صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

افت شدید فولادسازی چین در سال ۲۰۱۸

انتظار می‌رود رشد تولید فولاد چین به دلیل تعطیلی اجباری کارخانه‌ها، از سوی دولت و سیاست‌های حمایت‌کننده از محیط زیست در سال ۲۰۱۸ به میزان چشمگیری آهسته شود.
انتظار می‌رود رشد تولید فولاد چین به دلیل تعطیلی اجباری کارخانه‌ها، از سوی دولت و سیاست‌های حمایت‌کننده از محیط زیست در سال ۲۰۱۸ به میزان چشمگیری آهسته شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، طبق یافته‌های نظرسنجی روزنامه فایننشیال تایمز از ۱۵ تحلیلگر، بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان تنها شاهد رشد اندک ۰.۶ درصدی تولید در سال ۲۰۱۸ خواهد بود.
فولاد اغلب به عنوان معیاری برای سنجش فعالیت اقتصادی دیده می‌شود زیرا در خودروسازی، ساخت و ساز و تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نتیجه تغییرات قابل توجه قیمت این محصول ممکن است پیامدهای منفی برای کل اقتصاد به همراه داشته باشد.
اما کندی رشد تولید چین ممکن است تاثیرات مثبتی برای فولادسازان داشته باشد. رشد ملایم تولید چین که حدود نیمی از ۱.۷ میلیارد تن تولید جهانی را تشکیل می‌دهد، ممکن است تعادل را در بازار جهانی که از ریزش دو سال قبل قیمت‌ها به دلیل عرضه بالاتر از میزان تقاضا آسیب دید، احیا کند.
طبق آمار انجمن جهانی فولاد، کندی رشد تولید چین با وجود دورنمای مثبت برای اقتصاد چین پیش‌بینی شده و با رشد ۵.۷ درصدی تولید فولاد خام این کشور در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۷ در تضاد است.
با این‌همه طبق پیش‌بینی تحلیلگران، تولید جهانی فولاد در سال میلادی جاری ۲.۱ درصد افزایش خواهد یافت. تولید جهانی در فاصله ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۱۷ در مقایسه با مدت مشابه در سال پیش از آن ۵.۴ درصد افزایش یافت.
وعده دونالد ترامپ برای تجدید زیرساخت آمریکا به همراه تاثیر محدودیت‌های وارداتی علیه فولاد، عوامل موثر در رشد ۳.۴ درصدی پیش‌بینی تولید فولاد این کشور در سال ۲۰۱۸ هستند.
همچنین انتظار می‌رود فولادسازان در اتحادیه اروپا با قوت گرفتن احیای اقتصادی بسیاری از کشورهای عضو این بلوک، ۲.۴ درصد تولید بیشتری داشته باشند. بروکسل نیز برای وارداتی که ضد رقابتی به حساب می‌آیند، تعرفه‌های بالایی را وضع کرده است.
چین با اتهام دامپینگ فولاد در بازارهای بین‌المللی مواجه است با این همه صادرات این کشور طی دو سال گذشته کاهش داشته است. تحت اصلاحاتی که قرار است در صنایع فولاد و ذغال سنگ چین انجام گیرد، پکن دستور تعطیلی کارخانه‌های آلوده و ناکارآمد را صادر کرده است. همچنین محدودیت‌های فصلی را برای مجموعه‌ای از صنایع و پروژه‌های ساخت و ساز بزرگ به منظور کاهش آلودگی هوا در طول زمستان اعمال کرده است.