صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

صندلی‌ها از قبل تقسیم شده است

انتخابات کمیته المپیک؛ نمایشی و کاملا دورهمی

اگر اتفاق خاصی نیفتد و نشست‌ها و رایزنی‌های لحظه‌های آخری مسیر انتخابات کمیته المپیک را تغییر ندهد تقریبا می‌توان نتیجه انتخابات به خصوص در مهمترین صندلی‌ها را حدس زد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، شاید اگر انتخابات کمیته ملی المپیک در شرایطی جز آنچه با آن مواجه هستیم برگزار می شد، می توانستیم فردا را روز سرنوشت ورزش ایران بدانیم در حالیکه چنین نیست چرا که رایزنی ها و لابی هایی دو سه ماهه، از خیلی وقت پیش نتیجه این انتخابات برای بالاترین و مهمترین صندلی را تعیین کرد و خیلی ها را هم به دیگر صندلی های مهم نزدیک کرد. 
انتخابات کمیته ملی المپیک مهمترین انتخابات ورزش کشور است که خروجی آن بیشتر از هر جا، در رویدادهای آسیایی و جهانی یعنی بازی های آسیایی و المپیک تاثیر خود را نشان می دهد. در واقع این دو رویداد و به خصوص المپیک کارنامه چهارساله ورزش کشور  به روز می کند و از نتیجه چگونگی مدیریت آن پرده برداشته می شود. مدیریتی که از حالا و پیش از رای گیری می توان گفت که به نام چه کسی ثبت خواهد شد.
غیرورزشی ترین کاندیدا، نزدیک ترین فرد به صندلی ریاست
از دو سه ماه پیش که کمیته ملی المپیک خیلی ریز و دقیق وارد فعالیت های انتخاباتی نشده بود تا همین امروز که فاصله یک روزه به انتخابات این کمیته باقی مانده است، رضا صالحی امیری گزینه اول و آخر برای ریاست است. این موضوع خیلی بیشتر قوت گرفت وقتی وی به عنوان کارشناس خبره معرفی شد و به جز او تنها یک نفر برای پست ریاست ثبت نام کرد. محمود خسروی وفا تنها رقیب برای صالحی امیری است که وی هم خیلی شفاف و رسمی اعلام کرده در صورت قطعی شدن حضور صالحی امیری در رای گیری، از رقابت برای پست ریاست انصراف می دهد.
با این اوصاف صالحی امیری که جز سه ماه سرپرستی وزارت ورزش هیچ تجربه ورزشی دیگری در کارنامه ندارد، از خیلی وقت پیش نزدیک به بالاترین صندلی کمیته ملی المپیک بود و حالا در آستانه برگزاری انتخابات این خیلی بیشتر خود را نزدیک به آن می بیند. 
جدال دو سه نفره برای دبیرکلی/ شاید هم استعفا!
اگر اتفاق خاصی نیفتد و نشست ها و رایزنی های لحظه های آخری مسیر انتخابات کمیته ملی المپیک را تغییر ندهد تقریبا می توان از حالا گفت که نتیجه انتخابات این کمیته - حداقل برای مهمترین و تاثیرگذارترین صندلی ها- چه خواهد شد یا اینکه چه گزینه هایی برای تصاحب آن شانس بیشتری دارند. یکی از این صندلی ها برای دبیرکل است. پستی که در سه چهارسال اخیر به خاطر برخی مسائل و مشکلات شخصی از جایگاه و سطح تاثیر گذار خود فاصله گرفت طوریکه نمی توان به صاحب آن نمره قبولی کامل داد با این حال آقای دبیرکل برای یک دوره چهارساله دیگر کاندیدا شده و طبیعتا آرایی هم در میان اعضای مجمع خواهد داشت اما بی رقیب نیست. 
شاید گزینه ای مانند صادق فرجی رئیس فدراسیون کاراته برای پست دبیرکلی خیلی مطرح نباشد اما یکی از گزینه هایی که پیش از آغاز رسمی برنامه های انتخاباتی کمیته ملی المپیک صحبت های زیادی در رابطه با ورود وی به انتخابات مطرح بود و اتفاقا خبرهایی زیادی هم از رایزنی و تعامل وی با برای کسب کرسی دبیرکلی شنیده می شد، مهدی علی نژاد بود. وی در انتخابات سال ۹۲ هم کاندیدای نایب رئیسی و دبیرکلی بود اما راه به جایی نبرد اما به نظر می رسد اینبار شانس بیشتری برای پیروزی داشته باشد. 
 
محمددرخشان که یکی از جنجالی ترین پرونده های فوتبالی کشور یعنی قرارداد با شرکت «جی وا» برای لباس های ملی پوشان در دوره کاری وی در فدراسیون فوتبال (مسئول کمیته بازریابی) منعقد شد، دیگر کاندیدای دبیرکلی است. از چند روز پیش صحبت هایی دررابطه با انصراف وی در روز انتخابات مطرح بود. اتفاقا غیبت درخشان در نشست اخیری که کمیسیون ورزشکاران با کاندیداهای دبیرکلی داشت هم این پیش بینی را پررنگ تر کرد.
البته به نظر نمی رسد علی مرادی برنامه اینچنینی داشته باشد. رئیس فدراسیون وزنه برداری که چهار سال پیش با اعتراض لحظه آخری خود، باعث کنار رفتن افشارزاده از انتخابات شد هم یکی از مدعیان دبیرکلی است و اتفاقا رایزنی های بالادستی هم داشته تا بالاخره در این دوره به آنچه حق خود می داند برسد. 
اتفاقِ نظر مالی
پستی که در سال های اخیر به واسطه فشار نهادهای نظارتی برای اعمال قانون منع به کارگیری دوشغله ها، استعفای شجاعی، انتخاب گزینه ای که برای خزانه داری تائید نشد  خزانه داری بود که در نهایت که به دست گزینه ای از وزارت دارایی رسید. این پست هم برای چهار سال آینده با رفت و آمدهای کمتری مواجه خواهد شد اگر طبق نتیجه ای که رایزنی ها داشته، کیکاووس سعیدی برای تصدی آن رای بگیرد. رئیس فدراسیون گلف خیلی هم رسمی اعلام کرده در صورت کسب آرای لازم از ریاست این فدراسیون استعفا می دهد و در واقع اینگونه جای هیچ شک و شبهه ای باقی نگذاشته است. 
علی نژاد دیگر کاندیدای خزانه داری است که تلاش خود را برای دیگر پست موردنظر معطوف کرده، هادی ساعی هم کاندیدای این پست بود که استعفا داد و به نظر می رسد قول و قرارهای گذاشته شده برای رای دادن به گزینه پُرشانس بی تاثیر در این تصمیم ساعی نبود. با این اوصاف برای پست خزانه داری سعیدی می ماند و جوانترین کارشناس خبره که حالا مدعی مدیریت پستی شده که تا همین چندسال پیش در اختیار چهره مطرح و موفقی مانند مهدی کرباسیان بود. 
نایب رئیسی یک - یک می شود؟
تا قبل از انصراف مشحون خیلی ها وی را گزینه دارای شانس برای یکی از دو پست نایب رئیسی می دانستند اما ورود نهادهای نظارتی باعث شد وی از جمع کاندیداهای این پست کنار برود. محمود خسروی‌وفا، رباب شهریان، علی مرادی، هادی ساعی، هاشم اسکندری، فضل‌الله باقرزاده، حسین بابویی، مجید شایسته، طاهره طاهریان و غلامرضا نوروزی دیگر کاندیداهای نایب رئیسی هستند که از میان آنها دو نفر انتخاب خواهد شد. شاید مثل دوره رو به اتمام یک زن و و یک مرد نایب رئیس شوند و شاید هم هر دو صندلی ریاست در اختیار گزینه هایی از جمع مردان قرار بگیرد. 
اینکه هر دو کاندیدای زن نایب رئیسی در انتخابات فردا پیروز شوند، خیلی بعید است اما صاحب رای شدن یکی از آنها دور از ذهن چه برای شهریان که در دوسه دهه خیلی هیچ وقت از ورزش و مدیریت آن دوره نبوده و چه برای طاهریان که پس از سال ها دوباره به ورزش بازگشته است. 
در این میان عضو فعلی هیات اجرایی یعنی باقرزاده از گزینه های مطرح برای نایب رئیسی است اما نباید شانس گزینه هایی مانند خسروی وفا که تجربه هیات هیات رئیسه کمیته المپیک را دارد و حتی می توان نیم نگاهی به نوروزی داشت که اخیر عضو شورای برون مرزی شد. به نظر می رسد هادی ساعی هم به امید موفقیت برای تصدی همین پست، قید خزانه داری را زد اما در کل شانس دیگر گزینه ها بیشتر است.
هیات اجرایی
علیرضا رحیمی، مهدی تاج، فضل الله باقرزاده، مجید کیهانی، خسرو قمری، محمد علیپور، سید عبدی افتخاری، محمدعلی صبور ، صادق فرجی، محمد درخشان، زهرا اینچه درگاهی، مسعود خلیلی، احمد ضیایی، مجید شایسته، محسن رضوانی و علی دادگر ۱۶ نفری هستند که برای تصدی ۶ صندلی هیات اجرایی کاندیدا شده اند.
اینکه دقیقا کدام یک از گزینه ها شانس بیشتری برای کسب رای دارند شاید خیلی قابل پیش بینی نباشد اما احتمال می رود رحیمی بتواند دوباره رای روسای فدراسیون ها را بگیرد - وی اخیرا با رای آنها عضو شورای برون مرزی شد - علیپور می خواهد عضو هیات اجرایی باقی بماند و شانسش کم هم نیست. تاج هم در فهرست گزینه های دارای شانس قرار دارد به هر حال وی رئیس فدراسیون فوتبال است. شایسته هم جزو گزینه های محتمل برای کسب رای به حساب می آید.
به گزارش مهر، انتخابات کمیته ملی المپیک ساعت ۱۴ فردا در محل آکادمی ملی المپیک آغاز می شود.