صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

چشم امید معادن کشور به قلب نهفته اقتصاد

چابهار به قطب صادرات محصولات معدنی منطقه تبدیل می‌شود

بندر چابهار مطمئن‌ترین راه برای صادرات محصولات معدنی است، از همین رو قرار است با ساخت ترمینال بزرگ تمام مکانیزه مواد معدنی، قطب صادرات این محصولات درمنطقه تبدیل شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ماین نیوز، بندر اقیانوسی چابهار به لحاظ شرایط جغرافیایی و ژئوپلیتیکی و قرار گرفتن در مبدا ورودی دریای عمان و اقیانوس هند به گواه بسیاری از صاحب‌نظران یکی‌ از ۱۰ بندر مهم جهان است که قابلیت تبدیل شدن به بندری بزرگ را دارد و از میان ۳ شاهراه شمال- جنوب، بهترین مزیت ترانزیتی جهان را نیز در منطقه داراست.
بندرچابهار یکی از ۱۴ نقطه استراتژیک جهان در حمل و نقل و ترانزیت است چرا که این بندر بهترین، به صرفه‌ترین و مطمئن‌ترین مسیر ترانزیت کالا به مقصد ۲۴ کشور آسیای میانه، شرق اروپا و کشورهای حوزه اقیانوس هند است.
یکی از قابلیت‌های منحصر به فرد بندر چابهار تبدیل شدن آن به مرکز صادرات و ترانزیت محصولات معدنی ایران و کشورهای آسیای میانه است زیرا برای کشتی‌هایی که حامل مواد معدنی صادراتی ایران و کشورهای آسیای میانه به ویژه افغانستان هستند این مسیر بسیار به‌صرفه تر است که محصولات معدنی را از این بندر بارگیری کنند تا اینکه بخواهند در بنادر دیگر کشور همچون بندرعباس بارگیری کنند، زیرا بندر چابهار همانطور که گفته شد تنها بندر اقیانوسی ایران است و کشتی‌ها به جای آنکه هنگام ورود به دریای عمان هزار مایل از آبراهه چابهار دورترشده و در بنادر دیگر تخلیه و بارگیری کنند بهتر است همینجا در بندر چابهار پهلوگیری و تخلیه کنند، به‌ویژه آنکه بازار هدف اکثر محصولات معدنی ایران و کشورهای آسیای میانه چین و شرق آسیا است.
سیستان و بلوچستان رنگین کمان معادن کشور
اهمیت بندر چابهار در تبدیل آن به مرکز صادرات محصولات معدنی کشور زمانی روشن‌تر می‌شود که بدانیم اکثر معادن شناسایی شده و در شرف بهره‌برداری ایران در شرق کشور واقع هستند و از استان سیستان وبلوچستان به‌عنوان رنگین کمان معادن کشور یاد می شود.
تاکنون ۱۴۳ محدوه معدنی با بیش از یک میلیارد تن ذخیره مواد معدنی در استان سیستان و بلوچستان شناسایی شده است.
رئیس سازمان صنعت و معدن سیستان وبلوچستان می‌گوید: تاکنون ۱۴۳ محدوه معدنی با بیش از یک میلیارد تن ذخیره مواد معدنی در استان سیستان و بلوچستان شناسایی شده و سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران (ایمیدرو) سرمایه‌گذاری ویژه ای را با مشارکت بخش خصوصی برای بهره‌برداری از این معادن در دست اجرا دارد.
نادرمیرشکار می‌افزاید: ۸۶ هزار کیلومتر از اراضی سیستان و بلوچستان تحت اکتشافات معدنی قرار دارد و معادنی که تاکنون در استان سیستان و بلوچستان شناسایی شده و به‌ بهره‌برداری رسیده و یا در شرف بهره‌برداری هستند شامل معادن آنتیموان، مس، تیتانیوم، طلا و سنگ های ارزشمند معدنی هستند.
به گفته وی چابهار به دو دلیل بهترین و با صرفه ترین مسیر برای صادرات و ترانزیت محصولات معدنی کشور است اول آنکه سالانه بیش از ۲۲ میلیون تن مواد معدنی از کشور صادر می‌شود و خریدار عمده این محصولات با بیش از ۱۴ میلیون تن محصولات معدنی کشور چین است و دوم آنکه اکثر معادن در شرق کشور و به ویژه استان سیستان وبلوچستان واقع است.
چابهار مطمئن‌ترین راه برای صادرات محصولات معدنی آسیای میانه
فرماندر چابهار نیز با بیان‌اینکه چابهار بهترین و به صرفه‌ترین راه برای صادرات محصولات معدنی کشورهای آسیای میانه به ویژه افغانستان است، می‌گوید: هند سرمایه گذاری گسترده ای در حوزه معادن و زیر ساخت‌ها برای مدت ۱۵ سال در افغانستان انجام داده است که با توجه به روابط ایران و پاکستان و ناامنی کشور پاکستان بهترین و سریع ترین مسیر برای حمل این مبادلات و کالاها، بندر چابهار در ایران است.
ایوب درویشی می‌افزاید: علاوه‌ بر هند یکی از خریداران عمده سنگ معدن افغانستان، کشور چین است و افغانستانی ها تمایل زیادی برای صادرات محصولات معدنی خود به چین از راه بندر چابهار دارند به همین دلیل در وهله اول صادرات ۶۰۰ هزارتن سنگ مرمر افغانستان به «گوانجوی» چین از راه بندر چابهار در دستور کار است.
بزرگ‌ترین و تنها ترمینال تمام مکانیزه معدنی کشور در بندر چابهار احداث می‌شود
اهمیت راهبردی بندر چابهار در صادرات محصولات معدنی ایران و کشورهای آسیای میانه تا جایی است که قرار است در کمتر از دو سال آینده بزرگترین و مجهزترین ترمینال تمام مکانیزه معدنی کشور در این بندر ساخته شود.
ترمینال تمام مکانیزه محصولات معدنی بندر شهیدبهشتی چابهار با هدف تبدیل چابهار به مرکز ترانزیت و صادرات محصولات معدنی ایران و آسیای میانه ساخته می‌شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان می‌گوید: ترمینال تمام مکانیزه محصولات معدنی بندر شهیدبهشتی چابهار با هدف تبدیل چابهار به مرکز ترانزیت و صادرات محصولات معدنی ایران و آسیای میانه ساخته می‌شود.
بهروز آقایی با تشریح جزئیات این ترمینال تمام مکانیزه می‌گوید: تفاهم ‌نامه سازمان بنادر با بخش خصوصی برای ساخت این ترمینال با ۲۸۲ میلیاردتومان سرمایه‌گذاری در بندر چابهار منعقد شده است و این درحالی است که بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تنها تجهیزات این ترمینال است که قرار است به تنها ترمینال تمام مکانیزه معدنی کشور تبدیل شود.
وی می‌افزاید: ۱۳هکتار زمین برای ساخت ترمینال مواد معدنی بندر چابهار در نظر گرفته شده و قرار است این ترمینال با ظرفیت صادرات ۸ میلیون تن سنگ معدن در مدت دو سال احداث شود.
به گفته آقایی براساس برآورد های انجام شده ترمینال مواد معدنی بندر شهید بهشتی پس از احداث قابلیت بارگیری بیش از یک ھزار و پانصد تن سنگ معدن را در ساعت دارد و صادرات مواد معدنی را برای صادرکنندگان کشور رقابت پذیرتر خواهد کرد .
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح می‌کند: این ترمینال به طور قطع در سال‌ھای اولیه راه اندازی ترافیک بار قابل توجهی را برای این بندر ایجاد خواهد کرد و اشتغالزایی و آورده قابل ملاحظه‌ای را در بندر چابهار به وجود می‌آورد.