صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد

امحای هزار تن زباله عفونی بیمارستانی در رشت

گیلان-رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به بیمارستان پرفسور سمیعی و بنیاد علم و دانش پرفسور سمیعی گفت: بیمارستان پرفسور سمیعی با پیشرفت فیزیکی بالغ بر 80 درصد در حال احداث است و مقدمات برگزاری مناقصه بنیاد علم و دانش پرفسور سمیعی نیز انجام شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز دکتر شاهرخ یوسف‌زاده چابک ، میزان بدهی دانشگاه علوم پزشکی گیلان را از زمان قبول مسوولیت خود بر این دستگاه 330 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بدهی در دستگاه خدمات رسان مثل علوم پزشکی یک چیز جدید نیست، اما مهم عملکرد و تراز مالی این گونه دستگاه‌ها است که باید پس از دریافت مطالبات خود از بیمه‌ها مثبت باشد و بتواند بدهی خود را پرداخت کند .
وی تصریح کرد: در شرایط کنونی اقتصادی، اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دچار مشکلات مالی هستند، اما فرق دانشگاه‌های دیگر با ما این است که اگر آن‌ها مطالبات خود را از بیمه‌ها دریافت کنند می‌توانند تمام بدهی خود را پرداخت کنند در حالی که دانشگاه علوم پزشکی گیلان یک بدهی سنواتی دارد و حتی با دریافت تمامی مطالبات خود از بیمه‌ها قادر به تصفیه این بدهکاری سنواتی نیست.
وی ادامه داد: با تدابیر اندیشیده شده، برنامه‌ریزی، افزایش درآمدها و کمک‌های وزارتی، توانستیم در طی یک سال گذشته این تراز منفی 120 میلیاردی را به 65 میلیارد تومان کاهش دهیم. و در حال حاضر دانشگاه با یک بدهی 65 میلیاردی مواجه است که ما به ازای آن چیزی وجود ندارد .
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: در ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت منابع خوبی به سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گسیل شد، اما دانشگاه نتوانست به علت مشکلات بر جای مانده از سنوات گذشته از این منابع به خوبی استفاده نماید و تنها دغدغه دانشگاه این بود که بتواند در پایان هر ماه حقوق پرسنل را پرداخت کند و از کارهای اصلی و زیر بنایی غافل شد.
یوسف‌زاده افزود: یکی از این کارهای اساسی و زیر بنایی، ایجاد مرکز جامع سرطان در استان بود که مبلغ 6 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار برایش پیش بینی شده بود که متاسفانه دانشگاه نتوانست از این اعتبارات در جای خودش استفاده کند و استان گیلان از داشتن این مرکز علمی محروم ماند .
وی در خصوص احداث کلینیک‌های ویژه در شهرستان‌ها گفت: در 10 شهرستان استان گیلان کلینیک‌های ویژه در احداث است که پیشرفت فیزیکی برخی از آنها بیش از 80 درصد است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص احداث تصفیه خانه فاضلاب بیمارستانی افزود: برای 19 بیمارستان استان در سال گذشته اعتبار گذاشتیم تا تصفیه خانه فاضلاب داشته باشند و تا پایان سال تعدادی از آن ها به بهره برداری می رسند.
یوسف‌زاده با اشاره به بیمارستان پرفسور سمیعی و بنیاد علم و دانش پرفسور سمیعی خاطرنشان کرد: بیمارستان پرفسور سمیعی با پیشرفت فیزیکی بالغ بر 80 درصد در حال احداث است و مقدمات برگزاری مناقصه بنیاد علم و دانش پرفسور سمیعی انجام شده است که نزدیک به 64 پیمانکار بزرگ برای اجرای این پروژه در مناقصه شرکت کرده اند که بزودی با برگزاری مناقصه پیمانکار پروژه مشخص خواهد شد.
وی در پایان گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال گذشته توانست با امحای بیش از هزار تن زباله بیمارستانی و نصب دستگاه‌های زباله سوز در تمامی بیمارستان‌های استان این معضل بزرگ زیست محیطی را که چندین سال گریبان‌گیر استان گیلان بود، از میان بردارد. در این راستا محل دفن زباله عفونی بیمارستان در منطقه سراوان، به فضای سبز و احداث مجتمع کارگاهی تبدیل شد. همچنین بحث توسعه گردشگری سلامت و طب سالمندی نیز با توجه به افزایش شاخص امید به زندگی و تعداد سالمندان استان و گسترش بیماری‌های غیرواگیر از دیگر برنامه‌های استراتژیک دانشگاه است.