صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

با اصرار مجلس بر مصوبه قبلی

لایحه حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصرار بر مصوبه قبلی خود، لایحه حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی درادامه جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس لایحه حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور را با 136 رای موافق، 8 رای مخالف، 11 رای ممتنع از 204 نماینده حاضر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.
در مصوبه مجلس شورای اسلامی آمده است: اشخاص حقیقی و حقوقی نمی توانند منابع ژنتیکی یا اجزای تشکیل دهنده آن ها را به صورتی که در زیستگاه های طبیعی یافت و یا حفاظت می شوند و یا توسط کشاورزان و بهره برداران استفاده می شوند،تحت مالکیت فکری خود ثبت کنند، منابع ژنتیکی با مشخصات جدید، براساس فرآیندهای دست ورزی ژنتیکی با رعایت مفاد این قانون و سایر قوانین مربوط به مالکیت فکری توسط نهادهای متولی موضوع ماده 3 این قانون قابل ثبت است و این ثبت موجب مالکیت فکری است.
این لایحه با ایراد شورای نگهبان مواجه شد، در ایراد شورای نگهبان آمده است: اساسنامه سازمان پدافند غیر عامل کشور که ظهور به انحصار در وظایف رییس سازمان دارد، عضویت رییس این سازمان در شورای ملی منابع ژنتیکی کشور، مغایر اصل 57 قانون اساسی است، درخصوص ثبت منابع ژنتیکی با مشخصات جدید توسط شخص که موجب مالکیت می شود، اشکال دارد ثبت این امر در صورتی که شخص دیگرتقدم بر او نداشته باشد،کاشف از مالکیت است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این لایحه بر نظر قبلی خود اصرار کردند از این رو این تصمیم گیری از این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام مجلس واگذار شد.