صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

روز یکشنبه

اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی فارابی با حضور رییس جمهوری گشایش یافت

آیین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی روز یکشنبه با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در سالن اجلاس سران گشایش یافت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایرنا، در آیین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سید ضیا هاشمی مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) و جمعی از نخبگان و چهره های علمی و فرهنگی کشور نیز حضور دارند.
قرار است در این مراسم از 41 اثر برگزیده و صاحبان آنها قدردانی شود.
در این دوره از جشنواره، 4183 اثر به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد، 499 اثر(12 درصد آثار ارسالی) در حوزه بین‌الملل بوده و پس از بررسی‌های صورت گرفته، در مجموع از 41 اثر برگزیده قدردانی خواهد شد که 6 اثر مربوط به پژوهشگران بین‌المللی است. 
آثار برگزیده بین‌المللی این دوره از پژوهشگرانی از کشورهای آلمان، ایرلند، افغانستان، عراق، لبنان و بوسنی و هرزگوین هستند.
گروه­های فلسفه و کلام و فقه و اصول بیشترین میزان شرکت­کننده را در این دوره داشته­اند و در گروه زبان و ادبیات فارسی بیشترین مشارکت به جوانان اختصاص دارد. 
همچنین مطالعات هنر و زیبایی شناسی در این حوزه جزو گروه‌های پرمخاطب بوده است.
2 هزار و 792 اثر در بخش بزرگسالان و 1391 اثر در بخش جوان ثبت شده که دو سوم شرکت کنندگان بالای 35 سال هستند در مجموع 74 درصد شرکت کنندگان آقایان و 26 درصد را بانوان تشکیل می‌دهند.
یک سوم، آثار دریافتی از پژوهشگران جوان است و در بخش بزرگسالان، 6 اثر حائز رتبه اول، 4 اثر حائز رتبه دوم و 17 اثر نیز رتبه سوم را کسب کرده‌اند. 37 درصد آثار برگزیده این جشنواره هم مربوط به زنان است. در بخش ویژه این جشنواره، از پیشکسوتان حوزه علوم انسانی، مترجم برتر، انجمن علمی برتر و فصلنامه علمی و پژوهشی علوم انسانی برتر نیز تقدیر می‌شود.
از کل آثار ارسالی به این جشنواره، 58 درصد در حوزه کتاب، 12 درصد مربوط به گزارش اختتام‌ یافته پژوهش، 12 درصد رساله دکتری و 18 درصد پایان‌نامه کارشناسی ارشد بوده است.
650 داور در این دوره آثار را بررسی کردند.
جشنواره بین المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی همه ساله با هدف شناسایی و ارتقا پزوهش های این حوزه برگزار می شود.