چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس

انجام کار مطالعاتی اساس کار فراکسیون زنان برای قانونگذاری است

در اولین نشست تخصصی کارگروه مطالعاتی فراکسیون خانواده مجلس، موضوعات پژوهشی و مطالعاتی در دستور کار قرار گرفت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، در اولین نشست تخصصی کارگروه مطالعاتی فراکسیون خانواده مجلس، موضوعات پژوهشی و مطالعاتی در دستور کار قرار گرفت.
 پروانه مافی رییس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت موضوع خانواده گفت: اکنون آسیب هایی که در حوزه خانواده وجود دارد نگران کننده است و رویکرد فراکسیون این است که با احصاء خلاء های موجود و چالش ها به طرح و مصوباتی جهت قانونگذاری درست در این حوزه بپردازیم.
مافی تاکید کرد : انجام کار مطالعاتی و پژوهشگری درست می تواند معیار دقیقی برای قانون گذاری بر مبنای شناخت درست از جامعه و تحولات پیرامونی باشد و لذا ما در فراکسیون قبل از هر موضوعی مطالعات را اساس کار قرار داده ایم و از تعجیل در کار بدون مطالعه درست پرهیز می کنیم.
وی با تشریح موضوعات محل اولویت در حوزه خانواده گفت : وقتی که می خواهیم به برنامه ریزی و سیاست گذاری درستی بپردازیم قطعا باید ساختار اثربخشی وجود داشته باشد این در حالی است که با گذشت بیش از سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی و اهمیتی که از سوی مسئولان به موضوعات زنان و خانواده داده شده است هنوز در این حوزه با خلاءهایی مواجه ایم و ساختار این حوزه دارای اثربخشی برای حل مشکلات نبوده و این با رویکرد مسئولان در تناقض بوده و اگر چنین نبود اکنون با چنین آمارهایی مواجه نمی شدیم.
مافی تصریح کرد : از جمله مسائل نگران کننده افزایش آمار تصاعدی زنان سرپرست خانوار  است . سیاستهای قبلی و موجود در این حوزه بیانگر آن است که در این موضوع موفق نبوده ایم و حتی هنوز آمار درستی از تعداد زنان سرپرست خانوار نیازمند نداریم و این خودش خلاء بزرگی است که باید بدان توجه شود و قطعا این مهم به عنوان یکی از چالش های پیش روی در جامعه مدرن در دستور کار فراکسیون خانواده قرار می گیرد که با رفع خلاء های قانونی بتوانیم دستگاههای مسئول را موظف به تسهیل گری برای رفع مسائل این بخشی از جمعیت کشور کنیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مسئله سیاست گذاری در حوزه اشتغال زنان را دارای ابهام دانست و گفت : متاسفانه در سالهای اخیر با سیاست گذاری درستی در حوزه اشتغال زنان رو به رو نبوده ایم چرا که از سویی قصد داریم تا به تقویت نقش زنان در خانواده بپردازیم و از سویی برای افزایش اشتغال زنان با معیارهای نادرست تلاش می کنیم و لذا بنظر می رسد که آسیب شناسی ساختارهای موجود اشتغال زنان می تواند یکی از موضوعات مهم برای حل دو گانگی ها در جامعه باشد . 
مافی تاکید کرد: سیاست گذاری درست در حوزه تحکیم خانواده با توجه به ابعاد اجتماعی آن در ایجاد تحول رو به توسعه در جامعه و کاهش آسیب ها و رشد اجتماعی یکی از موضوعاتی است که می تواند منجر به شناسایی خلاء های قانونی در این حوزه شود ، که اگر جدی به این موضوع نگاه نکنیم در آینده ای نزدیک با بازخوانی دیگری از خانواده در جامعه رو به رو خواهیم شد که آسیب های آن هویت اجتماع را دستخوش تغییرات جدی خواهد کرد.
گفتنی است در این جلسه مقرر شد تا پژوهشکده زنان و خانواده دانشگاه الزهرا موضوعات طراحی مکانیزم حمایتی فراگیر، یکپارچه و کارآمد از زنان سرپرست خانوار نیازمند و طراحی بسته سیاستی تسهیل، تثبیت و تحکیم نهاد خانواده را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد . همچنین پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی بررسی بر روی موضوع ارتقای سیاست های حمایتگر از کودکان در کشور و طراحی ساز و کار حمایت از خانه دار را اقدام کند.
بررسی ارزیابی الگوهای ساختاری پیشنهادی جهت تصمیم گیری و مدیریت حوزه زنان و خانواده در سطح کلان و طراحی الگوی بومی اشتغال زنان نیز از سوی انجمن مطالعات خانواده هزاره  در دست اقدام قرار خواهد گرفت.