صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت خبر داد

60 درصد مبتلایان به HIV در ایران از وضعیت خود خبر ندارند

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: از حدود 66 هزار فرد مبتلا به HIV در ایران حدود 60درصد افراد از وضعیت خود خبر ندارند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل  از ایرنا، پروین افسر کازرونی روز شنبه در مراسم روز جهانی ایدز در وزارت بهداشت افزود: شعار امسال روز جهانی ایدز، سلامتی حقی برای همه با اطلاع‌رسانی، پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و حمایت از مبتلایان، تعیین شده است.
وی گفت: بر اساس مصوبه کنوانسیون بین المللی حقوق اجتماعی سازمان ملل در سال ۱۹۶۶, سلامت به عنوان یکی از حقوق اولیه انسان تعیین شده است. این حق برای همه انسان‌ها از جمله افراد مبتلا به ویروس ایدز، بدون تبعیض تأیید شده است. زیرا بدون حق سلامت مردم قادر به پیشگیری از HIV نیستند.
رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت ادامه داد: ویروس ایدز یک عفونت مزمن است و افراد در معرض خطر، معمولاً افرادی هستند که در اجتماع به حاشیه رانده شده‌اند. بنابراین اطلاع‌رسانی برای پیشگیری و درمان به موقع باید متناسب و در راستای کنترل این عفونت گسترده‌تر شود.
وی گفت: واقعیت این است ۶۰ درصد از مبتلایان به ویروس ایدز هنوز از وضعیت خود اطلاع ندارند. یکی از عوامل آن انگی است که به فرد زده می‌شود و عامل دیگر ضعف آموزش و اطلاع رسانی است. به همین علت در برنامه نوین کنترل و درمان ایدز که دوماه پیش ابلاغ شده است رویکرد آموزشی نیز برای مردم تدوین شده است.
کازرونی با اشاره به مصوبه شورای عالی سلامت در جلسه اسفند ۹۵ که با حضور رئیس جمهوری تشکیل شد، گفت: در بند ۹ مصوبه چهاردهمین جلسه شورای عالی سلامت به برنامه استراتژیک ایدز اشاره شده و بر هدف کاهش ۲۰ درصدی مرگ و میرهای منتسب به ایدز تاکید شد و وزارتخانه‌های مختلفی به عنوان شرکای وزارت بهداشت ملزم به همکاری شدند.
وی گفت: سازمان‌ها، وزارتخانه‌های مختلفی از جمله وزارت کشور، رفاه، کمیته امداد، بهزیستی، سازمان تامین اجتماعی، هلال احمر و سازمان زندان‌ها از جمله این شرکا هستند.