صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مسعود طباطبایی، مدیرکل و مشاور معاون طرح‌وتوسعه بیمه مرکزی ج.ا.ایران

توسعه بیمه با تکنولوژی‌های مدرن و استارت‌آپ‌ها

چرا صنعت بیمه توسعه نمی‌یابد و ضریب نفوذ بیمه رشد قابل ملاحظه‌ای ندارد؟ این سوالی است که سال‌ها ذهن فعالان صنعت بیمه را به خودش مشغول کرده است.

سرمقاله

به گزارش کسب وکار نیوز ، متاسفانه صنعت بیمه کشور نتوانسته است هیچ حرکت نوآورانه‌ای داشته باشد و همواره فروش بیمه و ارائه خدمات بیمه‌ای با روش‌های سنتی و یکنواخت انجام می‌شود. باید گفت این روش‌ها دیگر جوابگوی نیازهای جامعه نخواهد بود. بنابراین تغییر ساختار نظام بیمه‌ای کشور به سمت فروش الکترونیکی بیمه و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها غیر قابل اجتناب بوده و بیمه مرکزی ج. ا. ایران و شرکت‌های بیمه می‌بایست بسترهای لازم را برای گسترش فعالیت اینگونه شرکت‌ها فراهم آورند.  نوآورانه‌ای داشته باشد و همواره فروش بیمه و ارائه خدمات بیمه‌ای با روش‌های سنتی و یکنواخت انجام می‌شود. باید گفت این روش‌ها دیگر جوابگوی نیازهای جامعه نخواهد بود.  استفاده از تکنولوژی و بازاریابی‌های مدرن تنها راه برون‌رفت از روش‌های سنتی و رکود موجود در صنعت بیمه خواهد بود. چابک‌سازی شرکت‌های بیمه از طریق استارت‌آپ‌ها نه تنها راهکار جدیدی را جلوی پای شرکت‌های بیمه و شبکه‌های فروش قرار می‌دهد، بلکه موجب افزایش سطح دانش فنی و آگاهی بیمه‌ای فعالان صنعت بیمه و بیمه‌گذاران خواهد شد. استارت‌آپ‌ها به نحوی عمل می‌کنند که هم منافع بیمه‌گران را در بر خواهد داشت و هم منافع بیمه‌گذاران را. این نوع کسب‌وکارها نه تنها از شفافیت و سرعت عمل قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده، بلکه می‌توانند ضمن ارائه مشاوره مناسب به بیمه‌گذاران آنها را در خرید بیمه‌نامه متناسب با نیاز خود هدایت کنند. استارت‌آپ‌ها حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل بالایی دارند و به بیمه‌گذاران کمک می‌کنند تا با روش‌های بسیار ساده و ابزارهای در دسترس از طریق اینترنت، تبلت و موبایل به راحتی به تمام شرکت‌های بیمه و انواع رشته‌های بیمه‌ای دسترسی یافته و بیمه‌نامه خدمات خود را انتخاب کرده و خرید را به پایان برسانند. استارت‌آپ‌ها می‌توانند به راحتی در حوزه بیمه و در تمامی زمینه‌های اقتصادی اعم از صنایع، کشاورزی و خدماتی ورود پیدا کرده و به تمامی اقشار جامعه خدمات بیمه‌ای و سرویس‌های مناسب را ارائه کنند. این شرکت‌های دانش‌بنیان، هوشمندانه می‌توانند خلأهای بازار بیمه را شناسایی کنند و نیازهای واقعی مردم را تشخیص داده و با فناوری نوینی راهکارهای مناسب را ارائه کنند. استفاده از مدل‌های صحیح فروش و بازاریابی می‌تواند استارت‌آپ‌ها را به سمتی هدایت کند که منافع بیمه‌گران، نمایندگان بیمه، کارگزاران رسمی بیمه و بیمه‌گذاران را حفظ کند. این شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر اینکه ایجاد اشتغال می‌کنند موجب افزایش فروش و خدمات بیمه‌ای شده و به تبع آن ضریب نفوذ بیمه که همواره مورد دغدغه مسئولان و مدیران ارشد شرکت‌های بیمه است را افزایش می‌دهند که البته رسیدن به این مهم نیازمند حمایت دولت، بیمه مرکزی ج.ا.ایران و شرکت‌های بیمه کشور است. این شرکت‌های کوچک ولی هوشمند می‌توانند فرایندهای طولانی‌مدت مربوط به انجام خدمات بیمه‌ای که شامل مراحل صدور بیمه‌نامه، رسیدگی و پرداخت خسارت و شکایت‌های بیمه‌ای است را در کوتاه‌مدت انجام داده و با یک عملیات ساده و شفاف انتظارات بیمه‌گذاران را تامین کنند. گسترش فرهنگ بیمه در جامعه، رشد و توسعه دانش فنی و سطح آگاهی بیمه‌ای مردم، قدرت انتخاب برای بیمه‌گذاران، تسریع و تسهیل در ابتیاع بیمه‌نامه، کاهش سفرهای درون‌شهری و ترددهای غیرضروری و کاهش مراجعات مردم، کاهش هزینه‌های اداری و پرسنلی شرکت‌های بیمه و افزایش سود آنها، افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور، شناخت نیازهای بیمه‌ای مردم، خلأهای موجود در بازار بیمه، خلق طرح‌های جدید بیمه‌ای متناسب با نیاز جامعه همگی مواردی است که از طریق به‌کارگیری اینگونه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها به ارمغان خواهد آمد.