر کشورهای جهان با همین وضعیت کند فعلی در راستای حذف نابرابری جنسیتی دستمزد پیش روند، تا دستکم ۷۰ سال دیگر هم در هیچ کشوری دستمزد برابر زن و مرد برای کار به صورت یکسان محقق نخواهد شد.
تفاوت تبعیضآمیز در بخش دولتی و خصوصی نمود دارد
مصطفی بهارلو، جامعهشناس
موضوع برابری حقوقی زنان و مردان موضوعی است که در اکثر کشورها درباره آن به توافق رسیدهاند به جز ایران و چند کشور دیگر. البته در سالهای اخیر تلاشهای بسیاری توسط حامیان حقوق زنان در کشور انجام شد که نتیجه این تلاشها را میتوان بسیار مثبت ارزیابی کرد. امروزه یکی از مهمترین فاکتورها برای سنجش درجه توسعهیافتگی کشورها، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشورها از آن برخوردارند. همچنین امروزه نگاه جهان بیشتر به سوی زنان است زیرا برای تحقق توسعه اجتماعی، رشد فرایند توسعه اقتصادی و تحقق عدالت اجتماعی، اگر به زنان و بانوان به عنوان نیروی کار فعال و تاثیرگذار نگاه شود به طور قطع تاثیر بسیاری بر روند توسعه و افزایش کمی و کیفی نیروی انسانی آن جامعه خواهد داشت. متاسفانه در ایران دستمزد زنان مانند برخی کشورها کمتر از مردان است. این تفاوت تبعیضآمیز در بخش دولتی و خصوصی نمود متفاوتی دارد. در بخش دولتی بخشهایی از دستمزد مثل حق عائلهمندی، اضافهکاری، حق ماموریت و… برای زنان کمتر از مردان است و در بخش خصوصی نیز به طور مشخص و محسوس دستمزد مردان بیشتر از زنان است. برای توسعه اقتصادی و ارتقای کیفیت زندگی، امنیت شغلی و عدالت اجتماعی ضرورت دارد با افراد خاطی برخورد جدی صورت گیرد تا به این وسیله فضای امن و دور از واهمهای برای زنان فراهم شود.