صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از سود فروش کالا‌های خارجی با گارانتی‌های تضمین‌شده گزارش می‌دهد

سهم کوچک لوازم آشپزخانه داخلی در سبد خانوار

متاسفانه طی چند سال اخیر صنعت لوازم آشپزخانه که یکی از مهم‌ترین صنایع در کشور به شمار می‌رود در تسخیر واردات و کالاهای خارجی جایگاه اصلی خود را از دست داده است.

شابلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز کاهش استقبال و خرید کالاهای مربوطه در این صنعت توسط مردم و از سوی دیگر اشباع بازار توسط کالاهای خارجی که تنوع آن هر خریداری را جذب می‌کند، موجب شد تولیدکنندگان در این صنعت انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت نداشته باشند. یکی از فعالان بازار لوازم خانگی می‌گوید: از چند ماه گذشته تاکنون بازار دچار رکود مطلق و شدیدی شده است، به‌طوری که نه تنها نمی‌توان افزایش تولید داشت، بلکه بسیاری از افراد کار خود را از دست داده‌اند. وی اضافه کرد: خرید بسیار کاهش یافته، به‌طوری که نسبت به سال پیش، فروش همکاران ما بین 60 تا 70 درصد کاهش داشته که این کاهش فروش هم‌اکنون بسیار ملموس‌تر شده است. اصلانی خاطرنشان کرد: سرویس جهیزیه، ظروف نچسب و قاشق و چنگال از جمله کالاهایی هستند که زیر نظر اتحادیه تولیدکنندگان لوازم آشپزخانه بوده و فروش‌شان هم نسبت به قبل کاهش یافته است. این فعال صنفی تصریح کرد: همه به همدیگر زنجیروار متصل هستیم و رکود در یک حوزه به تمامی بازارها سرایت کرده، افزایش چک‌های برگشتی هم بیداد می‌کند. وی ادامه داد: تا 3 سال گذشته برگشت 5 درصد از چک‌ها عادی بود، اما حالا تقریبا این رقم به 30 تا 40 درصد رسیده است، این افزایش برگشت چک برای این نیست که بگوییم کلاهبرداری زیاد شده، بلکه شرایط بازار به گونه‌ای شده که بسیاری از فعالان بازار به دلیل کاهش فروش قادر نیستند چک‌های‌شان را وصول کنند. اصلانی اظهار داشت: زمانی که توزیع‌کنندگان نتوانند اجناس خود را به فروش برسانند، تولیدکنندگان هم بالتبع آنها دچار مشکل شده و جنس‌های‌شان را در کارخانه‌ها انباشته می‌کنند. وی در پایان عنوان کرد: این وضعیت بازار و کاهش فروش به سیاست‌های پولی و مالی دولت مربوط است و تا زمانی که این سیاست‌ها تغییر نکند، شرایط به همین روال باقی خواهد ماند. 

عدم امکان تولید محصولات متنوع و باکیفیت ایرانی

فریدون نصیری، رئیس اتحادیه لوازم آشپزخانه 

حمایت از تولید ملی و تولیدکننده ایرانی چند سالی است که در دستور کار دست‌اندرکاران اقتصادی و مسئولان قرار گرفته و برای این هدف نیز تلاش‌هایی صورت گرفته است. در این رابطه برای خریداران کالاهای داخلی تسهیلاتی ارائه شده و مشوق‌هایی نیز برای فروشندگان این کالاها به آنها داده می‌شود. هرچند با وجود تمام سعی و تلاش‌ها و شعار‌های اقتصادی، کالا‌های ایرانی در حوزه لوازم آشپزخانه سهم کمی در سبد خرید خانوار‌های ایرانی دارد. مهم‌ترین علت این موضوع را می‌توان نداشتن شناخت مردم از این صنعت دانست. بنابراین فقدان تبلیغات صحیح و اصولی و عدم حضور در رسانه‌های امروزی، مانعی برای فروش کالا‌ها در واحد‌های صنفی شده است و استقبال چندانی از این کالاها در حوزه داخلی نمی‌شود. در حال حاضر انباشته شدن کالاها در فروشگاه‌ها و عدم استقبال خریداران مایه دلسردی فروشندگان شده و فروش کالاهای خارجی را بیش از پیش رونق بخشیده است. در این رابطه کارشناسان معتقدند که فروش کالاهای خارجی با گارانتی‌های تضمین‌شده و مراکز خدمات پس از فروش، سود بیشتری را نصیب فروشنده می‌کند و تنوع محصولات غیرایرانی و همچنین قیمت‌هایی که برای این اجناس در نظر گرفته می‌شود، گوی سبقت را از کالای ایرانی ربوده و امکان هرنوع رقابتی را برای تولیدکنندگان سخت‌تر و گاهی غیرممکن می‌سازد. البته عدم حمایت از تولیدکنندگان داخلی نیز در این رابطه موثر است. عدم حمایت از تولیدکنندگان، موانع دولتی مانند مالیات، بیمه و عدم پرداخت یارانه برای ورود مواد اولیه تولید، سختی امکان تولید برند‌های متفاوت در یک واحد تولیدی و به دنبال آن پایین بودن تیراژ تولید، عدم اعتماد مردم به استاندارد به‌دلیل سطح پایین پذیرش استاندارد کالاها توسط سازمان استاندارد و... همه و همه باعث افزایش هزینه‌های تولید، عدم امکان تولید محصولات متنوع و باکیفیت ایرانی شده است. با تمام این اوصاف آینده روشنی در صنعت لوازم آشپزخانه کشور نمی‌توان تصور کرد و مواردی که ذکر شد، مشکلاتی است که واقعا پیش‌روی تولید وجود دارد. این موارد به علاوه اجاره‌بهای بالای واحد‌های تجاری، ورود کالای‌های بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت چینی از مبادی گمرکی کشور، کاهش قدرت خرید مردم، فرهنگ مصرفی غلط و... نیز مزید بر علت شده که هر روز تولیدکنندگان به بقای واحد تولیدی خود ناامید باشند و حتی گاهی کالایی را که با رنج تولید کرده‌اند، به نام کالای خارجی به فروش برسانند. خرید کالای ایرانی توسط مردم در وهله اول نیازمند تامین زیرساخت‌هایی برای تولید ارزان و باکیفیت بوده و توجیه اقتصادی فروش این کالا‌ها در داخل و بسترسازی برای صادرات مستمر به سایر کشورهاست. 
لوازم آشپزخانه با برچسب تولید داخل روی دست فروشنده می‌ماند
کیان منفرد، فعال صنعت لوازم آشپزخانه
صنعت لوازم آشپزخانه از آن دسته صنایعی است که به دلیل وفور و تنوع کالاهای خارجی و واردات آن به کشور در مرز نابودی قرار گرفته است. تولیدکننده این کالاها هیچ تمایلی برای تولید ندارد، چراکه تولیدات قبلی به اندازه‌ای در انبارها دپو شده است که جوابگوی نیاز بازار تا چند سال خواهد بود. در حال حاضر استقبال مردم از لوازم آشپزخانه خارجی بسیار زیاد است، چراکه تنوع، کیفیت و خدمات پس از فروش در این لوازم وجود دارد. تولیدکننده ایرانی خط تولید دارد، اما ماشین‌آلات به‌روز ندارد. فکر ایرانی منحصربه‌فرد است، اما امکانات وجود ندارد. تمام صحبت‌هایی که درباره حمایت و ارائه تسهیلات می‌شود حداقل درباره این صنعت در حد شعار باقی مانده و به همین دلیل تولیدکننده داخلی به فکر راه‌حل و رفع مشکلات به شیوه خود افتاده است. برخی تولیدکنندگان کالاهای خود را برچسب خارجی می‌زنند و سپس روانه بازار می‌کنند و از این راه جواب گرفته‌اند. چرا باید این کالایی که در بازار توزیع می‌شود با برچسب خارجی فروخته شود و با برچسب تولید ایرانی روی دست فروشنده بماند؟
به طور کلی توان مالی مردم کم شده، بنابراین فروش هم نسبت به سال‌های قبل ۶۰ درصد کاهش داشته است. در حال حاضر فعالان این صنف مجبورند اجناس را با اقساط بلندمدت عرضه کنند. با این حال پس از مدت طولانی هم بسیاری از چک‌ها برگشت می‌خورد. همچنین در حال حاضر کارخانه‌های تولیدی وضعیت خوبی ندارند و برخی تعطیل شده و بسیاری هم که هنوز سرپا هستند تعداد زیادی از کارگران خود را تعدیل کرده‌اند. با این حال برخی از تولیدکنندگان برای حل مشکلات خود به دنبال گرفتن وام هستند، اما با این اوضاع بازار پرداخت اقساط بسیار سخت است.