صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

سودجویی خانه‌های مسافر از بروکراسی هتل‌ها

با اینکه چندین سال از تبلیغات ورود سرمایه‌گذاران خارجی جهت ساخت هتل در ایران می‌گذرد، اما متاسفانه شواهد موجود نشان‌دهنده نارضایتی خارجی‌ها و همچنین...

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، با اینکه چندین سال از تبلیغات ورود سرمایه‌گذاران خارجی جهت ساخت هتل در ایران می‌گذرد، اما متاسفانه شواهد موجود نشان‌دهنده نارضایتی خارجی‌ها و همچنین عدم تمایل آنها برای ساخت هتل در ایران است. مشکلات صنعت گردشگری در ایران البته به اینجا ختم نمی‌شود و روند طولانی ساخت هتل‌ها و نداشتن امکاناتی که گردشگران به دنبال آنها هستند، موجب استقبال مسافران از خانه‌های مسافر شده است. این در حالیست که صدور پروانه بهره‌برداری برای خانه‌های مسافر از سوی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری متوقف شد. دستوری که به صورت شفاهی در جلسه معاون گردشگری سازمان با مسئولان استانی صادر شده، قرار است صنعت هتلداری را از رکود نجات داده و آن را در مسیر رونق قرار دهد. 

نایب‌رئیس جامعه هتلداران می‌گوید: چهار سال است که افرادی که هتل‌های جدید احداث کرده‌اند برخلاف پیش‌بینی قانون هنوز یارانه ساخت دریافت نکرده‌اند. محمدعلی فرخ‌مهر افزود: به دلیل محدودیت‌های فراوان امنیتی و فرهنگی از قبیل نداشتن ماهواره حتی برای رصد اخبار، محدودیت‌های استخر و دعوت ‌مهمان به هتل و... گردشگران خارجی ترجیح می‌دهند به جای هتل‌هایی که چارچوب بسته و امنیتی آن عامل عذاب است تا تفریح، به اجاره آپارتمان‌های غیرمجاز مبله در ایران روی بیاورند. 
به عبارت بهتر، هتل با اداره اماکن، اداره اطلاعات، اداره پلیس، مالیات، نیروی انسانی و هزینه‌های جاری روبه‌رو است، اما افرادی که آمده‌اند و خانه‌هایی راه‌اندازی کرده‌اند، به هیچ سازمانی پاسخگو نیستند و مشکلات هتلدارها را هم ندارند. او با تاکید بر اینکه هتلداران کشور یارانه خود را از سازمان میراث فرهنگی دریافت نکرده‌اند، گفت: 4 سال است که هتلداران داخلی از سازمان میراث فرهنگی طلبکار هستند. 
وی ادامه داد: آپارتمان‌های مبله با تبلیغات فراوان و به طور غیرقانونی دامنه فعالیت به مراتب بیشتری از هتل‌ها پیدا کرده‌اند، درحالی که هیچ‌گونه نظارت امنیتی و اخلاقی روی آنها صورت نمی‌گیرد. 
رئیس جامعه هتلداران استان فارس هم گفت: خانه‌های مسافر باید زیر نظر اتحادیه هتلداران اداره شوند و نظارت‌پذیر باشند. سید حسن سیادتان تاکید کرد: وقتی از مرحله صدور نخستین مجوز تا آخرین آن برای ساخت هتل حدود یک سال و نیم و به طور فرسایشی طول می‌کشد، سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد به جای مجوزهای 22گانه از ارگان‌های مختلف سرمایه‌اش را جای دیگری ببرد. یعنی یک سال و نیم طول می‌کشد تا سرمایه‌گذار از 22 ارگان مختلف مجوز دریافت کند که برداشتن این بروکراسی یکی از درخواست‌های مهم سرمایه‌گذاران بخش هتل در کشور است. او گفت: هتلدارها سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را به ساخت هتل ترغیب می‌کنند، اما وقتی سرمایه‌‌گذار به کشور وارد می‌شود همین بروکراسی‌ها باعث می‌شود آنها یا قهر کنند یا سرمایه‌شان را بردارند و از کشور فرار کنند. او از رئیس سازمان میراث فرهنگی خواست تا اداره خانه‌های مسافر را به هتلدارها بسپارد.
سودجویی خانه‌های مسافر از گردشگران
مهدی نریمانی، رئیس انجمن هتلداران اصفهان
اصفهان به لحاظ پیشینه تاریخی و آثار دیدنی که در داخل و خارج از ایران بدان شهرت دارد، همواره و در تمام فصول میزبان عده‌ بسیار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است و به همین جهت ضرورت دارد امکانات میزبانی از گردشگران اعم از خدمات اسکان، تورهای گردشگری و... با توجه به استانداردهای مشخص‌شده هرساله ارتقا پیدا کند. اصفهان، یزد و فارس نقاطی هستند که گردشگران خارجی روی آنها تمرکز دارند و اصفهان در این موضوع پیشتاز است؛ به گونه‌ای که تمام تیم‌های گردشگری اقتصادی و سیاسی حتما اصفهان را گزینه اول گردشگری در ایران انتخاب می‌کنند. به طور کلی ایران کشوری است که گردشگران برای دیدن آن استقبال می‌کنند و آمارها نشان می‌دهد در شش ماهه دوم سال جاری با حضور بیش از پیش گردشگران خارجی روبه‌رو بوده‌ایم و در سه ماهه ابتدایی سال جاری استقبال چشمگیری در بحث گردشگری به‌ویژه گردشگری خارجی تجربه کرده‌ایم و در کل یک اقبال عمومی به گردشگری ایران در جهان رخ داده است. متاسفانه اما در بحث زیرساخت‌ها هنوز نتوانسته‌ایم پیشرفت خوبی داشته باشیم، در بحث هتل نیز تا چند سال پیش تسهیلات داده نشد، ازهم‌گسیختگی در بخش خصوصی و دولتی برای گردشگری بسیار مشهود بود و دستگاه‌ها در قبال این موضوع یک ناهماهنگی داشتند که امروز می‌توان گفت این موضوع بهبود یافته است. با وجود استقبال از گردشگری در ایران، می‌توان گفت شش ماهه دوم سال جاری نیز ما با حضور بیش از پیش گردشگران خارجی روبه‌رو بوده‌ایم و حتی می‌توان سال آینده را نیز سال خوب گردشگری بین‌المللی کشور عنوان کرد. ایران برای گردشگران خارجی که به شکل تخصصی به گردشگری می‌پردازند به عنوان یک مقصد مهم جا افتاده است. همچنین ایران در منطقه، یک کشور چند هزار ساله محسوب می‌شود و گردشگران جهان به عنوان مقصدی مهم از آن یاد می‌کنند. خوشبختانه این روزها با کاهش ایران‌هراسی که به ناحق برای کشور ایجاد شده بود، گردشگرانی که سعی می‌کردند ایران را برای سفر انتخاب نکنند این کشور را به عنوان گزینه اول خاورمیانه انتخاب می‌کنند. اگر هر گردشگری که به کشور وارد می‌شود از سفرش راضی باشد، می‌تواند ایران را برای سفر به 10 گردشگر دیگر پیشنهاد دهد و این چرخه در کشور ما به خوبی شکل گرفته است. در این بین اما بحث خانه‌های مسافر مشکل‌ساز شده و انتقادات بسیاری بر فعالیت آنها وارد است. خانه‌های مسافر خیانت به صنعت گردشگری کشور است، چه مجوز داشته باشند و چه مجوز نداشته باشند، گردشگری برای این موضوع هزینه سنگینی پرداخت خواهد کرد. تمام شهرهای بزرگ و گردشگرپذیر کشور از موضوع خانه‌های مسافر نگرانند، چراکه این مهم نه پیوست فرهنگی دارد و نه پیوست اجتماعی، اصلا بحث اقتصادی این خانه‌ها مشخص نیست و کاربری بسیاری از این خانه‌ها مسکونی است و اصلا نمی‌توانند تحت نظر باشند. 
بنابراین نباید بحث خانه مسافر را اقتصادی دید، بلکه باید به این مهم جامع نگاه کرد. خانه مسافر یک بخش غیرهماهنگ و سودجو است، اصلا در آنها بحث فرهنگ و موضوعات اجتماعی رعایت نمی‌شود، چرا صدای افراد درباره این موضوع درنمی‌آید؟ اینها تجربه تلخی برای گردشگری ایجاد می‌کنند. این در حالیست که خانه‌های مسافر در شهرهای مذهبی تجربه تلخی را برای‌مان باقی گذاشته است. چرا در بحث‌های طبیعت‌گردی و محیط‌زیست همیشه صداها بلند است، اما در بحث‌های فرهنگی و اجتماعی صداها بلند نمی‌شود؟ اگر فعالیت این خانه‌های مسافر ادامه یابد، ضربه سنگینی به بخش گردشگری کشور وارد می‌شود و اگر مشکلاتی پیش بیاید، آنگاه جامعه به پای گردشگری می‌گذارد و این صنعت را رو به نابودی می‌برد.