صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

بهروز آقایی، مدیرکل بنادر سیستان‌وبلوچستان

تحقق اقتصاد دریامحور در گرو توسعه بنادر

توجه به اقتصاد دریامحور یکی از راه‌های شکوفایی اقتصاد کشور است و این امر در مناطق کمترتوسعه‌یافته و محروم همچون استان سیستان‌وبلوچستان علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی و تحرک اقتصادی، به توسعه زیرساخت‌ها و محرومیت‌زدایی از این مناطق نیز منتهی می‌شود.
سرمقاله 
به گزارش کسب و کارنیوز ، توجه به اقتصاد دریامحور یکی از راه‌های شکوفایی اقتصاد کشور است و این امر در مناطق کمترتوسعه‌یافته و محروم همچون استان سیستان‌وبلوچستان علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی و تحرک اقتصادی، به توسعه زیرساخت‌ها و محرومیت‌زدایی از این مناطق نیز منتهی می‌شود. استان سیستان‌وبلوچستان به دلیل وجود بندر چابهار می‌تواند از این امکان به خوبی بهره‌مند شده و مسیر توسعه و محرومیت‌زدایی با استفاده از پتانسیل‌های این بندر کوتاه شود. یکی از مشکلات مناطق محروم کشور، تمرکز پایین جمعیتی و پراکندگی بسیار بالای جمعیت در این مناطق است که غلبه بر این مشکل در مناطقی که سواحل طولانی دارند، با توسعه بنادر و پهنه‌های فراساحلی
 امکان پذیر خواهد بود. استان سیستان و بلوچستان با سواحل بیش از 500 کیلومتری نیازمند توجه بیشتر به توسعه بندری است. تحقق این امر، در گرو تشویق سرمایه‌گذاری در بنادر با ایجاد ترکیبی از مشوق‌های 
گوناگون است. 
خوشبختانه بندر چابهار به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی در زمینه حمل و نقل مزیت داشته و ارزش ترانزیتی این بندر نیز مورد توجه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار دارد. 
کشورهای آسیای میانه، هند، افغانستان و بسیاری از کشورهای اروپایی مایلند بندر چابهار توسعه یابد و هندی‌ها در این زمینه گام‌های عملی برداشته‌اند زیرا این بندر از نظر موقعیت، یکی از بهترین‌ مسیرهای ترانزیتی است.
 این موضوع سبب شده که تاکنون سرمایه‌گذاری بیش از 400 میلیون دلاری از منابع داخلی سازمان بنادر و همچنین منابع صندوق توسعه ملی در این بندر انجام شود و افق
 پیش روی این بندر نیز نشان‌دهنده جذب منابع داخلی و خارجی 
بیشتر است.
 از سوی دیگر، توسعه بندر چابهار تکمیل‌کننده کریدور حمل و نقلی شرق کشور خواهد بود که البته برای تحرک‌بخشی به این مسیر، باید زیرساخت‌های لازم برای دیگر شقوق حمل و نقل نیز در استان سیستان و بلوچستان توسعه یابد. 
در حال حاضر عملیات اتصال ریلی چابهار به شبکه حمل و نقل ریلی با سرعت ادامه دارد و امید می‌رود این مهم تا پایان سال آینده محقق شود. رویکرد استفاده از فرصت‌های موجود در سواحل و بنادر کشور می‌تواند جبران عقب‌ماندگی ایران در حوزه توسعه بندری و غفلت تاریخی از اقتصاد دریامحور را درپی داشته باشد و این امر با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و جامع امکان‌پذیر
 خواهد بود.