چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

پیش‌بینی بازار آرام میوه شب عید

بدبیاری اقلیمی یا ضعف فناوری هرچه که بود، سال گذشته موجب تلاطم بازار میوه شب عید شد، به نحوی که سیب و پرتقال که میوه‌های اصلی عید هستند با کیفیت و قیمت مناسب به دست بسیاری از اقشار مردم نرسید.
مجتبی کاوه 
به گزارش کسب و کار نیوز، بدبیاری اقلیمی یا ضعف فناوری هرچه که بود، سال گذشته موجب تلاطم بازار میوه شب عید شد، به نحوی که سیب و پرتقال که میوه‌های اصلی عید هستند با کیفیت و قیمت مناسب به دست بسیاری از اقشار مردم نرسید. امسال به دلیل اینکه اتفاق سال گذشته تکرار نشد و سرمای ناگهانی هوا و مشکل یخ‌زدگی مرکبات را در استان‌های تولیدکننده این محصول نداشتیم، تولید و ذخیره‌سازی به خوبی انجام شد. کارشناسان معتقدند وضعیت آب و هوایی که سال گذشته موجب یخ‌زدگی مرکبات شد و وزارت جهاد کشاورزی را وادار کرد پرتقال در حجم انبوه وارد کند - که البته این تمهید هم جواب نداد و بازار به تعادل مناسب نرسید- امسال بازار را تهدید نمی‌کند و با توجه به حجم انبوه تولید مرکبات و همچنین سیب، بازار آرامی برای میوه شب عید پیش‌بینی می‌شود. 
در پرتقال و سیب کمبودی وجود ندارد
معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی از آغاز ذخیره‌سازی میوه شب عید خبر داد. علی‌اکبر مهرفرد با اشاره به اینکه از لحاظ تولید سیب و پرتقال هیچ‌گونه کمبودی نداریم، افزود: تاکنون بیش از ۲۳ هزار تن سیب خریداری و ذخیره‌سازی شده است. وی گفت: براساس گزارش‌های موجود تاکنون خرید حدود ۵۰ هزار تن پرتقال برای تامین نیاز شب عید از استان‌های شمالی آغاز شده است. معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی افزود: خرید و ذخیره‌سازی سیب درختی و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید ادامه دارد. 
 آرامش بازار میوه شب عید در گرو برنامه‌‌ریزی و توزیع مناسب
یک کارشناس اقتصاد کشاورزی با بیان اینکه وضعیت تولید میوه‌های اصلی شب عید امسال بسیار خوب بوده است، به «کسب‌وکار» گفت: امسال برآورد تولید حدود 4.5 میلیون تن انواع مرکبات – پرتقال، نارنگی و لیموشیرین – در کشور وجود داشت که همین حدود تولید محقق شد و درباره سیب هم برآورد تولید حدود 3 میلیون و 700 هزار تن بود که تولید مقداری بیش از برآوردها بود. سید محمد برزگر با اشاره به وضعیت نامناسب برنامه‌ریزی و توزیع میوه شب عید در سال گذشته افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال آرامش خوبی در بازار میوه شب عید داشته باشیم که البته این امر در گرو برنامه‌ریزی و توزیع مطلوب است. وی ادامه داد: سال گذشته تولید مرکبات به مشکل برخورد کرد، اما برنامه‌ریزی جهاد این بود که با واردات بازار را متعادل کند که البته با برنامه‌ریزی و مدیریت نامناسب این امر محقق نشد. برزگر با اشاره به تجربه چندساله سازمان تعاون روستایی به عنوان متولی میوه شب عید افزود: در برخی سال‌ها این سازمان بازار را به نحو مطلوب مدیریت کرده، اما در برخی سال‌ها هم نتوانسته مدیریت خوبی اعمال کند. 
احتمال سپردن تنظیم بازار میوه شب عید به اصناف ضعیف است 
این کارشناس اقتصاد کشاورزی با بیان اینکه امسال مدیریت جدیدی در سازمان تعاون روستایی مستقر شده است، افزود: البته تغییر مدیرعامل سازمان تعاون روستایی اخیرا انجام شده و نمی‌توان با قاطعیت گفت مدیرعامل جدید می‌تواند از پس این چالش برآید. سال گذشته عملکرد ضعیف سازمان تعاون روستایی انتقاد وزیر جهاد کشاورزی را هم برانگیخت و امسال حتی این احتمال وجود دارد که مسئولیت توزیع و مدیریت بازار شب عید به این سازمان محول نشود. وی با بیان اینکه اصناف خواستار سپرده شدن کامل بازار میوه شب عید به بخش خصوصی هستند، خاطرنشان کرد: دولت هنوز در این زمینه اعتماد کافی به اصناف ندارد و به نظر نمی‌رسد امسال هم مدیریت بازار میوه شب عید به اصناف سپرده شود و این احتمال ضعیف است؛ گرچه پیش‌بینی می‌شود امسال اصناف سهم بیشتری در توزیع و فروش میوه شب عید داشته باشند.