صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یک متخصص سالمندی عنوان کرد

اختلال تعادل و شکستگی استخوان در کمین سالمندان

یک متخصص طب سنتی گفت: یکی از شایع ترین مشکلات در دوره سالمندی، اختلال تعادل، افزایش احتمال سقوط و زمین خوردن است که منجر به جراحت، شکستگی و در بعضی موارد منجر به مرگ می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر،  دلبری ، دکترای تخصصی طب سالمندان در خصوص اختلال تعادل دردوره سالمندی گفت: یکی از مشکلات جدی و شایع در دوره سالمندی، اختلال تعادل و افزایش احتمال سقوط و زمین خوردن است که منجر به جراحت و شکستگی و بستری شدن در بیمارستان و در بعضی موارد منجر به مرگ می شود.
وی با بیان اینکه دوره سالمندی همراه با تغییراتی در سیستم بینایی و شنوایی و سیستم قلبی و عروقی ، سیستم عصبی بدن و سیستم عضلانی اسکلتی می شود، ادامه داد: تغییرات یعنی می تواند تعادل افراد را تحت الشعاع قرار دهد و باعث زمین خوردن فرد شود که در ٢٥درصد از موارد باعث شکستگی استخوان لگن، ران و اندام فوقانی می شود. بی تعادلی در بعضی از سالمندان عزیز باعث تحلیل قدرت عضلانی اسکلتی آنها و در نهایت منجر به اختلال در تعادل می شود.
این دکترای تخصصی طب سالمندان  در ادامه بیان کرد: در رأس بیماری هایی که باعث اختلال در تعادل می شوند و شرایط آن را به وجود می آورند سرگیجه ناشی از بیماری های گوش داخلی و بعضا عفونت گوش داخلی است که توصیه می شود ابتدا توسط دکترگوش و حلق و بینی معاینه شود .
وی در خصوص بیماری دیابت در دوره سالمندی افزود: بیماری دیابت کنترل نشده در این دوره باعث اختلال در تعادل می شود. بعضی از داروها به خصوص آرامبخش ها وضدافسردگی ها و پایین آورنده های فشارخون نیز ممکن است باعث خواب آلودگی و درنهایت اختلال در تعادل شوند .
وی تاکید کرد: بیماری های چشمی مثل آب مروارید و آب سیاه با اختلال در قدرت بینایی باعث قدرت بینایی می شوند از جمله بیماری های مغزی شایع در سالمندان مثل پارکینسون و سکته مغزی، بعد از مدتی مشکلات تعادلی ایجاد می کنند.
این دکترای تخصصی طب سالمندان  در پایان اظهارداشت: همچنین سالمندانی با افت فشارخون مغز از اکسیژن کافی برخوردار نیستند و هنگام بلند شدن ناگهانی فرد دچارسرگیجه و اختلال تعادلی می شوند که باید حتما جدی گرفته شود. بنابراین، با توجه به آسیب ها و عوارض جدی اختلال در تعادل توصیه اکید، مراجعه زودهنگام به پزشک است .