صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رییس دانشگاه تهران

عنوان «مورخ مردم» برازنده باستانی پاریزی است

رییس دانشگاه تهران گفت: عنوان «مورخ مردم ایران» به شایستگی برازنده استاد باستانی پاریزی است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، رییس دانشگاه تهران گفت: عنوان «مورخ مردم ایران» به شایستگی برازنده استاد باستانی پاریزی است.
دکتر محمود نیلی احمدآبادی چهارم دی‌ماه در ویژه‌برنامه «آیینه‌دار دوران» در دانشگاه تهران با گرامیداشت یاد محمدابراهیم استاد باستانی پاریزی به عنوان استاد دانشگاه تهران، اظهار کرد: نام و افتخار دانشگاه تهران با استادان و دانش‌آموختگان و مشاهیر برجسته این دانشگاه گره خورده است.
او افزود: دکتر باستانی پاریزی هم دانشجوی دانشگاه تهران بود و هم استاد دانشگاه و همه خوبی‌های یک دانشجو و استاد فرهیخته را با خود داشت.
وی همچنین گفت: امروز دانشگاه‌ها در کنار آموزش و پژوهش ماموریت سومی دارند و آن مسئولیت اجتماعی است، در کنار آموزش و تولید علم باید نسبت به جامعه و آنچه اطراف ما می‌گذرد حساس باشیم.
رییس دانشگاه تهران اظهار کرد: اثر وجودی دانشگاه‌ها در جامعه باید فراتر از اثربخشی علم باشد و در زندگی استاد باستانی پاریزی که مرور کردم مشاهده کردم ایشان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی یکی از دانشمندان بزرگ کشور است.
نیلی احمدآبادی از طرح شهر دانش در دانشگاه تهران خبر داد و افزود: با اجرای این طرح تحول بزرگی برای دانشگاه و شهر تهران رخ خواهد داد و نمونه عملی نسل سوم و چهارم دانشگاه خواهد بود. در این طرح، قرار است اطراف پردیس مرکزی خریداری شود و برای طرح توسعه دانشگاه مورد استفاده قرار بگیرد.
او ادامه داد: این طرح متوقف شده بود تا اینکه استاد باستانی پاریزی مقاله‌ای در روزنامه اطلاعات تحت عنوان «طرح‌های بزرگ و مردان بزرگ» نوشتند و این مقاله علمی و عمیق باعث شد که این طرح به جریان بیفتد و شاید بخش بزرگی از نتایج این طرح را مدیون این استاد بزرگ باشیم.
او همچنین خاطرنشان کرد: استاد پاریزی تاریخ را از برج عاج به عرصه اجتماع کشاند و نشان داد هدف از نبش قبر مردگان تنها ساختن صحیفه‌های قطور برای تاج‌داران و شمردن جباران نیست، او پای مردم عادی را به تاریخ باز کرد و نشان داد سهم مردم عادی در ساختن میراث فرهنگ بیشتر از وزرا، سلاطین و وکلا است لذا عنوان مورخ مردم ایران به شایستگی برازنده استاد است.
رییس دانشگاه تهران با بیان این‌که دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در حوزه ادبیات فارسی در دنیا باید منحصر به فرد باشد و بزرگترین مروج زبان فارسی باید ایران و دانشگاه تهران باشد، یادآور شد: اگر بخواهیم زبان فارسی زبانی زنده باشد باید تولید محتوا کند و تا زمانی که تولید محتوا نداشته باشد نمی‌تواند مخاطب داشته باشد لذا باید در همه حوزه‌ها تولید محتوا داشته باشیم.
نیلی احمدآبادی تأکید کرد: یکی از بزرگترین خدماتی که استاد باستانی به ادبیات فارسی کرد نوشتن تاریخ به زبان شیوای ادبیات فارسی بود و هر چه دانشمندانی داشته باشیم که محتوای پرمغزتری به فارسی بنویسند به گسترده شدن زبان فارسی کمک خواهیم کرد.
رییس دانشگاه تهران همچنین از بورسیه دانشجویان رشته ادبیات خبر داد و بیان کرد: دانشگاه تهران برای تقویت زبان فارسی بورسیه‌ای را برای زبان و ادبیات فارسی تعریف کرده و نخبگانی که رشته تحصیلی خود را زبان و ادبیات فارسی انتخاب کنند می‌توانند از بورس دانشگاه تهران استفاده کنند. بورس تاریخ نیز امیدواریم به نام استاد باستانی منظور شود تا بخش دیگری از علوم انسانی که تاریخ است بیش از گذشته توسعه یابد.