صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ابتکار خبر داد

ایجاد مشاغل جدید برای زنان تحصیل‌کرده در لیست برنامه‌های روحانی

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری تاکید کرد: یکی از برنامه‌های مهم دکتر روحانی ایجاد مشاغل جدید برای زنان تحصیلکرده و همچنین اختصاص سهمیه ۳۰ درصدی مشاغل مدیریتی برای زنان ایرانی است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری تاکید کرد: یکی از برنامه‌های مهم دکتر روحانی ایجاد مشاغل جدید برای زنان تحصیلکرده و همچنین اختصاص سهمیه ۳۰ درصدی مشاغل مدیریتی برای زنان ایرانی است.
دکتر معصومه ابتکار در دیدار با مارکوس لایتنر سفیر سوئیس در تهران بر اهمیت توسعه روابط دوجانبه در حوزه‌های اقتصادی، علمی، زیست محیطی، کارآفرینی و توانمند سازی زنان تاکید کرد و گفت: خوشبختانه دختران ایرانی در دانشگاه‌ها، زنان ایرانی در سطوح بالای مدیریتی و هیات‌های علمی حضور چشمگیری دارند و روز به روز به تعداد آن‌ها هم در این عرصه‌ها اضافه می‌شود. بنابراین جمهوری اسلامی و کشور سوئیس با یکدیگر می‌توانند در قالب پروژه‌های مشترک در این حوزه‌ها همکاری خوبی داشته باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه به جامعه مدنی در همکاری‌های دو جانبه و تبادل تجربیات در این زمینه اشاره کرد و افزود: ایران و سوئیس می‌توانند در ارتقای همکاری بین‌المللی در حوزه‌هایی مانند نقش زنان در حفظ محیط زیست، افزایش آگاهی زنان، جامعه مدنی، فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی و بخش خصوصی در حوزه زنان، خانواده وکودکان، مشکلات زنان سرپرست خانواده و... به تبادل تجربیات بپردازند.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه همه کشورها باید با افراطی‌گری و تروریسم مقابله کنند، تاکید کرد: نیروهای تروریستی- تکفیری مانند داعش مدعی هستند که ایدئولوژی و افق فکری آن‌ها اسلامی است در حالی‌که اقدامات و تفکرات آن‌ها هیچ ربطی به دین اسلام ندارد چراکه عناصر داعش می‌خواهند چهره رحمانی اسلام را در جهان مخدوش کنند.
ابتکار خطاب به سفیر سوئیس در تهران گفت: متاسفانه برخی رسانه‌های خارجی چهره دیگری از ایران به دنیا معرفی می‌کنند که هیچکدام از توصیف‌های آن‌ها با واقعیات ایران و ایرانیان هم خوانی ندارد.
وی در ادامه سخنان خود به دیگر ‌برنامه‌های دکتر روحانی در دولت دوازدهم اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه‌های مهم رئیس جمهوری ایجاد مشاغل جدید برای زنان تحصیلکرده و همچنین اختصاص سهمیه ۳۰ درصدی مشاغل مدیریتی برای زنان ایرانی است. رسانه و مطبوعات یکی از ارکان اصلی نظام دموکراسی در جهان به حساب می‌آید؛ خوشبختانه زنان و دختران ایرانی هم همانند هیات‌های علمی در دانشگاه‌ها، حضور و نقش بسیار پررنگ و فعالی دارند.
ابتکار در ادامه معاونان و مدیران زن در سطوح مختلف مدیریتی در دولت روحانی را برشمرد و گفت: ۶ زن به عنوان معاون وزیر، روسای ایران ایر، سازمان زمین شناسی، معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین معاون وزیر نفت از زنان برجسته، توانمند و شایسته ایرانی در دولت دوازدهم به حساب می‌آیند.
به گفته معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، ارتقای سطح آموزش و اشتغال به تحصیلات دانشگاهی زنان و وضعیت اقتصادی کشورها باعث تاخیر در ازدواج و کاهش میزان باروری آنان شده است. بنابراین همه کشورها از جمله ایران باید نهاد خانواده در کشور را استحکام بخشند و با چالش بزرگی مانند پدیده خشونت و تبعیض مبارزه کنند.
وی در این باره اضافه کرد: لایحه تامین امنیت زنان تهیه شده و مراحل پایانی آن در دست بررسی است. اما اصول و دیدگاه‌های پیشرفته اسلامی در آن لحاظ شده و تعادل و توازن در حوزه‌های مختلفی مانند مسئولیت‌ها و نقش‌های متفاوت زن و مرد در ارتباط با کار و خانواده مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین لایحه تامین امنیت زنان براساس واقعیات و مشکلات موجود و با در نظرگرفتن ابعاد مختلف اجتماعی و خانوادگی تهیه شده است.
ابتکار در ادامه به ایجاد تغییرات در روند پیشرفت زنان به دلیل گستره تجربه، تخصص، درک زنان در حوزه‌های اقتصادی، صنعتی، مالی و ورزشی اشاره کرد و گفت: طبق حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ سازمان‌های غیردولتی از جمله موسسه حامی به ریاست خانم دکتر اشرفی در حوزه پناهندگان افغانی به ویژه کودکان افغانی و ضرورت دسترسی آنان به امکانات آموزشی و صدور کارت و شناسنامه برای آنان فعالیت‌های گسترده‌ای داشتند. علی رغم اینکه چالش‌های متعددی در رابطه با پناهندگان افغان (ازدواج با زنان ایرانی و قاچاق مواد مخدر) وجود داشت.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در پایان سخنان خود بر ضرورت ارتقای همکاری دو کشور در حوزه‌های فرهنگی مانند سینما، هنر، موسیقی زنان، نقاشی، هنرهای سنتی، تجارت الکترونیک و دعوت از حضور هیاتی از سوئیس برای حضور در نشست مارس ۲۰۱۸ تاکید کرد.
 در ادامه این دیدار مارکوس لایتنر، سفیر سوئیس در تهران اظهار کرد: سوئیس تمایل دارد در حوزه‌های مشترک و مورد علاقه طرفین مانند اقتصاد، مسائل مالی، محیط زیست و مهاجرت با ایران همکاری داشته باشد.
 وی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت جامعه مدنی و فعالیت‌های داوطلبانه زنان و ایجاد اعتماد به نفس در میان زنان برای ارتقای فعالیت‌های آنان و همچنین تغییر تصویر زنان تاکید کرد.
سفیر سوئیس در تهران به مسائلی مانند دلیل درصد کم زنان شاغل در فعالیت‌های بخش رسمی و پست‌های دولتی، ضرورت دستیابی زنان به بازار، ارتقای سطح آموزش و مهارت زنان در بازاریابی، دلیل کاهش میزان ازدواج و فرزندآوری زنان، نهاد خانواده و ضرورت استحکام آن در دنیای کنونی و همچنین وجود اختلاف فاحش میان واقعیات موجود ایران و تصویر ایران در خارج اشاره کرد.