صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نوآوری - قسمت ششم

ایده‌ها در نوآوری و کارآفرینی مهم نیستند!

افسانه بزرگ در نوآوری این است که اگر «بهترین ایده» را پیدا کردید، آنچه می‌ماند،‌ دیگر چالش اجرا و پیاده‌سازی محسوب می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مدیراینفو، افسانه بزرگ در نوآوری این است که اگر «بهترین ایده» را پیدا کردید، آنچه می‌ماند،‌ دیگر چالش اجرا و پیاده‌سازی محسوب می‌شود. درواقع ایده خوب آغاز چالش جستجو است: جستجو برای یافتن ارزش‌های مورد نظر مشتریان که در مدل کسب‌وکار نیز سودآور و مقیاس‌پذیر باشند.
بزرگ‌ترین چالش در نوآوری و کارآفرینی، جستجوی ایده نیست بلکه اجرای ایده است. البته که شما باید کارهای بزرگی برای موفقیت انجام دهید. با این حال، چالش واقعی و بخش مهم در نوآوری، اجرایی کردن ایده و ایجاد چشم‌اندازی در آینده برای کار کردن با این ایده است.
از هر ۱۰ محصول، ۷ عدد نتوانسته‌اند انتظارات مشتریان را برآورده سازند و دلیل این موضوع قابلیت محدود طرح‌های کسب‌وکار برای اجرا و پیاده‌سازی است. شما می‌توانید استدلال کنید که تمام این شکست‌ها در نتیجه دنبال کردن ایده نامناسب است؛ اما موضوع به همین سادگی نیست. تمام این شکست‌ها ناشی از فقدان ارزیابی و تطبیق ایده است. در واقع بیشتر کارآفرینان پس از اجرای ایده و صرف هزینه متوجه ناکارآمدی آن می‌شوند.
ایده‌ها در نوآوری و کارآفرینی مهم نیستند
با این حال، چالش واقعی در نوآوری و کارآفرینی، یافتن ایده کامل نیست. بلکه چالش اصلی جستجوی ارزش مشتری و طراحی مدل کسب‌وکاری مناسب است. به همین دلیل استیو بلانک-آغازگر جنبش استارتاپ ناب- استارتاپ را سازمان موقتی می‌داند که در جستجوی مدل کسب‌وکار قابل تکرار و مقیاس‌پذیر است.
متأسفانه، بسیاری از شرکت‌های ایجادشده و کارآفرینان مبتدی هنوز به افسانه‌ی «بهترین ایده» اعتقاد دارند. شرکت‌ها معتقدند اگر بهترین ایده را از طریق ایده‌های رقابتی یا با الهام گرفتن از دیگران، بیابند؛ می‌توانند به‌سرعت وارد مرحله اجرا شوند. درحالی‌که شرکت‌ها باید این واقعیت را بپذیرند، خلق ایده، تنها آغاز مرحله جستجو است. هنگامی‌که شما سفر نوآوری‌تان را شروع می‌کنید، تنها کار شما این است که ریسک ایجاد چیزی را که کسی خواهان آن نیست کاهش دهید.
مرحله‌ی جستجو شامل دو اقدام کلیدی است:
طراحی و ساخت سریع ایده‌ها با بوم مدل کسب‌وکار و بوم ارزش پیشنهادی.
ارزیابی فرضیات اساسی که باید در اجرایی کردن ایده‌تان به‌درستی کار کنند. همچنین یافتن شواهدی مبنی بر اینکه در مسیر درست درحال حرکت هستید.
هنگامی‌که مدارک کافی در دست دارید که نشان می‌دهد در مسیر درست قرارگرفته‌اید،‌ می‌توانید به مرحله اجرا بپردازید. در مرحله بعدی، چالش این است که ایده‌تان را مدنظر قرار داده و کسب‌وکار بالقوه‌تان را به سطح بعدی برسانید.
 
مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)