صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

از سوی مدیرعامل بیمه اتکایی امین مطرح شد

از سوی مدیرعامل بیمه اتکایی امین مطرح شد

تخصیص ۳۰۹ ریالی سود به صاحبان سهام بیمه اتکایی امین، آخرین وضعیت بیمه کشتی سانچی و خصوصی شدن بیمه از جمله موارد مطرح در مجمع عمومی سالیانه بود که از سوی مدیرعامل شرکت مطرح شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، تخصیص ۳۰۹ ریالی سود به صاحبان سهام بیمه اتکایی امین، آخرین وضعیت بیمه کشتی سانچی و خصوصی شدن بیمه از جمله موارد مطرح در مجمع عمومی سالیانه بود که از سوی مدیرعامل شرکت مطرح شد.
 مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام بیمه اتکایی امین با حضور غلامعلی جهانگیری – عضو هیات مدیره – و سید مصطفی کیایی – مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره – برگزار شد.
با توجه به صورت‌های مالی این شرکت حق بیمه قبولی سال مالی ۱۳۹۶، ۴۷۱ هزار و ۴۷۲ میلیون ریال بوده که در مقایسه با سال قبل ۴۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. حق بیمه واگذاری شرکت در سال ۱۳۹۶، ۵۲ هزار و ۵۸۲ میلیون ریال با ۲۰ درصد رشد نسبت به سال قبل بوده که بابت پوشش اتکایی ریسک‌های پذیرفته شده پرداخت شده است.
قرارداد واگذاری مجدد به راهبری بیمه مرکزی است که بخش عمده آن به شرکت‌های بیمه داخلی و برخی به شرکت‌های خارجی واگذار شده است. مدیرعامل این شرکت می‌گوید از بابت حق بیمه واگذاری به شرکت‌های خارجی، هیچ ارزی به خارج منتقل نشده و تماما در داخل کشور پرداخت شده است. کارمزد پرداختی در سال ۱۳۹۶، ۱۰۳ هزار و ۲۱۲ میلیون ریال با حدود ۴۹ درصد رشد نسبت به سال قبل بوده که با روند افزایش حق بیمه قبولی متناسب بوده است.
با توجه به آمارهایی که مسئولان بیمه اتکای امین در مجمع عمومی سهامداران دادند خسارت پرداختی در سال مالی منتهی به شهریورماه ۱۳۹۶، ۲۰۴ هزار و ۱۰۲ میلیون ریال بوده که نسبت به سال گذشته حدود ۴۸ درصد رشد داشته است، در دوره مالی مذکور خسارت‌های سنگین پتروشیمی بوعلی، خسارت شناورهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پرداخت شده است.
حدود ۵۰ درصد از کل خسارت‌ پرداختی دوره مالی ۱۳۹۶ مربوط به خسارت پتروشیمی بوعلی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بوده که در مجموع ۴۵ هزار و ۸۷۴ میلیون ریال از خسارت پرداختی از بیمه‌گران اتکایی قراردادهای واگذاری بازیافت شده است.
ترکیب پرتفوی شرکت در سال مالی ۱۳۹۶ شامل ۳۰ درصد نفت و انرژی، ۲۵ درصد آتش‌سوزی، ۱۶درصد مهندسی، ۱۴ درصد مسئولیت، شش درصد بدنه کشتی، پنج درصد باربری، سه درصد هواپیما و یک درصد تمام رشته‌ها است. ذخایر خسارت‌های معوق در سال مالی ۱۳۹۶، بالغ بر ۶۵۰ میلیارد ریال می‌باشد که نسبت به سال قبل ۲۶ درصد رشد داشته است.
شرکت بیمه اتکایی امین به عنوان اولین شرکت بیمه در کشور در سال ۱۳۹۶ با مجوز بیمه مرکزی ج. ا. ا میزان ذخایر خسارت معوق خود را با در نظر گرفتن IBNR (خسارت واقع شده اما اعلام نشده) ۴۵ درصد محاسبه و به عنوان یک پشتوانه در حساب‌ها منظور کرده است. با وجود تاکیدها و پیگیری‌های بیمه مرکزی از شرکت‌های بیمه در این باره جزو معدود شرکت‌هایی هستیم که در زمینه‌ ذخایر هیچ‌گاه مشکلی نداشته‌ایم و ذخایر خسارت معوق حدود ۴۰ درصد بیش از حق بیمه قبولی بوده است.
در بخشی از این جلسه سید مصطفی کیایی در پاسخ به سوالی در مورد هزینه‌های اداری شرکت، گفت:‌هزینه‌های اداری ما زیر هفت درصد است. این در حالی است که شرکت‌ها هزینه‌های اداری‌شان به ۱۰ درصد هم می‌رسد.
وی در پاسخ به سوالی درباره تصمیم کمیسیون تلفیق و این‌که آیا باید از این به بعد سود سپرده‌ها را به خزانه بدهند، اظهار کرد: با توجه به تصمیم کمیسیون تلفیق شرکت‌های دولتی باید این طور عمل کنند که فعلا طبق قانون یک شرکت بیمه دولتی وجود دارد آن هم بیمه ایران است. البته کمیسیون تلفیق فقط پیشنهاد دهنده است و این موضوع در صحن علنی مجلس شورای اسلامی باید تصویب شود. بیمه ایران خودش واحد پارلمانی دارد. حتما از این به بعد فکری می‌کنند که این موضوع در صحن علنی مجلس تصویب نشود. امیدوارم هرچه به نفع شرکت‌های بیمه است صورت پذیرد. هر صدمه‌ای که به بیمه ایران بخورد به صنعت بیمه ایران می‌خورد و در سال‌های آینده کسی امکان جایگزینی بیمه ایران را ندارد.
مدیرعامل بیمه اتکایی امین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا تصمیم کمیسیون تلفیق درست است یا خیر، گفت: من فقط می‌دانم رئیس کمیسیون تلفیق دبیر کل سندیکای بیمه بوده یعنی قطعا شناخت دقیقی از صنعت بیمه داشته است، حال این که خودش موافق این موضوع بوده یا نبوده خبر ندارم، اما یادمان باشد که اگر ذخائر بیمه عمر و زندگی درست نباشد برای شرکت دولتی مشکلی پیش خواهد آمد. من این را نمی‌دانم که آیا برای بیمه مرکزی این طور خواهد شد یا خیر، ولی مسلم است وقتی سود کمتری گرفته شود باید به بیمه‌گذاران هم سود کمتری داده شود.
کیایی در پاسخ به سوالی درباره نظر شخصی اش درباره خصوصی شدن بیمه ایران گفت: قانون اساسی نظر من را نمی‌خواهد بلکه نظر مردم را می‌خواهد. از طرفی تغییر قانون اساسی به این آسانی‌ها نیست.
مدیرعامل بیمه اتکایی امین در مورد EPS محقق شده نیز اظهار کرد: سود واقعی هر سهم ما در سال گذشته ۲۴۸ ریال بود و امسال ۳۰۹ ریال شده است. از طرفی سرمایه ۲۰۳ میلیارد تومانی ما در کل طول سال وجود نداشت و تقریبا هفت ماه سرمایه ما ۱۵۵ میلیارد تومان بوده است که در ۱۸ اردیبهشت‌ماه افزایش سرمایه به ثبت رسید. اگر بخواهیم این مسائل را محاسبه کنیم یک مقدار سودمان تغییر می‌کند.
وی درباره رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه توسط بورس، افزود: ما رتبه دوم شرکت‌های فعال در صنعت بیمه را کسب کردیم، اما از نظر افشای اطلاعات و شفافیت رتبه اول را داریم. با این‌که سازمان حسابررسی بسیار سخت‌گیر است، ما حتی یک بند حسابرسی نداشتیم. البته بندی برای همه شرکت‌ها بود که ما را هم شامل می‌شد.
کیایی در مورد عرضه قسمتی از سهم دولتی بیمه اتکایی امین توسط سازمان خصوصی سازی در بورس (که در ۱۶ بهمن‌ماه عرضه می‌شود)، گفت: با خصوصی شدن بیمه‌ها فشار روی دولت کمتر می‌شود. ما نیاز داریم سهامداران بزرگتر و توانمندتری با ما کار کنند. دو سال بود که مجوز واگذاری سهم دولتی شرکت به بخش خصوصی را داشتیم، اما این واگذاری در زمان وزیر اقتصاد سابق (علی طیب‌نیا) انجام نشد، متشکریم که سهم دولتی مستقیم را از بیمه‌ها کم می‌کنند. امیدوارم که غیرمستقیم‌های دولتی را هم کم کنند.
مدیرعامل بیمه اتکایی امین درباره خسارت کشتی سانچی و تاثیر آن روی صورت های مالی شرکت نیز اظهار کرد: این خسارت به عنوان خسارت معوق شرکت‌ها ثبت شده این‌که این خسارت قطعی و پرداخت شود بستگی به این دارد که جعبه سیاه باز شود و مشخص شود مقصر حادثه کدام شرکت است. تا جعبه سیاه باز نشود که مقصر چه کسی بوده این موضوع تا دو سه هفته آینده مشخص می‌شود.
وی ادامه داد: بعد از این اتفاقات شرکت بیمه نروژی به عنوان لیدر عمل می‌کند و هر کس سهم خود را می‌دهد. ما بعد از حادثه اعلام کردیم که آماده پرداخت خسارت هستیم و این موضوع هیچ مشکلی برای شرکت ایجاد نمی‌کند، حتی ما اعتقاد داریم که ای کاش ظرفیت بیشتری داشتیم چرا که چند سال تحریم باعث آب دیده شدن صنعت بیمه ما و به خصوص شرکت‌های اتکایی شد.
کیایی تاکید کرد: این‌که چه کسی مقصر حادثه بوده در پرداخت خسارت توسط شرکت‌های بیمه تفاوتی ندارد، در هر صورت خسارت پرداخت خواهد شد.
مدیرعامل بیمه اتکایی امین در پاسخ به سوالی در این مورد اگر خسارت عمدی باشد، گفت: در چند سال گذشته خلبان یک هواپیما (هواپیمایی لوفتانزا) از قصد هواپیما را به کوه‌های آلپ زد و همه آن افراد فوت کردند. در آن صورت که مشخص شد حادثه هم عمدی است خسارت را شرکت‌های بیمه پرداخت کردند. در نتیجه این‌که حادثه عمدی باشد یا نباشد در این‌که شرکت‌های بیمه خسارت را پرداخت خواهند کرد، تاثیری ندارد. اتفاقا سه ایرانی در داخل آن هواپیما بودند که خسارت را گرفتند این‌که شرکت‌های بیمه خسارت را می‌دهند قطعی است.
وی در مورد وضعیت مالیات شرکت‌ اظهار کرد: تا ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۹۵ مالیات ما تسویه شده است و هیچ بدهی در این مورد نداریم.