صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

علی‌اکبر نیکواقبال، اقتصاددان

تشدید مشکلات با بودجه 97

بودجه‌ای که برای سال 97 به مجلس ارائه شد باید در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تنظیم می‌شد.
سرمقاله
بودجه‌ای که برای سال 97 به مجلس ارائه شد باید در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تنظیم می‌شد. به عبارت بهتر، در اقتصاد مقاومتی که بارها بر تحقق آن تاکید شده، صحبت از افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری و فقر است. بنابراین در همین راستا بودجه‌ای که نوشته می‌شود ضرورت دارد بتواند با معیارهای بیکاری، تورم و فقر گسترده هماهنگ باشد. همچنین ضرورت دارد بودجه در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کند .تا هر دو همپوشانی لازم را نسبت به یکدیگر داشته باشند و شاخص‌های کلان مثل فقر، بیکاری و تورم در راستای این دو  عامل تاثیرگذار بتواند حل شود. 
با مطالعه بودجه اخیر که برای سال آینده در نظر گرفته شده متوجه خواهیم شد که گرفتاری‌های اساسی در آن وجود دارد که این گرفتاری‌ها نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند ، بلکه آنها را تشدید هم می‌کند. دلار در بودجه 3500 تومان در نظر گرفته شده، در حالی که دلار در بازار در چند روز اخیر نوسانات شدیدی داشته و اگر فرض را بر دلار 4200 تومانی بگذاریم باز هم مشکلات بسیاری در این زمینه وجود دارد. از طرف  دیگر باید تحقق ارز تک‌نرخی را فراموش کنیم، چراکه در زمانی که وضعیت حال حاضر بازار ارز را نداشتیم این هدف تحقق نیافت . بنابراین در این زمان دیگر نمی‌توان انتظار تحقق ارز تک‌نرخی را داشت. اکنون بودجه را با دلار 3500 تومان محاسبه می‌کنند و نفت را با قیمت
 50 دلار که این کار اصلا منطقی نیست. این در حالیست که همواره سعی می‌شد که از یک طرف وابستگی به نفت کم شود و درآمدهای دولت از طریق مالیات و عوارض باشد و کمتر از 50 درصد درآمدهای نفتی داریم و به سمت خوداتکایی از درآمدهای نفتی می‌رویم، ولی در عمل قیمت نفت 50 دلار و دلار بالای 4 هزار تومان به فروش می‌رسد. برای جبران کاهش درآمدهایی که برآورد می‌کنند عملا به آن نمی‌رسند.