صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیریت استارتاپ - قسمت دوم

روش های کارآفرینی برای داشتن شغل جانبی سودآور با وجود یک کار تمام وقت

در رویای این هستید که رئیس خودتان باشید؟ شما تنها نیستید. افراد بسیاری آرزو می‌کنند که می‌توانستند شغلشان را رها کنند و کسب‌و‌کار خودشان را راه‌اندازی کنند و بعضی افراد این اتفاق را رقم زده‌اند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  تکنومون،  امروزه بیشتر از همیشه، کار کردن در خانه و شروع کسب‌و‌کار شخصی انتخاب مناسبی برای رشد و ترقی به شمار می‌رود. اما اداره‌ی یک کسب‌و‌کار، به خصوص در شروع، کار ساده‌ای نیست و در حقیقت، مطابق با آمار وزارت کار آمریکا، ۵۰٪ از کسب‌و‌کار‌های جدید در حدود ۴ سال اول با شکست مواجه می‌شوند؛ اما با این حال این موضوع باعث نمی‌شود تا کارمندان کار خود را ترک کرده و استعفا دهند.
اما حقیقت این است که شما حداقل در اول کار نمی‌خواهید شغلتان را رها کنید تا کسب‌و‌کار خودتان را راه‌اندازی کنید. راه‌اندازی یک کار جدید می‌تواند در زمان‌های خالی شما انجام شود. شما باید از طریق شغل فعلی امنیت و تامین مالی به دست بیاورید تا برای شروع کار جانبی جسارت به خرج دهید.
برقراری توازن بین کار جانبی و شغل تمام وقت می‌تواند یک چالش باشد، اما با برنامه‌ریزی صحیح، می‌توانید این کار را انجام دهید. در این جا با ۴ مرحله آشنا می‌شویم که در موفقیت شغل جانبیتان تاثیر گذار است.
۱. انتخاب مدل کسب‌و‌کار صحیح و مناسب
قبل از این که به سراغ اولین ایده‌ی بزرگی که به ذهنتان می‌رسد بروید، باید یک لیست از توانایی‌ها و علایق تهیه کنید. توانایی‌های شما چه هستند و آیا در کار جانبی جدیدتان برایتان مفید خواهند بود؟
مارک کوپن، کارآفرین و مشاور کسب و کار در مصاحبه‌ای بیان کرد: «سوالی که من همیشه از مردم می‌پرسم این است که، (۱) آیا این کاری است که به انجام دادن آن علاقه داری (۲) و آیا در انجام آن کار خوب هستی؟»
بهترین ایده‌ی کسب‌و‌کار از ادغام توانایی و میل و علاقه به دست می‌آید. به ایده‌ی کسب‌و‌کار خودتان فکر کنید. چه مهارت‌هایی باید داشته باشید؟ اگر شما مهارت‌های مناسب را ندارید، آیا می‌توانید فهرستی از کمک‌های افرادی تهیه کنید که آن‌ها را برایتان جبران کنند؟
هم‌چنین باید به موقعیتتان نیز فکر کنید. داشتن یک شغل جانبی به این معنی است که می‌خواهید ساعات خاصی را به آن اختصاص دهید. اگر ایده‌ی کسب‌و کار شما بسیار بزرگ است یا به کار و فعالیت زیادی نیاز دارد، ممکن است سریع منصرف شوید و آن را رها کنید.
به عنوان مثال شروع یک فروشگاه تجارت الکترونیک با روشی مانند dropshopping (که در آن فروشنده جنس را در انبار نگه نمی‌دارد بلکه ابتدا از مشتری سفارش می‌گیرد و سپس از عمده فروش جنس را تهیه می‌کند) با کمک  برنامه‌ای مانند obelro می‌تواند برای زمانی که نمی‌خواهید مقدار قابل توجهی پول یا زمان هزینه کنید انتخاب خوبی باشد.
۲. هدفتان را مشخص کنید
نمی‌توانید کسب‌و‌کاری را شروع کنید اما ندانید که می‌خواهید چه چیزی به دست بیاورید. باید ببینید که شرکت شما در آینده کجا می‌رود و برای رسیدن به این هدف باید چه کارهایی انجام دهید.
لازم است که در رابطه با هر ۲ هدف بلند مدت و کوتاه مدت فکر کنید. با دقت و توجه اهداف ماهانه، هفتگی و حتی روزانه‌ای را برای خودتان تنظیم کنید. از ضابطه‌ی smart برای تنظیم آن‌ها استفاده کنید. این ضابطه به این معنی است که اهداف شما باید خاص، قابل اندازه‌گیری، قابل دسترسی، مرتبط و محدود به زمان باشند.
زمانی که هدف‌گذاری می‌کنید، مراحل مشخصی که برای دست‌یابی به آن نیاز دارید را با جزئیات برنامه‌ریزی کنید. از این که حد و مرزی برای خودتان در نظر بگیرید نترسید و به آن‌ها پایبند باشید. بدون نقشه و برنامه‌ریزی به تعویق انداختن اولین قدم کار بسیار ساده‌ای خواهد بود.
ایده‌ی یک کسب‌و‌کار تا زمانی که اولین مرحله را طی نکنید، تنها یک ایده باقی می‌ماند. در یک مقاله که در  StartupNation چاپ شده است، مشاور فنی بازاریابی محتوایی Ryan Robinson می‌نویسد: «هیچ‌کس نمی‌تواند برای شما کسب‌و‌کارتان را راه‌اندازی کن.»
۳. تمرکز داشته باشید
چه تفاوتی در بین کارآفرین‌هایی که موفق می‌شوند و آن‌هایی که شکست می‌خورند وجود دارد؟ انگیزه داشتن. کارآفرینان موفق می دانند چگونه به خودشان انگیزه بدهند و حتی زمانی که شرایط سخت می‌شود در مسیر بمانند.
شما باید نسبت به ایده‌ای که در ذهن دارید و به دست آوردن آن تمایل زیادی داشته باشید. دلیل اهمیت علاقه و اشتیاق شدید به ایده‌ی کسب‌و‌کارتان این است که بدون علاقه و اشتیاق شدید به راحتی انگیزه‌ی خودتان را از دست می‌دهید. انگیزه باعث حرکت شما به جلو می‌شود و جهت حرکتتان را به سمت موفقیت سوق می‌دهد.
در کتاب ۴ ساعت کار در هفته نوشته‌ی تام فریز، بیان شده است، نپرسید که من چه چیزی می‌خواهم؟ یا هدف‌های من چه هستند؟ بلکه بپرسید چه چیزی من را هیجان‌زده می‌کند؟
ایجاد تعادل بین یک کار جانبی و کار اصلی ساده‌ نیست. باید از برخی مسائل بگذرید تا بتوانید این تعادل را به دست بیاورید. ممکن است با کم شدن مشغولیت‌های اجتماعی یا از دست دادن خواب برای تمام کردن کار همراه باشد. در هر صورت، باید خودتان را به جلو هل بدهید، سختی‌ها و فشار‌ها را تحمل کنید تا بتوانید به پیشرفت کردن ادامه دهید. باید به شغل جانبی متعهد باشید و از ایده، اهداف و خودتان مطمئن باشید.
۴. زمانتان را خردمندانه برنامه‌ریزی کنید
شغل جانبی بیش از یک تفریح است و کاری نیست که به دلخواه انجام داده یا هر موقع حوصله داشتید به سراغش بروید. کار جانبی به گونه‌ای است که هر روز باید به سراغش بروید و برای انجام آن به هر قیمتی زمان مناسبی پیدا کنید.
اما پیدا کردن آن زمان همیشه ساده نیست. لازم است که در چگونگی استفاده از زمانتان مدبر باشید تا مطمئن شوید کارتان را انجام داده‌اید و برای مسائل مهم دیگر زندگی مثل خانواده وقت گذاشته‌اید.
با توجه به محدودیت زمان، هر بار که برای کار کردن بر پشت میز می‌نشینید یک برنامه‌ی آماده داشته باشید. این‌جا موقعیتی است که اهمیت و فایده‌ی هدف‌گذاری مشخص می‌شود.
هم‌چنین لازم است که به بهترین راه استفاده از زمان فکر کنید. اگر مطابق با ساعت کار استاندارد از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر کار می‌کنید، ممکن است تنها یک ساعت در روز‌های هفته‌ برای اختصاص دادن به شغل جانبیتان داشته باشید. این به این معنی است که ممکن است بخواهید در این روز‌ها بر فعالیت‌های ساده‌تر تمرکز کنید و فعالیت‌هایی که باعث تحلیل نیروی فکری می‌شود را برای آخر هفته ها که زمان بیشتری برای اختصاص دادن به کار دارید نگه دارید.
مسئله‌ای که نمی‌توانید زمانی برای آن در نظر بگیرید، هواس‌پرتی است. در کنفرانس iConic در ماه ژوئن، آریانا هافینگتون، بنیان‌گذار سیستم پستی Huffington به CNBC گفت: «بهترین نصیحتی که می‌توانم به شما بدهم این است که از ایجاد ارتباط بین ذهن و خلاقیت کارآفرینان اطمینان حاصل کنید. این موضوع سخت‌تر و سخت‌تر نیز می‌شود چرا که ما رفته رفته به فناوری بیشتر وابسته می‌شویم»
روی اهدافتان متمرکز بمانید. به یاد داشته باشید چرا این کار‌ها را انجام می‌دهید و چه‌ چیزی می‌خواهید به دست بیاورید و به انجام آن‌ها متعهد باشید. با انجام این مراحل در ذهنتان، شما توانایی ایجاد یک کار جانبی موفق و سودمند را دارید.
آیا با یک کار جانبی موفقیت کسب کرده‌اید؟ از چه نکاتی استفاه می کنید تا کار جانبی و کار تمام وقتتان را در تعادل قرار دهید؟ .