صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ماجرای هک شدن بانک صادرات مکزیک

به گفته یکی از مقامات رسمی بانک صادرات مکزیک، هکرها و مجرمان سایبری به منظور سرقت اطلاعات و پول، وب‌سایت این بانک دولتی را هک کردند اما موفق به سرقت نشده‌اند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از رویترز، چند روز پیش بود که خبر حمله سایبری به وب سایت بانک صادرات مکزیک (بانکومِکست) رسانه‌ای شد، حالا یکی از مقامات رسمی این بانک دولتی اعلام کرده است که هکرها و مجرمان سایبری به منظور سرقت پول و اطلاعات حساب‌های بانکی افراد دست به حمله سایبری زدند اما خوشبختانه نتوانستند در سرقت پول و مال شهروندانی که در این بانک حساب داشتند، موفق شوند.
وی که نمی‌خواست نامش فاش شود در مصاحبه با گزارشگران عنوان کرد که مسئولان و متخصصان بانک بلافاصله پس از آنکه حمله سایبری و هک وب سایت بانک را تشخیص دادند، دست به کار شده و سریعا حساب‌های بانکی را فریز کرده تا هکرها نتوانند به مبالغ موجود در حساب‌های بانکی افراد دست پیدا کنند.
او در تشریح این موضوع افزود: "پروتکل‌های شرایط اضطراری مربوطه بلافاصله فعال‌سازی شده و درنتیجه آن بدافزاری را شناسایی کردند و از پول و مال مردم و شهروندان محافظت کردند".
این بانک در همان ساعت‌های آغازین به مردم و افرادی که در این بانک حساب داشتند، اخطار داد و اعلام کرد که به دلیل حمله سایبری و هک این بانک، فعلا به طور موقتی دسترسی به حساب‌های بانکی و استفاده از کارت‌های اعتباری‌شان مسدود شده است و با اطمینان دادن به کاربران، خیال آنها را در رابطه با محافظت از پولشان راحت کرد.
البته مدتی است هکرها و حملات سایبری به بانک‌های کشورهای آمریکای لاتین حملات مشابهی می‌کنند تا بتوانند پول و اطلاعات حساب‌های بانکی افراد را به سرقت ببرند.
هم اکنون بانک صادرات مکزیک (بانکومکست) در بیانیه‌ای اعلام کرده است که با هوشیاری متخصصان امنیت سایبری، بانک مرکزی مکزیک و واکنش فوق سریع و به موقع پروتکل‌های بانک، خطر برطرف شده است و پول، مال و اطلاعات محرمانه و خصوصی حساب‌های بانکی افراد کاملا محافظت شده باقی مانده است و دیگر جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.
 با توجه به افزایش روزافزون حملات سایبری از سوی هکرها، کشورهای مختلف زیادی در سراسر جهان هدف این گونه حملات قرار گرفته‌اند و آسیب‌ها، خسارات جبران ناپذیری را متحمل شده‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، آمار حملات سایبری و هک در سال گذشته  ۲۰۱۷، به اوج خود رسیده است.
در فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی بود که بانک مرکزی کشور بنگلادش مبلغ ۸۱ میلیون دلار را در یک حمله سایبری و هک از دست داد و متحمل خسارات بزرگ و جبران ناپذیری شد. همچنین حملات مشابه دیگری نیز در تایوان و روسیه و بسیاری از کشورهای جهان رخ داده است که هرکدام از این اخبار نگرانی‌های بزرگی را درباره امنیت سایبری در جهان ایجاد می‌کند. مجرمان سایبری در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۲ میلیون دلار را از یک بانک اکووادور به سرقت بردند.
اخبار و گزارش‌هایی که طی ماه‌ها و سالهای اخیر از حملات سایبری و هک به بانکها و موسسات بزرگ تجاری و اقتصادی شنیده‌ایم، همگی حاکی از یک اتفاق بسیار ناخوشایند و وحشتناک در حال وقوع هستند. بدیهی است که دیگر نمی‌توان گفت هیچ فرد و یا هیچ سازمانی از گزند خطرات و تهدیدهای حملات سایبری در امان است و معلوم نیست این تهدید رو به رشد، تا چه زمانی قرار است به طول بیانجامد.