صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

اتصال راه‌آهن به متروی تهران از ۳ نقطه جدید

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن اعلام کرد که طبق برنامه‌ریزی انجام شده از سوی این شرکت راه‌آهن از سه نقطه جدید به متروی تهران متصل خواهد شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، مازیار یزدانی در نشست خبری با بیان این مطلب اظهار کرد: در کنار اتصال متروی تهران به ایستگاه مرکزی فعلی راه‌آهن برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا شبکه راه‌آهن از طریق دیگر ایستگاه‌ها نیز به متروی تهران متصل شود. در این راستا ایستگاه جدیدی در شهرری ساخته خواهد شد که فرآیند تملک اراضی آن به پایان رسیده و انتظار داریم با نهایی شدن ساخت این ایستگاه امکان اتصال مستقیم آن با مترو فراهم شود.
وی ادامه داد: در کنار آن ایستگاه جوانمرد قصاب نیز به عنوان یکی دیگر از طرح‌های راه‌آهن در دستور کار قرار گرفته و دراین راستا برای نخستین بار یک ایستگاه ریلی زیرزمینی در این محدوده از تهران ساخته خواهد شد. در کنار آن در ترمینال جنوب نیز ایستگاه راه‌آهنی فعال می‌شود تا برای نخستین‌بار در یک مجموعه ترکیبی از قطار، مترو و اتوبوس در کنار یکدیگر قرار بگیرند.
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن با بیان این‌که در حال حاضر ۲۳۰۰ پروژه ریلی از سوی راه‌آهن در دست ساخت است، تصریح کرد: این پروژه‌ها می‌تواند از پروژه‌های کوچک تا ابرپروژه تقسیم‌بندی شود. سه طرح مهم راه‌آهن سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان، برقی سازی تهران – مشهد و برقی‌سازی گرمسار – اینچه‌برون پروژه‌های بزرگ در دست ساخت از سوی راه‌آهن هستند.
یزدانی درباره آخرین وضعیت این سه پروژه مهم توضیح داد: راه‌آهن سریع‌السیر تهران – اصفهان خوشبختانه با گشایش ال سی وارد مرحله خوبی شده هرچند برای سرعت گرفتن آن نیاز به باز شدن یک ال سی جدید وجود خواهد داشت که در صورت نهایی شدن این مساله این راه‌آهن می‌تواند تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسد. برقی‌سازی تهران – مشهد نیز آخرین مراحل ثبت قرارداد را پشت سر گذاشته و در گرمسار – اینچه‌برون نیز مذاکرات نهایی با روس‌ها در حال انجام است.
وی با اشاره به اولویت‌بندی پروژه‌های ریلی از سوی راه‌آهن، اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های موجود در منابع مالی ما این پروژه‌ها را به سه سرفصل ایمنی، محیط زیست و درآمدزایی تقسیم‌بندی کردیم. در حوزه ایمنی خطوط برقی ایران تا پایان سال به ATC یا سیستم کنترل هوشمند قطار متصل خواهد شد یعنی حدود ۸۰۰۰ متر از شبکه ریلی ایران وارد این مدار می‌شود. تنها استثناهای باقی‌مانده سه مسیر تهران – شمال، کرمان – زاهدان و اصفهان – شیراز هستند که به دلیل پایین بودن بار ترافیک به سیستم سیگنالینگ متصل نشده‌اند.
به گفته معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن در هفته جاری سیستم ATC مسیر بافق به مشهد نیز نهایی خواهد شد.
یزدانی با بیان این‌که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های راه‌آهن قطارهای حومه‌ای به حساب می‌آیند، توضیح داد: خوشبختانه در این زمینه اقدامات قابل توجهی صورت گرفته و ما توانسته‌ایم خط ۴ مسیر تهران – گرمسار را به پیشرفتی جدی برسانیم و می‌توان انتظار داشت که از این مسیر تا ابتدای سال ۱۳۹۷ بهره‌برداری شود. در متروی پرند نیز توافقاتی انجام شده تا بتوان از مسیر آن برای قطارهای حومه‌ای بهره برد و به این ترتیب زمان راه‌اندازی مسیر را کاهش داد. در تمام شهرهای بزرگ ایران بحث قطارهای حومه‌ای به طور جدی پیگیری می‌شود و یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های در دستور کار ما قطار حومه‌ای ساری به بابل است.
وی یکی دیگر از اولویت‌های راه‌آهن را اتصال به چشمه‌های اصلی بار قلمداد کرد و گفت: در این زمینه حدود هزار میلیارد تومان پروژه با پیش بینی ۴۵۰ کیلومتر ریل‌کشی در دستور کار است اما تاکنون به ۱۲ نقطه باری اصلی وصل شده‌ایم و مابقی پروژه‌ها نیز پیگیری می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های ما اتصال سایپا به شبکه ریلی است که این موضوع ۱۰ میلیارد تومان هزینه ریل‌کشی و ۴۰ میلیارد تومان هزینه تملک اراضی دارد که امیدواریم با مشارکت این شرکت خودروساز امکان اتصال راه‌آهن به سایپا فراهم شود.
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن درباره آخرین وضعیت تحویل ریل ملی به راه‌آهن نیز گفت: خوشبختانه در جریان مذاکراتی که با ذوب‌آهن داشتیم بنا شد یک طرف هندی به عنوان مشارکت‌کننده به این عرصه وارد شود و در زمینه‌های مختلف از جمله تامین مالی و کنترل کیفیت به ذوب‌آهن کمک کند. گام‌های بسیار مثبتی در زمینه‌ی تولید ریل ملی برداشته شده و با یک اهتمام نهایی می‌توان انتظار داشت که این ریل به بهره‌برداری نهایی برسد. ما اعتقاد داریم در صورت تولید انبوه ریل در ایران قیمت تمام شده آن پایین بیاید و حتی امکان صادرات ریل به بعضی از کشورهای منطقه وجود خواهد داشت.