صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اعلام کرد

انتخاب «تبریز» به‌ عنوان مرکز مطالعات گردشگری در محور جاده ابریشم

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از انتخاب «تبریز» به‌ عنوان مرکز مطالعات گردشگری و میراث‌فرهنگی در محور جاده ابریشم از سوی آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) خبر داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، «فرشاد رستمی» سرپرست معاونت گردشگری این اداره‌کل روز پنجشنبه ۹ آذر اعلام کرد  «تبریز» به‌ عنوان مرکز مطالعات گردشگری و میراث‌فرهنگی در محور جاده ابریشم از سوی آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) انتخاب شد. وی افزود:
در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان جایکا برگزار شد؛ نماینده جایکا با اشاره به اتمام ارزیابی کوریدورهای تاریخی ایران، «تبریز» را پروژه جدید مطالعاتی حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی این آژانس در محور جاده ابریشم عنوان کرد.
او با اشاره به اهداف جایکا از انجام این مطالعات افزود:
وجود آثار ثبت جهانی، برندهای مطرح و پتانسیل‌های گردشگری باید منجر به ایجاد تحول اقتصادی در معیشت مردم شود که مطالعات جایکا در این راستا انجام خواهد شد.
برای این منظور با توجه به شاخص‌های موجود از میان شهرهای اهواز، شیراز، اصفهان، یزد و تبریز در دو کوریدور تمدن باستانی و جاده ابریشم، «تبریز» مورد انتخاب نهایی این آژانس قرار گرفت.
رستمی ادامه داد:
با توجه به وجود آثار ثبتی در فهرست جهانی در استان‌های همجوار، شهر «تبریز» به عنوان مرکز محور گردشگری شمال غرب کشور در این پروژه مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.
سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد:
ظرفیت بالای رویداد بین‌المللی «تبریز 2018» یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های تصمیم جایکا بوده است.
چرا که رویدادهای بین‌المللی و وجود برندهای مطرح زمینه توسعه گردشگری را فراهم می‌سازد.
«آکیرا اوهارا»، کارشناس ارشد میراث‌فرهنگی و گردشگری جایکا نیز در این نشست انتخاب شهر «تبریز» به‌عنوان مرکز مطالعاتی این آژانس را تبریک گفت و اعلام کرد:
شهر تبریز از گذشته‌های دور تاکنون به‌عنوان دروازه بین اروپا و آسیای شرقی بوده است و نیز به دلیل دارا بودن آثار ثبتی در فهرست جهانی یونسکو همچون بازار تبریز ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری تاریخی و فرهنگی دارد.
او ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های بالای گردشگری در سطح استان، از جمله وجود روستاهای هدف گردشگری مانند روستای صخره‌ای کندوان، تنوع ظرفیت‌های اکورتویسمی و نیز دارا بودن پتانسیل در حوزه گردشگری سلامت و وجود برندهای مطرح همچون فرش تبریز را از جمله عوامل موثر در این انتخاب عنوان کرد.
اوهارا همچنین بر مشارکت جامعه محلی و انجمن‌های مردم نهاد در اجرایی کردن برنامه‌های گردشگری تاکید کرد و افزود:
آگاهی و میزان مشارکت مردم بومی و محلی برای توسعه گردشگری بسیار مهم است و برگزاری دوره‌های آموزشی در این امر می تواند بسیار مؤثر باشد.
جایکا به موازات این مطالعات در این راستا با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان اقدامات زیربنایی انجام خواهد داد.
او در ادامه بر بحث بازاریابی و تجاری سازی در حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی تاکید کرد:
وجود پروازهای مستقیم از تبریز به مقاصد بین‌المللی از جمله اروپا، قفقاز، روسیه و ترکیه و همچنین اتصال تبریز به شبکه زمینی و ریلی بین‌المللی ویژگی دیگری است که در این مطالعات به آن استناد خواهد شد.
تیم حاضر از سوی آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در حضور دو روزه خود در تبریز از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهر تبریز و استان از جمله روستای تاریخی کندوان و نیز همچنین شهر تاریخی مراغه بازدید خواهند کرد.
نمایندگان جایکا در سفر دو روزه قبلی خود به تبریز در ۲۱ و ۲۲ آبان ماه سال جاری، ضمن دیدار با مدیر کل و معاونین اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان؛ ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری استان را به‌ منظور انجام مطالعات و امکان سنجی با هدف توسعه گردشگری در تبریز و استان مورد بررسی قرار دادند.