چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از تبلیغات واحدهای صنفی غیرمجاز گزارش می‌دهد

مهرفروشی در بازار آسانسور

با افزایش ساخت‌وسازها به‌ویژه ساخت برج‌ها در شهرهای بزرگ این ضرورت احساس شد که باید وسایل رفاه مردم نیز در این پروژه‌ها به ‌کار گرفته شود.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، با افزایش  ساخت‌وسازها به‌ویژه ساخت برج‌ها در شهرهای بزرگ این ضرورت احساس شد که باید وسایل رفاه مردم نیز در این پروژه‌ها به ‌کار گرفته شود. در این میان بیشتر از همه نصب آسانسورها به چشم می‌آید. به عبارت بهتر، استفاده از آسانسور به عنوان یکی از ملزومات ارتفاع‌سازی، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و آسانسورها به اجزایی جدایی‌ناپذیر از برج‌ها و آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌های مرتفع مبدل می‌شوند. البته آسانسور به همان اندازه که وسیله‌ای رفاهی و تسهیل‌کننده در زندگی آپارتمانی است، می‌تواند در صورت نداشتن استانداردهای لازم و نقص فنی به وسیله‌ای پرخطر و حتی مرگ‌آفرین تبدیل شود. این در حالیست که طی سال‌های اخیر بسیار از حوادثی که مسبب آن آسانسورهای غیراستاندارد بوده‌اند، شنیده‌ایم. 
مهدی علیپور، کارشناس استانداردسازی آسانسور در این باره توضیح می‌دهد که در کشور ما از سال 1382 استاندارد آسانسور اجباری شد، اما قبل از آن، استانداردسازی آسانسور اجباری نبود و مورد خاصی نداشت. از سال 1382 براساس پروانه‌های ساختمانی نصب‌شده استاندارد آسانسورها اجباری شد. یعنی زمانی که پایان کار گرفته می‌شود، به‌طور قطع باید گواهی استاندارد را دریافت کنند. مطمئنا آسانسورهایی که از سال 1382 نصب شده، این گواهی لازم را دارند. 
به گفته علیپور، در چند سال گذشته حوادثی رخ داد. آنالیزی که شد، متوجه شدیم باید حتما بازرسی‌هایی انجام شود که وضعیت آسانسورها را بررسی کنیم و ببینیم که آیا آسانسورهای ما ایمن هستند یا خیر. در طول سه سال گذشته نزدیک به 4 هزار مورد بازرسی آسانسور در مراکز عمومی و دولتی انجام شد.
 در این مراکز دولتی و عمومی ما کاملا اختیار داریم که وارد شویم و بازرسی کنیم. از 694 آسانسوری که برای بازرسی تاکنون اقدام کرده‌ایم، 591 مورد بازرسی شده و از این 591 مورد 5 مورد مطابق بوده و 586 مورد نامنطبق بوده که برای آنها اخطار داده شده است و باید رفع نقص کنند. این آسانسورهایی که مشاهده می‌کنید، بالای 90 درصد آنها قبل از سال 82 نصب شده که در آن زمان استاندارد آنها اجباری نبوده است. 
با نظارت اتحادیه چاپ آگهی‌های تبلیغاتی ممنوع شده است
علی‌اکبر ایلخانی، رئیس اتحادیه صنف آسانسور تهران
فعالیت صنف‌های خدماتی و تولیدی وابسته به ساختمان‌سازی بعد از ساخت‌وسازهای انبوه مسکن مهر با کاهش مواجه شده است. در صنف آسانسور هم این کاهش چشمگیر بوده، به‌ویژه در بخش تولیدی به دلیل کم شدن توان رقابتی فعالان این بخش از میزان فعالیت‌ها کاسته شده است. تنها در بخش خدمات تعمیرگاهی آسانسور فعالیت‌ها در سالی که گذشت نسبت به سال گذشته افزایش بهتری داشت و شاهد افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی فعالیت‌های صنفی بودیم. 
اتحادیه صنف آسانسور تهران مدت‌هاست آمادگی خود را برای ساماندهی این بخش، بازدید و عیب‌یابی آسانسورها که مانند بمب‌های ساعتی در حال بالا و پایین شدن هستند، توسط اعضای دارای پروانه کسب خود، اعلام کرده است. در ضمن با سرمایه‌گذاری مادی و معنوی، از مدت‌ها قبل، برنامه‌ریزی مناسبی را برای تهیه و صدور شناسنامه فنی آسانسور ممهور به هولوگرام مخصوص انجام داده و اکنون با شروع بازدیدهای دوره‌ای این مهم را اجرایی می‌کند. البته در این بین تلاش، همفکری و یاری اداره کل استاندارد استان تهران، سازمان ملی استاندارد و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ضروری است. از فواید اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن آسانسورهای شهر تهران، استفاده دستگاه‌های خدمات‌رسان شهری از اطلاعات حاصل از شناسنامه فنی هر آسانسور و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از بروز اینگونه حوادث است. ضمن اینکه در هنگام بروز حادثه نیز می‌تواند باعث کمک‌رسانی سریع و به‌‌موقع شود و از تشدید دامنه آن، بروز خطرات و وقایع غیرقابل جبران جلوگیری کند. در حال حاضر 95 درصد آسانسورهایی که پیش از سال ۹۱ نصب شده، استاندارد نیست و تاکنون بیش از ۱۰ هزار آسانسور مشمول طرح شناسنامه‌دار شدن و استانداردسازی شده و شناسنامه دریافت کرده‌اند. از سوی دیگر ۹۵ درصد آسانسورهای نصب‌شده از سال ۹۱ تاکنون هم استاندارد است و ۵ درصد آسانسورها استانداردهای ادواری را کسب نکرده‌اند. در این میان فعالیت افراد غیرمجاز و بدون پروانه را هم داریم که از موقعیت فعلی آسانسورها سوءاستفاده کرده و برای تعمیرات به منازل مراجعه می‌کنند. در گذشته آگهی‌های فراوانی در نشریات کثیرالانتشار به چاپ می‌رسید که از این طریق فعالیت واحدهای صنفی غیرمجاز تبلیغ می‌شد، اما با نظارت اتحادیه، چاپ این گونه از آگهی‌های تبلیغاتی ممنوع شده است، اما هنوز نشریات غیرمعتبر اقدام به معرفی واحدهای صنفی غیرمجاز می‌کنند. شهروندان باید بعد از تماس با افرادی که به عنوان تعمیرکار آسانسور به درب منزل‌شان مراجعه می‌کنند مدارک معتبر مورد تایید اتحادیه را از این افراد اخذ کنند و تا قبل از مطمئن نشدن خدمات تعمیر آسانسور مجتمع خود را به این افراد نسپارند. 
ورود افراد غیرحرفه‌ای به بازار آسانسور
بهروز روستاآزاد، عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف تهران
با توجه به افزایش بلندمرتبه‌سازی ساختمان‌ها در شهرهای کشورمان و لزوم نصب آسانسور در ساختمان‌ها، می‌طلبد تا نظارت بیشتر و جامع‌تری از سوی بخش مدیریتی و نظارتی اصناف روی فعالیت اهالی این حرفه انجام شود. 
طی سال‌های گذشته مشکلات شرکت‌های سازنده آسانسور با توجه به ورود افراد غیرحرفه‌ای به این بازار، افزایش یافته است و نبود سیستم جامع نظارتی و استاندارد در این حوزه، کاملا احساس می‌شود. در همین راستا اتحادیه‌های ناظر بر فعالان این صنف در تهران و کرج پیگیر اخذ پروانه بهره‌برداری از موسسه استاندارد برای سازندگان آسانسور هستیم که امیدواریم با این اقدام بخش قابل توجهی از مشکلات صنفی اهالی این حرفه کاهش یابد. آسانسور جزئی از تاسیسات یک ساختمان است و توجه به ساخت اصولی و استاندارد آن، امنیت و آسایش را برای ساکنان و استفاده‌کنندگان از آن به ارمغان می‌آورد. از سوی دیگر، نصب اصولی آسانسور در یک بنا موجب حفظ سرمایه و صرفه‌جویی در هزینه‌های خانوارها و در نگاه کلان، کمک به اقتصاد کشور می‌شود. 
متاسفانه ضرورت دارد اشاره شود که برای رسیدگی به وضع آسانسورها یک متولی مشخص وجود ندارد و مراکز مختلفی برای مدیریت آسانسور فعال است که در زمان بروز حادثه هیچ‌کدام مسئولیت قبول نمی‌کنند. همچنین مردم نیز نسبت به مسائل فنی آسانسورها بی‌اطلاع‌اند. بنابراین مسئولان باید پیگیر استاندارد‌سازی آسانسورها و حفظ جان مردم باشند. مشکلات بیشتری در این صنف وجود دارد که مهرفروشی از معضلات مهم این صنف است. افراد غیرمتخصص با خریداری این مهرها اقدام به ساخت و نصب آسانسور می‌کنند که در زمان بروز مشکل پاسخگو  نخواهند بود.