صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در بازدید اعضای شورا از نمایشگاه شهر آفتاب مطرح شد

شهر آفتاب به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود

اعضای شورای شهر تهران در بازدید از سایت نمایشگاهی شهر آفتاب بر قابلیت تبدیل این محل به منطقه ویژه اقتصادی تاکید کردند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر،  اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورا با حضور در سایت نمایشگاهی شهر آفتاب پیشنهاداتی را مبنی بر تغییراتی در ساختار قوانین بالادستی نمایشگاه ارائه دادند و بر قابلیت تبدیل این بخش از پایتخت به عنوان منطقه ویژه اقتصادی تاکید کردند.  
مرتضی الویری- رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در جریان این بازدید اظهار داشت: با توجه با اقدامات زیربنایی که در این مجموعه صورت گرفته است ضرورت دارد این مجموعه به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود. این امر قابلیت پیگیری دارد و باید در دولت و از سوی مدیریت شهری پیگیری شود.
وی با بیان اینکه تبدیل مجموعه شهر آفتاب به منطقه ویژه اقتصادی سبب خواهد شد این مجموعه موقعیت برتر و بهتری پیدا کند، گفت: این موضوع عامل جاذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی نیز خواهد بود.
الویری در خصوص لزوم انتقال برپایی نمایشگاه ها از سئول به شهر آفتاب گفت: از زمانی که من شهردار بودم یادم می آید که بحث انتقال مجموعه نمایشگاهی مطرح بود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ترافیک در محدوده خیابان سئول به واسطه برگزاری نمایشگاه ها بسیار مشکل ساز شده و مردم را مستاصل کرده است. لذا با هماهنگی دولت باید اقدامات در جهت تعطیلی این نمایشگاه صورت گیرد که در این صورت برپایی نمایشگاه به شهر آفتاب سوق پیدا خواهد کرد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در جریان بازدید از سایت نمایشگاهی شهر آفتاب اظهار داشت: در کنار مجموعه شهر آفتاب اقدامات مکملی دیگر از قبیل ایجاد هتل ها و برخی تسهیلات بین راهی لازم است که خود این موارد جاذبه ای برای سرمایه گذاران و گردشگران خواهد بود. لذا این عوامل سبب خواهد شد این مجموعه به یک مجموعه بزرگ و جذاب تبدیل شود.
الویری همچنین برای اینکه مجموعه نمایشگاه شهر آفتاب به جایگاه نمایشگاه بین المللی ارتقا یابد پیشنهاد ایجاد شرایط جذب مشاور خارجی را داد.
در ادامه این بازدید مجید فراهانی – رییس کمیته بودجه نیز با بیان اینکه برای ساخت فاز یک نمایشگاه شهر آفتاب تاکنون ۱۳۰۰ میلیارد تومان و برای فاز ۲ سه هزار میلیارد تومان هزینه ساخت در نظر گرفته شده است اظهار داشت: این در حالی است که نمایشگاه خیابان سئول یا همان نمایشگاه بین المللی با داشتن ۵ برابر مساحت و نیز تخفیفاتی که به غرفه داران می دهد سبب شده رغبتی در برپایی نمایشگاه در شهر آفتاب وجود نداشته باشد.
لذا باید عارضه یابی شود که صرف این هزینه ها برای ساخت سایت نمایشگاهی در اینجا به صرفه بوده یا نه؟  
فراهانی در ادامه خاطر نشان ساخت: با توجه حضور شهردار تهران در هیات دولت به نظر می رسد اگر رایزنی شود و نمایشگاه شهر آفتاب تحت مدیریت به دولت قرار گیرد و به جای آن نمایشگاه سئول تحت لوای مدیریت شهری قرار گیرد. بسیاری از چالش های پیش روی این دو مجموعه نمایشگاهی حل شود.  
وی افزود: با این امر جریان جذب سرمایه گذاری در سایت شهر آفتاب اتفاق خواهد افتاد و مدیریت شهری نیز نمایشگاه سئول را به باغ و فضای سبز تبدیل خواهد کرد.
رییس کمیته بودجه شورا تاکید کرد: باید رقابت بین نمایشگاه شهر آفتاب و نمایشگاه سئول از بین برود.
وی طی پیشنهادی اظهار داشت: برای ساخت نمایشگاه شهر آفتاب در طی توافقاتی یا با یک بانک خصوصی  تهاتر شود یا به بانک واگذار شود و یا با مشارکت خارجی به صورت BOT ساخته شود. هر چند که مشاوران خارجی به فکر سود خود هستند و باید ساز و کار لازم برای این مهم صورت گیرد.  
مجید فراهانی با تاکید بر اینکه نمایشگاه شهر افتاب تاکنون بازگشت سرمایه ای برای شهرداری نداشته و به نظر من نباید نمایشگاه های زیر ۷۰۰ میلیون تومان در اینجا برگزار شود گفت: تنها راهی که می شود نمایشگاه شهر آفتاب رونق گیرد این است که ماهی یک نمایشگاه خودرو در اینجا برگزار شود.
وی تاکید کرد: شما ببینید شهرداری تنها برای نمایشگاه کتاب سال ۹۶ در حدود ۴۰ میلیارد تومان هزینه کرده اما در عمل بازگشت سرمایه ای نداشته است. از اول سال تا کنون بالغ بر ۲۰ نمایشگاه در شهر آفتاب کنسل شده است.
رییس کمیته بودجه شورای پنجم تهران در ادامه سخنان خود گفت: : با در نظر گرفتن همه موارد یک سوال اساسی وجود دارد، اینکه آیا اساسا" باید به این مسیر ادامه دهیم؟
سید حسن رسولی – رییس کمیته منابع انسانی شورا نیز در بازدید از نمایشگاه شهر آفتاب با بیان اینکه مجموعه دارای مسائل پیچیده ای است سرفصل هایی را بر شمرد که قابل تبیین است.  
وی در ادامه با تشریح سرفصل های مورد بحث اظهار داشت: از جمله این سر فصل ها تبیین روابط و مناسبات اداری و حقوقی با دولت، وزارت صنعت و معدن و تجارت، سازمان توسعه تجارت و شرکت نمایشگاه های بین المللی است.  
رسولی افزود: تعیین تکلیف مدیریت مجموعه شهر آفتاب برای شهرداری و شورای شهر کنونی یکی دیگر از این سرفصل هاست بنابراین همانطور که می دانید بر اساس مصوبه شورای چهارم شهر آفتاب که به عنوان دارای شهر محسوب نمی شود و در قبال تسهیلاتی که شهرداری برای اجرای پروژها از یک بانک خصوصی   گرفته بوده، تهاتر شده ولی در حال حاضر این اقدامات منتج به اتمام و تکمیل نمایشگاه نشده است.
رییس کمیته منابع انسانی شورا در خصوص مسائل بودجه ای و اعتباراتی نمایشگاه شهر آفتاب نیز افزود: چون در سال ۹۵ شورای چهارم تصمیم به واگذاری مجموعه گرفت عملا در لایحه بودجه ۹۶ اعتباری برای مجموعه شهر آفتاب باقی نمانده که بر این اساس هم اکنون ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران ایجاد شده است. لذا باید در اصلاحیه بودجه به این امر پرداخته شود.
سید حسن رسولی تعیین تکلیف استملاک اراضی مجموعه را با آستان حرم مطهر از دیگر سرفصل های مورد بحث در این مهم دانست و افزود: تصمیم راهبردی برای آینده پروژه در بخش تامین مالی به منظور تکمیل پروژه و رساندن ظرفیت نمایشگاهی به سقف ۱۳۰ هزار متر مربع و اینکه نمایشگاه در حد و اندازه یک نمایشگاه بین المللی قابل ارایه باشد نیز باید مورد توجه و برنامه ریزی قرار گیرد.  
به اعتقاد رسولی برای توسعه بخش اپراتوری و بهره برداری نمایشگاه در گام نخست باید تامین منابع برای تکمیل پروژه از محل اعتبارات شهرداری، جذب منابع داخلی و خارجی، اوراق مشارکت و سرمایه گذاری مستقیم خارجی صورت گیرد تا سود مشترکی بین دولت و شهرداری ایجاد شود.
وی در این خصوص افزود: برای تحقق این امور نیز نیازمند تغییر اساسنامه شرکت نمایشگاهی بین المللی هم هستیم.
رسولی تاکید کرد: تعیین تکلیف انتقال نمایشگاه از سئول به شهر آفتاب نیز در قالب یک برنامه راهبردی صورت گیرد که این امر هم نیاز مند اقدام مشترک و هماهنگ با دولت است تا به صورت عملیاتی و اجرایی در بیاید.
محمود میر لوحی رییس کمیته اقتصادی شورا نیز در بازدید از سایت نمایشگاهی شهر آفتاب اظهار داشت: مجموعه شهر آفتاب می تواند از ظرفیت های محور جنوب تهران همچون فرودگاه بین المللی امام(ره)، حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و حرم مطهر بهره گیرد و از این ظرفیت ها و مزیت ها در جهت ایجاد یک منطقه گردشگری نیز استفاده کند.  
محمد علی نجفی شهردار تهران در جریان بازدید های خود از پروژه های جنوبی پایتخت با حضور درسایت نمایشگاهی آفتاب و جمع اعضای کمیسیون برنامه وبودجه شورا با تاکید بر برخی پیشنهادات اعضا شورا در خصوص نمایشگاه شهر آفتاب اظهار داشت: نمایشگاه شهر آفتاب مسائل اقتصادی، مالی، حقوقی و مدیریتی فراوان دارد و لذا با پیشنهاداتی که از سوی اعضای  شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد موافقم و باید در راستای این موارد عمل کنیم.
در مورد حضور یک بانک خصوصی در نمایشگاه شهر آفتاب و واگذاری درصدی از این مجموعه به  این بانک باید گفت که در حال حاضر امکان تبدیل چنین حجمی از پول به سرمایه ثابت صلاح نیست حال آنکه بانک مرکزی هم چنین اجازه ای به این بانک خصوصی نمی دهد. با مشارکت وزارت صنعت و معدن و تجارت و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توان نمایشگاه شهر آفتاب را تکمیل کرد.