صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

وزیر ارشاد در دیدار با مختارپور مطرح کرد

تاکید بر ضرورت گسترش منابع کتابخانه های عمومی کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور بر ضرورت گسترش منابع کتابخانه های عمومی کشور تاکید کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور بر ضرورت گسترش منابع کتابخانه های عمومی کشور تاکید کرد.
 سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با دبیرکل و مدیران نهاد کتابخانه های عموم کشور گفت: این نهاد به ارتقای کمی و کیفی کتابخوانی و تبدیل کتابخانه ها به عنوان باشگاه اجتماعی و فرهنگی توجه داشته است.
وی گفت: امروز با توجه به اینکه افراد بیشتر  به انزوا گزینی روی آورده اند کتابخانه ها مانند مساجد می توانند به عنوان نقطه تلاقی آن ها با اجتماع و افزایش تعاملات اجتماعی در میان افراد باشند. در دولت گذشته نیز به این موضوع در نهاد کتابخانه های عمومی کشور توجه شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شرایط اقتصادی و بودجه ای کشور ادامه داد: کشور از لحاظ بودجه در شرایط انقباضی به سر می برد. اما اینکه چگونه بتوانیم شرایط رو به توسعه در حوزه فرهنگی را حفظ کنیم به تکاپوی جدی تری نیازمندیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان یک خانواده باید تمام توان و تلاش خود را در جهت توسعه و گسترش کتابخوانی و تجهیز و افزایش تعداد کتابخانه های عمومی کشور به کار گرفته و از ظرفیت مدیران کل ارشاد استان ها در تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شهرها و استان های مختلف نیز کمک بگیرند.
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره بر اهمیت منابع انسانی، گفت: در مدت ٤ سال گذشته به کتابداران از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور توجه شده است. تا پیش از این بازه زمانی، آن ها شرایط معیشتی و حقوقی مناسبی نداشتند ولی در حال حاضر اتفاقات مثبتی در این بخش افتاده است. نیروها و منابع انسانی در هر نهاد و سازمانی به عنوان سرمایه های آن به شمار می آیند که در در شرایط مختلف فکری و پژوهشی نیز می توانند به مدیر خود کمک کنند.
وی در ادامه با اشاره به نقش زیرساخت ها در پیشبرد اهداف، افزود: در نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این حوزه اقدامات مثبتی صورت گرفته است. اولویت گذاری برای اقدامات آینده در این زمینه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو اولویت گذاری در بخش زیر ساختی برای ٤ سال آینده به صورت مطالعاتی در زمینه های معیارها و نوع مطالبات ضروری است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود بر توسعه و افزایش کتابخانه های روستایی تاکید کرد و گفت: منابع مردمی نیز از اهمیت زیادی در کتابخانه برخوردار است. اینکه چگونه بتوانیم بر اساس مدل سازی، مشارکت های مردمی برای افزایش کتاب در کتابخانه ها را به دست آوریم و به چه روشی این انگیزه را در مردم ایجاد کنیم که برای افزایش منابع کتابخانه ها به اقداماتی از قبیل وقف و نذر کتاب روی آورند، نیاز به بررسی و پژوهش دارد تا بتوان این موج را در میان مردم ایجاد کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تبدیل کتابخانه ها به پاتوق و محلی برای پر کردن خلاء های فردی در فضا و و شرایط اجتماعی نیز از ضروریات است و نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این حوزه می تواند بیش از پیش فعال باشد.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت حوزه های فناوری و پژوهشی گفت: در این حوزه به پشتوانه آمار، فناوری و پژوهش نیاز داریم. بنابراین باید سهم این سه حوزه در نهاد کتابخانه های عمومی کشور را افزایش داد. ز طریق شبکه سازی همه کتابخانه های سراسر کشور می توانند به یکدیگر وصل شوند و با یک روش فعالیت های خود را پیش ببرند.
در این نشست، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز گزارشی از مجموعه اقدامات و فعالیت های مختلف این نهاد در بخش های مختلف ارائه داد و گفت: لازم است نمایندگان از وضعیت این کتابخانه ها مطلع و در جهت ارتقای آن تلاش کنند.
در ادامه محمد اللهیاری معاون توسعه کتابخوانی  نهاد کتابخانه های عمومی کشور هم گفت: در بخش های مختلف از جمله خرید کتاب، ارسال نشریات به روستاها، ارسال منابع اهل تسنن و نیاز سنجی گروه های خاص از جمله راه اندازی سایت دسترسی نابینایان و ... اقدامات مناسبی صورت گرفته است.
در بخش دیگری از این نشست معاون مالی، معاون برنامه ریزی و پژوهش و برخی دیگر از مدیران این نهاد گزارشی از مجموعه فعالیت ها و اقدامات خود ارائه دادند.