صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب وکار» از بازیافت شیشه های مشروب از سطل های زباله گزارش می دهد

سوداگری مرگ با فروش مشروبات الکلی تقلبی

چشم بستن به روی آسیب های اجتماعی، هیچ گاه راه علاجی برای کاهش این آسیب ها نبوده و نیست.آسیب های اجتماعی گاه ...
مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز , چشم بستن به روی آسیب های اجتماعی، هیچ گاه راه علاجی برای کاهش این آسیب ها نبوده و نیست.آسیب های اجتماعی گاه در قالب اعتیاد به مواد مخدر و مسائل مرتبط با آن خود را نمایان می کند، گاه در قالب فحشا و پیامدهای آن و ... و گاهی نیز در قالب فروش مشروبات الکلی آن هم از نوع تقلبی . گزارش های رسانه ای که اخیرا از متلاشی شدن باند تهیه و توزیع مشروبات الکلی در شمال تهران خبر می داد بهانه ای شد تا زوایای دیگری از این پدیده شوم را منعکس کنیم و نقطه نظر کارشناسان را نیز در این باره جویا شویم.
بازیافت سیاه بطری های مشروب از سطل های زباله شمال پایتخت
افرادی که با جمع‌آوری بطری مشروبات الکلی خارجی از سطل‌های زباله شمال شهر، آن‌ها را مشروبات دست ساز و اسانس‌هایی خاص پرکرده و با  مبلغی هنگفت به فروش می‌رساندند ، دستگیر شدند.بر اساس گزارش تسنیم، ماموران کلانتری 163 ولنجک اعضای این باند را در حالی دستگیر کردند که این افراد با جمع‌آوری بطری‌های مشروبات الکلی خارجی از سطح زباله‌ها، اقدام به پر کردن آن‌ها با مشروبات دست ساز کرده و این مشروبات را به اسم مشروبات خارجی به فروش می‌رساندند.علاوه بر مشروبات الکلی دست ساز، بطری‌های خالی مشروبات خارجی و اسانس‌ها، تعداد قابل توجهی برچسب برندهای خارجی مشروبات الکلی نیز از این باند کشف و ضبط شد. یکی از فعالان سازمان مردم نهاد «صبح امید» که در کمک رسانی داوطلبانه به آسیب دیدگان اجتماعی از قبیل معتادان، کارتن خواب ها ، الکلی ها و ... تجربه دارد، در مورد شیوع الکلیسم در کشور هشدار می دهد و در این باره به «کسب وکار» می گوید: مشکلات ناشی از اعتیاد به مواد مخدر در کشور ما آن قدر شدید است که معضل شیوع مصرف مشروبات الکلی را به حاشیه برده و حساسیت چندانی روی آن وجود ندارد در حالی که ما به وضوح شاهد افزایش مصرف مشروبات الکلی در جامعه و پیامدهای مخرب آن هستیم. وی با بیان این که گسترش وسایل ارتباط جمعی از طریق شبکه های موبایلی موجب رواج سبک زندگی غربی و عادی شدن برخی جلوه های فرهنگ غربی از جمله مصرف مشروبات الکلی در برخی اقشار جامعه شده است، افزود: متولیان فرهنگی کشور، اندیشه و آمادگی خاصی برای جلوگیری از این وضعیت نداشته اند و اکنون با افزایش موج تقاضای مشروبات الکلی در میان اقشار جوان مواجه هستیم.
سود بالا؛ انگیزه ورود سوداگران مرگ به تجارت سیاه مشروبات الکلی تقلبی
بررسی های میدانی خبرنگار «کسب وکار» نشان می دهد در شهر تهران خرید و فروش انواع مشروبات الکلی اصل و دست ساز تقریبا به سهولت انجام می شود و با اندکی جستجو می توان افرادی را که با فروشندگان این مشروبات در ارتباط هستند و در واقع مشتریان آنها به شمار می روند، پیدا کرد. نکته قابل تامل این که برخی فروشندگان مشروبات الکلی با خودروهای لوکس، به توزیع این مشروبات می پردازند و این امر نشان دهنده سود بالای این تجارت سیاه است. یک فرد مطلع که نخواست نامش در گزارش برده شود درباره وضعیت بازار مشروبات الکلی به  «کسب وکار» گفت: مشروبات الکلی اصل بیشتر از مرزهای غربی کشور و بخشی از آن نیز از مرزهای شمالی وارد ایران می شود و طی چند ماه اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز و سخت شدن قاچاق مشروبات – به دلیل رصدهای منظم نیروی انتظامی – قیمت مشروبات الکلی اصل 40 تا 100 درصد افزایش داشته است. به همین علت تولید و فروش مشروبات الکلی تقلبی به شدت رواج پیدا کرده و سوداگران مرگ با خرید شیشه های خالی مشروبات اصل و آمیزش آب و الکل سفید و برخی اسانس ها، مشروبات تقلبی را به شکل مشروب اصل تولید کرده و با سودسرشار به فروش می رسانند. وی با بیان این که این کار بیشتر در خانه های سوداگران مرگ در حاشیه شهرهای بزرگ انجام می شود، تصریح کرد: با توجه به سودبالایی که در کارهای خلاف قانون وجود دارد، نیروهای انتظامی و امنیتی باید با هوشیاری و جدیت بیشتر در مورد برخورد با این پدیده شوم، اقدام کنند.