صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یک فعال باسابقه بازار ساعت در گفتگو با «کسب‌وکار» :

تولید ساعت در ایران گران است

در شرایطی که همچنان رکود در بازار وجود دارد، بازار ساعت نیز گرفتار این موضوع شده است و فعالان این صنف با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.
شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، در شرایطی که همچنان رکود در بازار وجود دارد، بازار ساعت نیز گرفتار این موضوع شده است و فعالان این صنف با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. افزایش نرخ ارز، هزینه‌های کارگران، بیمه، مالیات و... موانعی هستند که ادامه فعالیت را در بازار ساعت با مشکل روبه‌رو کرده‌اند. در همین زمینه یک فعال باسابقه صنف ساعت در گفتگو با «کسب‌وکار» وضعیت کنونی بازار ساعت را تشریح کرد. غلامحسن ادریس‌آبادی اظهارداشت: بیش از 34 سال است که در بازار ساعت فعالیت می‌کنم و در این مدتی که فعال بودم، وضعیت اقتصادی فعلی واقعا اسفناک و بسیار بد است. اکثر مردم بازار درگیر بهره بانکی و وام و وضعیت نامناسب بانکی هستند. 70 تا 80 درصد مغازه‌ها و فروشگاه‌های بازار اجاره‌ای هستند و کسی نمی‌تواند در شرایط کنونی حتی هزینه زندگی خود را تامین کند. وی ادامه داد: با توجه به شرایط حاکم بر بازار مالیات، بیمه، شهرداری، شارژ، کارگران و مسائلی از این قبیل در 34 سالی که در این حوزه فعالیت دارم، بی‌سابقه است و بدترین روزهای کاری را سپری می‌کنیم. وی می‌افزاید: در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی کشور و هزینه‌های جاری زندگی، ساعت در رده آخر زندگی مردم قرار گرفته است. به جز زوج‌های جوان که برای آغاز زندگی اقدام به خرید ساعت می‌کنند، در مابقی اقشار از تعداد خریداران کاسته شده است. حتی در چند سال اخیر تعدادی از اعضای اتحادیه سازندگان ساعت یا فروشندگان نیز به دلیل کاهش درآمد این حرفه تغییر شغل دادند. وی ادامه داد: اوضاع نابه‌سامان بازار ساعت در درجه اول به دلیل تورم موجود در کشور است. مردم اگر پس‌اندازی داشته باشند، ترجیح می‌دهند در بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری کنند. ادریس‌آبادی تصریح کرد: متاسفانه اگر بخواهیم آمار بگیریم در اروپا برای هر 1000 نفر 35 واحد صنفی وجود دارد، ولی در ایران برعکس این قضیه است. به ازای هر 1000 نفر 350 واحد صنفی وجود دارد، اما در اروپا برای هر 1000 نفر 35 واحد صنفی وجود دارد و این یکی از وحشتناک‌ترین وضعیت‌های اقتصادی است که درگیر آن شده‌ایم، چراکه مردم به جای اینکه به سراغ تولید بروند، ترجیح داده‌اند کارهای واسطه‌ای انجام دهند. به گفته وی، اقتصاد موضوعی است که در آن تمام امور به هم زنجیروار متصل هستند. طرح‌های عمرانی، بدهی‌هایی که شهرداری دارد، بدهی‌های تامین اجتماعی به داروخانه‌ها و... تمام این موارد عواملی هستند که اقتصاد را به رکود کشانده‌اند و قفل این رکود هم باز نمی‌شود و متاسفانه هیچ گشایشی هم طی این چند سال با وجود وعده‌های داده‌شده توسط مسئولان نداشته‌ایم. متاسفانه چشم امید بازار و اقتصاد به دوران پس از برجام بود که در حال حاضر که دو سال از توافق برجام می‌گذرد، تغییری در وضعیت بازارها دیده نمی‌شود و رکود و کسادی بر بازارها حاکم است. این فعال باسابقه بازار ساعت درباره واردات این کالا اظهار داشت: متاسفانه در این صنف هیچ‌گونه تولید داخل نداریم. تمام کالاهای این بخش از طریق واردات تامین می‌شود، اما خوشبختانه تنها کالایی که در ایران قاچاق ندارد، ساعت است، چراکه هر ساعت 10 برابر خود کالا جعبه دارد. این جعبه اگر بخواهد از طریق قاچاق و با لنج وارد شود دو تا سه ماه طول می‌کشد و مقرون به صرفه نیست. در حال حاضر از طریق گمرک وارد می‌شود و متاسفانه گمرک با بالا بردن تعرفه‌ها فعالان این صنف را تحت‌فشار قرار داده و شرایط سختی برای تامین نیاز بازار ساعت داریم. به گفته ادریس‌آبادی، در داخل کشور تولید ساعت شامل چند نمونه قاب ساعت دیواری می‌شود که موتورهای آن هم وارداتی است و در حقیقت فقط در ایران مونتاژ می‌کنند. تولید ساعت در ایران هزینه سنگینی دارد. باید پشتوانه قوی برای صادرات محصولات تولیدی داشته باشیم. به همین دلیل اکثر کشورها ترجیح دادند فقط مصرف‌کننده باشند که در زمینه تولید ساعت، سوئیس رده اول را دارد و ژاپن، هنگ‌کنگ، کره و چین نیز اخیرا در زمینه تولید ساعت خوب عمل کردند. واردات ساعت‌های درجه یک از کشورهای سوئیس و ژاپن است. ساعت‌های باکیفیتی از این کشورها وارد می‌شود، اما به دلیل قیمت بالا چین توانسته کپی آنها را بسازد و با قیمت خیلی پایین‌تر وارد بازار کند. از طرفی بالا بودن قیمت ساعت به بالا بودن قیمت ارز مرتبط است. در مدت دو سال اخیر قیمت ارز 200 درصد افزایش داشته، پس نمی‌توانیم توقع کاهش قیمت را داشته باشیم. ضمن اینکه در تمام نقاط دنیا برای ساعت اهمیت خاصی قائل هستند. همان‌طور که برای خرید یک پراید یا یک پورشه هزینه متفاوتی در نظر می‌گیرند. این گستردگی قیمت در دنیای ساعت هم وجود دارد زیرا زمان مهم‌ترین رکن در جهان است. وی همچنین درباره گردش بازار ساعت گفت: به طور تقریبی می‌توان این رقم را 100 تا 200 میلیارد تومان اعلام کرد که این هم برای جمعیت 80 میلیونی بسیار ناچیز است. ادریس‌آبادی که واردکننده دو برند مطرح «دوکسا» و «داووسا» در ایران است، در این باره اظهار داشت: برند دوکسا بیش از 120 سال قدمت داشته و چندین سال است که در ایران نیز فعالیت دارد. این ساعت با کیفیت بالا و قیمت مناسب که ویژگی‌های ممتاز برند دوکساست، توانسته مشتریان زیادی را جذب کند. این ساعت عنوان بنیان‌گذار صفحه نارنجی در ساعت‌های غواصی و همین‌طور ساعت‌های خانه و برخی از خلاقیت‌ها و تفاوت‌های دیگر را دارد. این برند به صورت رسمی‌ محصولات و خدمات خود را در ایران ارائه می‌کند. نماینده ایرانی «دوکسا» نیز در زمینه صنعت ساعت، قریب به 35 سال تجربه دارد که به خودی خود می‌تواند دلیلی بر انتخاب شدن از سوی یکی از معتبرترین برندهای ساعت‌سازی دنیا به عنوان همکار ایرانی خود باشد. نکته گفتنی درباره ساعت «دوکسا» این است که این برند به خاطر تفاوت‌ها و ایده‌های خلاقانه‌اش در میان جوانان و ورزشکاران طرفداران خاص خود را دارد. این برند که چند سالی است از طریق نمایندگی رسمی خود محصولاتش را با گارانتی و خدمات بین‌المللی در ایران عرضه می‌کند هر سال تلاش می‌کند کلکسیونی از ساعت‌های روزآمد را به بازار ایران ارائه کند. «دوکسا» که یکی از برند‌های جوان‌پسند هم به شمار می‌رود، در صنعت اتومبیل و هواپیما نیز همکاری‌های مهمی با شرکت‌های معتبر داشته که تولید ساعت‌های اسپرت برای مسابقات اتومبیل‌رانی و همین‌طور برای کابین هواپیماها و داشبورد اتومبیل‌ها، از آن جمله است. همین‌طور علاقه‌مندان به ساعت‌های غیرکلاسیک، از جمله ورزشکاران و غواصان نیز این برند را در دهه 60 میلادی به عنوان یکی از جدی‌ترین تولیدکنندگان ساعت‌های ضدآب می‌شناسند. ساعت‌های اسپرت مخصوص غواصان که سال 1967 معروف به ساب SUB تولید و ارائه شد، شهرت این برند را بسیار بیشتر کرد و این ساعت‌ها هرساله از پرفروش‌ترین ساعت‌های بازار در میان غواصان، خلبانان و ورزشکاران بوده‌اند. صفحات رنگارنگ ساعت‌های دوکسا که نمایانگر مصارف متعدد این ساعت‌هاست، از دیگر شاخصه‌های این برند است. صفحات این ساعت‌ها در رنگ‌های نقره‌ای، آبی، زرد و نارنجی تولید می‌شود که هر کدام نشان‌دهنده کاربرد خاص آن است. برند «داووسا» نیز به لحاظ کلاس کار و شیک بودن مشتریان زیادی در ایران دارد و فعالیت چشمگیری را در تمام کشور برای هر دو برند داریم. وی در پایان گفت: خریداران ساعت می‌توانند در صورتی که پس از تهیه ساعت خود نسبت به اصل یا فیک بودن ساعت خود شک داشته باشند با مراجعه به اتحادیه نسبت به اصل یا بدل بودن ساعت خود اطمینان یابند. وی ادامه داد: در چنین شرایطی شهروندان می‌توانند با مراجعه به اتحادیه فروشندگان و سازندگان ساعت تهران و ارائه برگه درخواست و ساعت خود نسبت به دریافت استعلام اصالت ساعت خود اقدام کنند. ادریس‌آبادی اظهار داشت: پس از سپری شدن این پروسه کارشناسان مستقر در اتحادیه به ارزیابی اصالت ساعت می‌پردازند و ظرف 24 ساعت نتیجه نهایی را به شهروندان ارائه می‌دهند. بازرس اتحادیه فروشندگان و سازندگان ساعت تهران افزود: از آنجا که رضایت شهروندان در این اتحادیه بسیار حائز اهمیت است در این اتحادیه هیچ‌یک از شکایات و درخواست‌های شهروندان در صف انتظار قرار نمی‌گیرد و با سرعت بسیار بالا و ظرف 24 ساعت مورد بررسی قرار می‌گیرد.