صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

بحران کیفیت ساخت‌و‌ساز در حومه تهران

درباره کیفیت ساخت‌وسازها، هر نقطه‌ای از کشور را که زیر ذره‌بین قرار دهیم مشکلات ریز و درشت آن بیرون می‌زند، اما جای آن دارد که مشکل کیفیت ساخت‌وسازها در برخی نقاط از جمله حومه پایتخت - خصوصا با زلزله اخیر - بیشتر مورد موشکافی قرار گیرد...

مجتبی کاوه

درباره کیفیت ساخت‌وسازها، هر نقطه‌ای از کشور را که زیر ذره‌بین قرار دهیم مشکلات ریز و درشت آن بیرون می‌زند، اما جای آن دارد که مشکل کیفیت ساخت‌وسازها در برخی نقاط از جمله حومه پایتخت - خصوصاً با زلزله اخیر - بیشتر مورد موشکافی قرار گیرد، خاصه آنکه جمعیت فراوان و بسیار متراکمی نیز در این نقاط ساکن شده و روند جذب جمعیت به این مناطق همچنان ادامه دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز، گفتگو با برخی کارشناسان و فعالان ساخت‌و‌ساز درباره ساختمان‌سازی‌های انجام‌شده و در حال انجام در این مناطق بیانگر این واقعیت است که برای توصیف کیفیت ساخت‌و‌ساز در حومه تهران باید صفتی غیر از بحرانی به کار ببریم، چراکه بحرانی توصیف کردن کیفیت ساخت‌وساز در این مناطق حتی نشان‌دهنده گوشه‌ای از وخامت اوضاع در حومه تهران نیست.
حومه تهران؛ بهشت بسازوبفروش‌های سودجو و فاقد صلاحیت
یک فعال بازار مسکن با بیان اینکه جذب غیراصولی جمعیت به مناطق حومه‌ای تهران طی دو دهه اخیر منتهی به افزایش شدید ساخت‌وسازهای بی‌کیفیت در این مناطق شده است، به «کسب‌وکار» گفت: فاصله قیمت زمین در این نواحی – محدوده‌هایی مثل ملارد، اسلامشهر، شماره ۲، قلعه حسن‌خان، شهرک استقلال، فردیس و... - با مناطق داخل محدوده شهر ابتدا – حدود دو دهه پیش – بسیار زیاد بود و همین امر موجب جذب جمعیت فراوان به این مناطق و ساخت‌و‌ساز تصاعدی شد، اما از ساختارهای نظارتی شهرداری حتی در حد بسیار ضعیفی که در داخل محدوده طرح تفصیلی شهر تهران وجود داشت، در این مناطق خبری نبود. روح‌ا... فدایی با بیان اینکه نبود نظارت بر ساخت‌وسازها، این مناطق را به بهشت بسازوبفروش‌های سودجو و فاقد صلاحیت فنی تبدیل کرد، افزود: فوندانسیون که اصل اساسی هر ساخت‌وساز خصوصاً ساختمان‌های چند طبقه است، در بسیاری از ساختمان‌های این مناطق یا به طور کلی انجام نشده و ستون‌های این خانه‌ها بعضاً بدون فوندانسیون روی زمین قرار داده شده است یا ظاهری از فوندانسیون با بتن غیراستاندارد و میلگرد نامرغوب در آنها اجرا شده که کوچک‌ترین مقاومتی در برابر زلزله ندارد.
وی در پاسخ به این پرسش که چگونه با وجود شهرداری در این مناطق چنین ساختمان‌هایی ساخته شده است، گفت: شهرداری این مناطق در آن مقطع ابزارهای نظارتی کافی در اختیار نداشت و جالب است بدانید اسکلت فلزی اغلب ساختمان‌های ۳ و ۴ طبقه‌ای که به صورت غیراصولی در این مناطق ساخته شده تنها در عرض چند ساعت برافراشته شد و برخی ساخت‌وسازها شبانه انجام شد. بعد از ساخته شدن ساختمان هم به سرعت افرادی در آن ساکن شدند و بدین‌ترتیب تخریب این بناها درگیر پیچیدگی‌های حقوقی خاصی شد که شهرداری و دیگر ارگان‌های ذی‌ربط اراده‌ای برای برخورد و تخریب این ساختمان‌ها از خود نشان ندادند.
سوءاستفاده سودجویان از پایین بودن تقاضای ایمنی ساختمان
یک فعال دیگر ساخت‌وساز معتقد است: تمرکز اغلب مردم به خطر نواحی فرسوده در هنگام وقوع زلزله جلب شده، اما کسی از ساخت‌وسازهای ناایمن حومه تهران حرفی به میان نمی‌آورد. حسین صمدبین با بیان اینکه ساخت‌و‌ساز در این مناطق در حال حاضر هم بسیار بی‌کیفیت‌تر از مناطق داخل شهر است، می‌افزاید: تقاضای ایمنی است که کیفیت ساخت‌و‌ساز را ارتقا می‌دهد، اما در این مناطق افرادی ساکن می‌شوند که به دلیل شرایط اقتصادی از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند و صرفاً به اینکه سقفی بالای سرشان باشد، راضی می‌شوند و کوچک‌ترین پرسشگری درباره چگونگی ساخت این بناها ندارند. این شرایط، محیط مساعدی برای سازندگان سودجو فراهم آورده و متأسفانه چشم مسئولان هم به روی رشد قارچ‌گونه ساختمان‌هایی که فاقد هر گونه معیارهای ایمنی هستند، بسته است.