صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد خبر داد

کاهش ۹۰ درصدی بارندگی در یزد

یزد ـ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد از کاهش ۹۰ درصدی میزان بارندگی‌ها در یزد خبر داد و گفت: در سال آبی جاری تنها ۲.۹ میلی‌متر باران در یزد باریده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، مهدی جوادیان زاده  با اشاره به اینکه امسال نیز استان یزد شاهد ادامه روند خشکسالی بوده است، اظهار داشت: میزان بارش‌ها در استان یزد در سال آبی جاری تنها ۲.۹ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از کاهش ۹۰ درصدی برخوردار بوده و این به معنای استمرار خشکسالی در یزد است.
وی از یزد به عنوان کم‌بارش‌ترین استان کشور یاد کرد و بیان داشت: تغییر نوع بارش‌ها همچنین دخالت برخی عوامل انسانی سبب کاهش روان‌آب‌ها نیز شده است.
جوادیان زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر استان یزد از ۳ هزار و ۸۴۶ حلقه چاه، ۳۸۷ دهنه چشمه و ۲ هزار و ۶۳۰ رشته قنات به عنوان منابع آبی بهره‌مند است، افزود: از این منابع سالانه هزار و  میلیون مترمکعب برداشت انجام می‌شود.
برداشت سالانه ۸۳۳ میلیون مترمکعب آب تنها از طریق چاه‌های عمیق و نیمه عمیق
وی، بیشترین برداشت‌ها را مربوط به چاه‌های عمیق و نیمه عمیق دانست و عنوان کرد: از این طریق سالانه ۸۳۳ میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی برداشت می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد با تاکید بر اینکه منابع آبی استان یزد اکنون در معرض تهدید قرار گرفته است، تصریح کرد: حفر و بهره‌برداری چاه‌های غیرمجاز همچنین آلوده کردن منابع آب، ذخیره سازی و برداشت غیرمجاز آب، توسعه کشت و مصرف بی‌رویه آب در حوزه کشاورزی و افزایش صنایع پرآب‌خواه و آلاینده از اصلی‌ترین عواملی است که منابع آب زیرزمینی استان یزد را تهدید می‌کند.
جوادیان زاده خاطرنشان کرد: متاسفانه میزان برداشت واقعی آب از منابع آب زیرزمینی با میزان برداشت مجازی که در مجوزها عنوان شده، متفاوت است و این نشان از برداشت غیرمجاز دارد که لازم است برای مقابله با آن ساز و کارهای جدی طراحی شود.
ایجاد فروچاله‌ها بر اثر برداشت بی‌رویه و غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی
وی یادآور شد: نمونه محرز این برداشت ‌های غیرمجاز در دشت یزد ـ اردکان اتفاق می‌افتد به نحوی که میزان واقعی برداشت از منابع این منطقه ۲۱۲ میلیون مترمکعب در سال است در حالی که پروانه های برداشت مجاز از چاه‌های کشاورزی در این دشت، عدد ۱۷۷ را نشان می دهد.
جوادیان زاده ادامه داد: در کویر ابرکوه نیز در سال گذشته میزان افت آب‌های زیرزمینی ۱۴۰ سانتیمتر بوده که این برداشت سبب نشست زمین و ایجاد فروچاله‌ها و از بین رفتن آبخوان‌ها شده است.
اجرای طرح احیا منابع آب زیرزمینی نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها
وی، یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی در حوزه کشاورزی را اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب اعلام کرد و افزود: در این راستا طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی در حال اجرا است.
جوادیان زاده خاطرنشان کرد: برای اجرای هرچه بهتر این طرح نیاز به همکاری و حمایت تمامی دستگاه‌های اجرایی در استان است.
وی همچنین تصریح کرد: در کنار اجرای همه راهکارها نظیر جلوگیری از حفر و بهره برداری از چاه‌های غیرمجاز و ... باید فرهنگ مصرف آب را نیز در میان مردم به ویژه کشاورزان تغییر دهیم.