صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رییس جامعه هتلداران کشور

ساختار فعلی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پاسخگوی نیاز کشور نیست

رییس جامعه هتلداران کشور گفت: ساختار فعلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پاسخگوی نیاز کشور نیست.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، رییس جامعه هتلداران کشور گفت: ساختار فعلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پاسخگوی نیاز کشور نیست.
جمشید حمزه‌زاده در نشست کمیته راهبردی جامعه هتل‌داران که در هتل پردیسان برگزار شد، اظهار کرد: در شرایط کنونی اصلاح ساختار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تشکیل وزارتخانه گردشگری امری ضروری به نظر می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که جلو ساخت بی‌رویه هتل در کشور باید گرفته‌شود که البته طرح نیازسنجی ایجاد مراکز اقامتی مشخص می‌کند که در چه شهرها و مناطقی باید هتل ساخته شود.
حمزه‌زاده درباره این موضوع که ساخت هتل در کشور ما چقدر توجیه اقتصادی دارد، افزود: سود هتل در کشور ما به نسبت سرمایه آن کمتر از 5 درصد است، سرمایه‌گذارانی که وارد هتلداری شدند با عشق و علاقه دست به این حرفه زدند و ممکن بود اگر پول خود را در محل دیگر سرمایه‌گذاری کرده بودند سود بیشتری نصیب‌شان می‌شد.
رییس جامعه هتلداران کشور با بیان اینکه خوشبختانه در بسیاری از استان‌های کشور، رشته مدیریت هتلداری تاسیس شده است، افزود: از جمله سیاست‌های ما تعامل با سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با گردشگری است.
وی با اشاره به اینکه بیش از 100 تن از نمایندگان در فراکسیون گردشکری مجلس شورای اسلامی عضو هستند، افزود: هم‌اکنون بسیاری از مسایل مربوط به حوزه خود را از طریق این فراکسیون دنبال می‌کنیم. همچنین تشکیل کمیسیون ویژه گردشگری در دستور کار مجلس قرار دارد که مقدمات این کار انجام گرفته است تا در صحن علنی مطرح شود.
حمزه‌زاده با بیان اینکه متاسفانه در طی دو سال گذشته با کاهش ضریب اشغال هتل‌ها مواجه شدیم ادامه داد: در طی دوسال قبل هرسال 15 درصد میانگین اشغال هتل‌ها کاهش یافته است، از دلایل کاهش اشغال هتل‌ها، می‌توان به کاهش توان اقتصادی مردم و توسعه فعالیت مراکز اقامتی غیررسمی اشاره کرد.
وی درباره تعداد هتل‌های سطح کشور عنوان کرد: در حال حاضر 2 هزار هتل و هتل آپارتمان با 75 هزار اتاق و 200 هزار تخت در سراسر کشور در درجات مختلف خدمات اقامتی ارائه می‌دهند.
رییس جامعه هتلداران کشور با اشاره به خبرهای مربوط به تعطیلی هتل‌ها تصریح کرد: آمار مربوط به تعطیلی هتل‌ها صحت دارد که این امر به دنبال توسعه بی‌رویه ساخت هتل بدون نیازسنجی صورت گرفته است و متاسفانه در برخی مقاصد همچون مشهد خودش را بیشتر نشان داده است.
وی با بیان اینکه یکی مشکلات حوزه اقامت در مشهد فعالیت خانه‌مسافرها، است اضافه کرد: در مشهد 7 هزار و در سطح کشور 240 هزار خانه‌مسافر شناسایی شده است و معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی فعلا تا تدوین ضوابط فعالیت خانه‌مسافرها، صدور مجوز برای این واحدهای اقامتی را متوقف کرده است.
حمزه‌زاده درباره تدوین سند جامع گردشگری گفت: بنا به اعلام مجمع تشخیص مصلحت نظام، سند گردشگری کشور تهیه و از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود که البته با این اقدام بسیاری از مشکلات این حوزه مرتفع خواهد شد.