صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» درخواست نانوایان برای آزاد سازی چرخه گندم، آرد و نان را بررسی می کند

افزایش کیفیت نان بعد از آزادسازی

نان و نانوایی دو مقوله مرتبط به هم و در عین حال تاثیرگذار در زندگی روزمره است، چراکه نان اصلی‌ترین غذایی است که مورد مصرف تمام مردم است.
شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، نان و نانوایی دو مقوله مرتبط به هم و در عین حال تاثیرگذار در زندگی روزمره است، چراکه نان اصلی‌ترین غذایی است که مورد مصرف تمام مردم است. امروزه اما به دلایل مختلف هم کیفیت نان کاهش پیدا کرده و هم نانوایی‌ها از کیفیت آردی که برای پخت نان به آنها داده می‌شود، رضایت ندارند. کارشناسان این حوزه معتقدند که اگر یارانه آرد حذف شود و تولیدکنندگان آرد را با قیمت آزاد خریداری کنند و دولت این یارانه را نیز به طور نقدی در اختیار مردم قرار دهد، بازار نان رقابتی می‌شود و هم در شیوه مصرف و هم در بهای تمام‌شده کالا تاثیر مثبت می‌گذارد. 
در این رابطه قاسم زراعت‌کار، رئیس اتحادیه نانوایان تهران گفت: براساس دستورالعمل هیات‌وزیران از سال 93، 80 درصد آرد به صورت یارانه‌ای و 20 درصد آزاد در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد. گرچه طی سه سال اخیر نرخ آرد تحویلی به نانوایان از ثبات نسبی برخوردار است، اما هزینه‌های جانبی بیمه، حقوق کارگران، مالیات و خدمات آب، برق و گاز افزایش یافته است. 
در این میان ضرورت دارد به گلایه‌های نانوایان از ثبات نرخ نان طی سال‌های اخیر اشاره شود. اعتراضات نانوایان به عدم تغییر قیمت نان به‌حق است، چراکه سایر هزینه‌های جانبی تولید از افزایش نسبی برخوردار است. نانوایان برای جبران هزینه‌های خود چاره‌ای جز کاهش وزن چانه ندارند که درنهایت این امر بی‌کیفیتی نان را به همراه دارد. 
اسناد و مدارک لازم برای بررسی آنالیز قیمت به سازمان حمایت داده شده و بر این اساس انتظار می‌رود که تصمیمات لازم اتخاذ شود، چراکه نانوایان متحمل ضرر و زیان هستند. 
به طور کلی آزادسازی قیمت آرد و نان یک ضرورت است. با توجه به آنکه مردم به دنبال نان باکیفیت هستند؛ ازاین‌رو با یکسان‌سازی نرخ آرد علاوه بر سهولت نظارت، امکان رقابت میان نانوایان میسر می‌شود. 
به گفته این فعال صنفی، این در حالیست که در حال حاضر ۹۵ درصد نان کشور به‌صورت سنتی تولید می‌شود و نان به عنوان اصلی‌ترین محصول در سبد غذایی خانوار به شمار می‌رود و بهبود کیفیت این کالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ایران در تولید گندم به مرحله خودکفایی رسیده و بنابراین کیفیت پایدار نان مستلزم کیفیت تولید این محصول راهبردی است که باید تلاش بیشتری در این زمینه صورت گیرد. همچنین کیفیت گندم، یکسان‌سازی قیمت آرد و رقابت سالم میان واحد‌ها ضمن ارتقابخشی به کیفیت نان در تامین رضایتمندی مردم هم بسیار نقش‌آفرین است. 
آزاد‌سازی نرخ آرد و گندم برای افزایش کیفیت نان الزامی است
محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم صنعتی
در وهله اول ضرورت دارد انتقاد دست‌اندرکاران این صنف را از ثبات قیمت نان تا پایان سال اعلام کنیم، چراکه با این روند کمتر نانوایی قادر خواهد بود در کنار هزینه‌های زیادی که دارد به فعالیت خود ادامه دهد. هم‌اکنون نانوایان به ثبات قیمت نان و افزایش نیافتن نرخ تا پایان سال معترض هستند که هرچه سریع‌تر دولت باید راهکارهای مناسبی جهت حل مشکلات خبازان به کار گیرد. 
ثبات قیمت نان تبعات منفی به همراه دارد. با توجه به ثبات قیمت نان در سال‌های اخیر، نانوا برای جبران هزینه‎های خود چاره‎ای جز کاهش وزن چانه ندارد که در نهایت این امر افزایش ضایعات را در بر دارد، در حالی که با آزادسازی قیمت نان و رعایت وزن استاندارد چانه مشکل بی‌کیفیتی نان حل می‎شود. مردم هم نسبت به کیفیت کنونی نان معترضند. رعایت وزن استاندارد چانه به حالت قبلی خود به معنای افزایش قیمت نان نیست، بلکه کیفیت و کاهش ضایعات نان را به همراه دارد، چراکه با وجود افزایش کیفیت نان در واحدهای آزادپز، جلوگیری از افزایش قیمت نان امری نادرست است. 
همچنین نانوایان سنتی و صنعتی با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند که راهکارهای ارائه‌شده مبنی بر افزایش نیافتن قیمت حامل‌های انرژی و بخشودگی بیمه سهم کارفرما برای واحدهای دارای 5 کارگر به بالا جوابگو نخواهد بود. این اعتقاد وجود دارد که راهکار جلوگیری از افزایش قیمت حامل‌های انرژی مقطعی است و با توجه به ثبات قیمت نان و افزایش هزینه‌های تولید در سه سال اخیر، یکسان‌سازی نرخ آرد و گندم تنها راهکار رفع مشکلات خبازان است. 
از طرف دیگر مشکلی که در این بخش وجود دارد موضوع آزادسازی قیمت آرد و نان است، چراکه آزادسازی قیمت آرد و نان عاملی مهم در رقابت میان نانوایان و افزایش کیفیت نان به شمار می‌رود. این در حالیست که نانوایی‌ها خواستار توزیع گندم به نرخ جهانی میان نانوایان هستند. دولت برای کاهش دغدغه کشاورزان باید به بخش کشاورزی یارانه پرداخت کند؛ اما برای ایجاد رقابت میان نانوایان باید گندم را به قیمت جهانی عرضه کند، چراکه نانوایان با مشکلات دیگری نظیر افزایش هزینه‌های کارگری نیز مواجه هستند. 
خبری از آزاد‌سازی قیمت آرد و نان در بودجه سال آینده نیست
عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس
گندم اصلی‌ترین کالایی است کشور به آن نیاز دارد و مردم قوت لایموت را از آن تهیه می‌کنند. نانوایان اگر گندم و آرد باکیفیت داشته باشند می‌توانند نان باکیفیت به دست مردم بدهند، در حالی که با تمام این اوصاف شاهد هستیم که همواره صدای نارضایتی مردم از کیفیت نان شنیده می‌شود و نانوایان نیز در پاسخ به این اعتراضات کیفیت گندم را دلیل این اتفاق می‌دانند. درحالی که این موضوع باید مهم انگاشته شود، اما در بودجه شاهد بی‌توجهی به این بخش هستیم. در تشریح جزئیات یارانه نان در لایحه بودجه 97 باید اشاره شود که براساس قانون خرید تضمینی، وزارت جهاد کشاورزی تا پایان تیر باید نرخ پیشنهادی خود را به شورای اقتصاد اعلام کند تا پس از بررسی‌های لازم قبل از آغاز فصل کشت نرخ سال زراعی جدید برحسب نرخ سال قبل و افزایش تورم اعلام شود، اما متاسفانه بخش کشاورزی جزو اولویت کاری دولت نیست. تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان ثابت کرده که این بخش جزو اولویت‌های کاری دولت نیست، ازاین‌رو برای خرید تضمینی گندم مجددا در سال آینده دچار مشکل خواهیم بود. به عبارت بهتر، بی‌توجهی دولت نسبت به قانون خرید تضمینی گندم زمینه را برای خروج کشاورزان از گردونه تولید فراهم می‌کند. تاخیر 4 ماهه دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم سردرگمی کشاورزان را به همراه دارد، به طوری که آنها مجبورند در تاریکی قانون غیرقابل پیش‌بینی و براساس حدس و گمان اقدام به کشت کنند. دولت همچنین برای بحث آزادسازی قیمت آرد و نان در لایحه بودجه سال بعد هیچ اشاره‌ای نداشته است و با وجود کاهش 13 درصدی بودجه بخش کشاورزی، در بحث لایحه بودجه خرید تضمینی گندم با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.