صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از کناره‌گیری فعالان باسابقه از ادامه فعالیت در بازار آهن گزارش می‌دهد

راهکار خروج بازار آهن از رکود

در چند سال اخیر در کشور شاهد کاهش ساخت‌و‌ساز بوده‌ایم که همین امر موجب نگرانی‌های بسیاری برای دیگر صنوف شده، چراکه اکثر اصناف وابسته به صنعت ساخت‌و‌ساز و مسکن هستند و با خواب مسکن رکود مطلق بر بازار حاکم شده است.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، در چند سال اخیر در کشور شاهد کاهش ساخت‌و‌ساز بوده‌ایم که همین امر موجب نگرانی‌های بسیاری برای دیگر صنوف شده، چراکه اکثر اصناف وابسته به صنعت ساخت‌و‌ساز و مسکن هستند و با خواب مسکن رکود مطلق بر بازار حاکم شده است. رکود در بازار مسکن علاوه بر کسادی خریدوفروش و افزایش اجاره‌بها سبب تسری این رکود به صنایع مرتبط با این بخش از جمله صنعت فولاد، آهن‌آلات، سیمان و سایر مصالح ساختمانی شده است. به عبارت دیگر بخش مسکن و ساختمان‌سازی در ایران همچنان درگیر رکود است و تعداد پروژه‌های ساختمانی در ایران هر ساله رو به کاهش می‌رود و این در حالیست که افزایش قیمت‌‌های جهانی نیز کمکی به خروج بازار آهن‌آلات کشور از رکود نکرده است. 
همچنین طی سال‌های گذشته، اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده موجب تعطیلی شماری از واحدهای فروش آهن و فولاد در تهران و سایر استان‌ها شد. وضعیت رکودی بازار در سال‌های گذشته، نقش موثری در تعطیلی واحد‌های مربوطه داشت و مذاکرات زیادی با مسئولان سازمان امور مالیاتی به عمل آمد. دست‌اندرکاران بازار آهن و فولاد دلیل عمده تعطیلی واحدهای صنفی این بخش را رکود و قوانین سخت‌گیرانه مالیاتی ذکر کرده‌اند. همچنین اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مشکلاتی را برای صنف یادشده به همراه داشت، فروشندگان آهن و فولاد ضمن تایید بهره‌گیری از درآمدهای مالیاتی برای اداره کشور، معتقدند: نحوه غلط اجرای مالیات بر ارزش افزوده در زمان رکود، عاملی بر راکد شدن مضاعف بازار شده است. 
در همین رابطه ایرج رهبر، نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران‌ با اشاره به مشکلاتی که در حوزه مسکن وجود دارد، عنوان داشت: همه این مسائل به برنامه‌ریزی و تدارکاتی که در این بخش باید داشته باشیم،
 برمی‌گردد. وی با اشاره به رکود مسکن، گفت: این موضوع یعنی رکود یکی از عوامل اصلی بود که لطمه بزرگی به بخش مسکن زد، به طوری که در حال حاضر وارد سال پنجم رکود شده‌ایم و این مشکلاتی که به وجود آمده است، باعث شده کارخانه‌های تولید منتظر بمانند که بخش مسکن و عمران از رکود خارج شود.
 نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران‌ ادامه داد: این رکود در حالیست که هزینه‌های کارخانه‌ها همچنان پابرجاست و گران شدن آهن به همین دلیل قابل پیش‌بینی بود. 
وی درباره راه‌حل خروج از وضعیت موجود بیان داشت: یک کار این است که فناوری ساخت ساختمان را ارتقا دهیم. در ایران خیلی از آهن و اسکلت آهنی برای ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند، در حالی که در کشورهای پیشرفته میزان استفاده از فولاد را کاهش دادند و از سیستم بتنی و سیمان استفاده می‌کنند.
مشکلات بسیاری بر سر راه فعالیت آهن‌فروشان و تولیدکنندگان وجود دارد
محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن و فولاد
رکود در صنعت ساخت‌و‌ساز موجب شد تا بازار آهن نیز به دنبال این موضوع دچار بحران و رکود شود. در حال حاضر معامله‌ای در بازار انجام نمی‌شود و به دلیل کاهش پروژه‌های عمرانی شاهد افزایش قیمت آهن در بازار نیز هستیم. به عبارت دیگر مشکل اصلی به رکودی که در صنعت ساختمان ایجاد شده است، برمی‌گردد. باید کارخانه‌ها مقدار زیادی از تولیدات خود را کاهش دهند تا کالای انباشته‌شده نداشته باشند. 
البته شاهد تعطیلی شماری از واحدهای وابسته به این صنف نیز هستیم، چراکه علاوه بر رکود مشکلات بسیاری بر سر راه فعالیت آهن‌فروشان و تولیدکنندگان آن وجود دارد. نرخ مالیات محاسباتی ۹ درصد از کل فروش منظور شده، درحالی که آهن‌فروشان حداکثر سود یک درصدی دارند. انتظار می‌رفت در مذاکره با کسبه بازار آهن و فولاد، زمینه اخذ مالیات واقعی فراهم شود، اما مجری قانون یک نوبت مالیات را از کارخانه و بعد از فروشنده مطالبه می‌کند. طی دو سال گذشته بیش از یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ واحد توزیع‌کننده آهن در تهران تعطیل شدند و در سایر استان‌ها نیز یک سوم واحدهای فعال رو به تعطیلی گذاشتند. از تیرماه امسال تا پایان شهریورماه بازار آهن و فولاد شاهد افزایش ۷۰ درصدی قیمت بوده است. یکی از دلایل افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی را باید افزایش قیمت الکترود دانست که همین امر تاثیرات خود را بر بازار داخلی ما هم گذاشته است. 
در حال حاضر قیمت هر کیلو میلگرد در بازار 2100 تا 2120 تومان و هر کیلو تیرآهن 2600 تومان است. همچنین قیمت هر کیلو شمش آهن هم 1900 تومان است. قیمت ورق‌های فولادی به 2900 تومان رسیده است. برای حمایت از تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه و رفع رکود بازار باید اقدامات لازم از سوی مسئولان انجام شود. 
روند ناخوشایند تعطیلی برخی از مراکز آهن‌فروشی
محمود زمانی، فعال بازار آهن
در حال حاضر شرایط نامناسبی بر بازار آهن حاکم شده است. البته بهتر است از کلمه نامناسب استفاده نکنیم و شرایط وخیم را جایگزین آن کنیم، چراکه هیچ معامله‌ای در بازار انجام نمی‌شود و رکود مطلق بر بازار سایه انداخته است. بخش قابل توجهی از رکود و بی‌بازاری سالیان اخیر، ریشه در رکود صنعت ساختمان‌سازی دارد و در شرایطی که ساخت‌وسازها با افت بسیاری همراه می‌شود، تقاضا برای خرید آهن نیز به‌شدت تنزل پیدا می‌کند و نتیجه این سیکل و روند ناخوشایند در تعطیلی برخی از مراکز آهن‌فروشی و تغییر شغل بروز پیدا می‌کند. 
این صنف از نمونه فعالیت‌هایی به شمار می‌رود که تغییر شغل و کسادی در آن کم‌سابقه و ضعیف بوده، اما در سال‌های اخیر شرایط ناخوشایند بازار، زمینه‌ساز تنگ‌تر و محدودتر شدن دامنه فعالیت آهن‌فروشان شده است. در شرایطی که غرب استان تهران به عنوان یکی از مناطق مهاجرپذیر و مهاجرنشین کشور شهره شده و میزان ساخت‌وسازها در این حوزه، در مقایسه با بسیاری از نقاط دیگر این استان بیشتر است، بنابراین کاهش ساخت‌وسازها به کسادی دامنه‌دار، عمیق و کم‌سابقه‌ای منجر شده که به طور یقین تبعات آن به تضعیف شدید بنیه اقتصادی فعالان این حوزه منتهی خواهد شد. تنها امید در شرایط فعلی به سوق پیدا کردن نقدینگی مردم به سمت بازار مسکن معطوف است زیرا با کاهش نرخ سود بانکی احتمال رونق دوباره در بازار مسکن بیشتر شده، اما با وجود تمامی این امیدها، هیچ‌گونه روزنه‌ای که دال بر احتمال تغییر شرایط باشد، احساس نمی‌شود.