صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از ضعف بنگاه ها و سیاست گذاری ضعیف بازاریابی در صنعت کاشی و سرامیک گزارش میدهد

وقتی سیاست های بازرگانی دولتی انبارها را پر می کند

به گزارش کسب و کار نیوز, صنعت کاشی و سرامیک ایران با سرمایه‌گذاری بیش از 3.5 میلیارد دلاری در دوران جمهوری اسلامی پله‌های ترقی در تولیدات کیفی را به خوبی پیموده، اما همچنان از نظر سهم متناسب در بازارهای صادراتی به جایگاه خود دست نیافته‌ایم.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز, صنعت کاشی و سرامیک ایران با سرمایه‌گذاری بیش از 3.5 میلیارد دلاری در دوران جمهوری اسلامی پله‌های ترقی در تولیدات کیفی را به خوبی پیموده، اما همچنان از نظر سهم متناسب در بازارهای صادراتی به جایگاه خود دست نیافته‌ایم. 
بررسی‌ها نشان می‌دهد وجود منابع کافی انرژی و مواد اولیه در داخل و بازارهای مناسب در کشورهای مجاور، نیازهای اولیه برای رشد و پویایی این صنعت را فراهم می‌کند. از طرفی سابقه فرهنگی ایران در تولید کاشی با طرح‌های زیبا و چشم‌نواز زمینه انتقال فرهنگ را از طریق تولیدات این صنعت فراهم می‌آورد.  رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران در این باره با اشاره به اینکه در دهه 80 میزان تولید کارخانه‌ها به 500 میلیون متر مربع رسیده بود، آمار تولید در انتهای سال 95 را تنها 340 میلیون متر مربع کاشی اعلام کرد. 
محمد روشنفکر، رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران با ارزیابی وضعیت این صنعت گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که در راستای رشد صنعت کاشی و سرامیک اتخاذ شد، در هر دهه شاهد رشد میزان تولید بودیم، اما از سال 91 به بعد میزان تولید این صنعت با روند کاهشی مواجه شده است. وی ادامه داد: با بررسی منحنی‌های افزایش تولید کاشی و سرامیک طی دهه 80 تا 90، میزان تولیدات کارخانه‌های داخلی به 500 میلیون متر مربع رسید، اما روند کاهشی که از سال 91 آغاز شد، باعث شده تا میزان تولیدات در انتهای سال 95 نسبت به آمار ذکرشده با 160 میلیون متر مربع کاهش مواجه شده و این آمار به 340 میلیون متر مربع برسد. 
روشنفکر با اشاره به سابقه 57 ساله صنعت کاشی در ایران، ‌تاکید کرد: این صنعت با توجه به برخورداری از نیروی انسانی کافی، منابع و ذخایر طبیعی، انرژی و تکنولوژی دارای مزیت نسبی اقتصادی در کشور بوده، ضمن آنکه بازارهای مناسبی در منطقه و کشورهای هدف برای صادرات وجود دارد. رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران به نقش این صنعت در پویایی اقتصاد غیرنفتی نیز اشاره داشت و اظهار کرد: با توسعه این صنعت و ایجاد بازارهای مصرفی می‌توان اشتغالزایی پایدار، تولید و رشد اقتصادی را در راستای صادرات غیرنفتی به همراه داشت. لازم به ذکر است که صنعت سرامیک ایران طی 10 سال اخیر، رشد چشمگیری داشته، به طوری که در این مدت تعداد کارخانه‌های کاشی در کشور بیش از 200 درصد افزایش یافته است. در حال حاضر حدود 90 واحد تولید کاشی و سرامیک و در حدود 15 کارخانه تولید مواد اولیه و لعاب در کشور فعال بوده که در استا‌ن‌‌های مرکزی کشور به‌ویژه یزد، به دلیل دسترسی آسان و وفور نسبی مواد اولیه، تعداد کارخانه‌‌های احداث‌شده بیش از سایر استان‌های کشور است. 
کارخانه‌ها زیر ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت خود در حال تولید هستند
مصطفی گودرزی، رئیس اتحادیه کاشی‌سازان و کاشی‌فروشان
صنعت ساختمان این روزها مقصر اصلی رکود در اکثر اصناف است و به همین دلیل تولید اصناف وابسته به این صنعت روی دست تولیدکننده می‌ماند. سالانه به طور متوسط ۴۰۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در ایران تولید می‌شود و تولیدات صنعت کاشی و سرامیک قابل رقابت با محصولات خارجی است. صنعت کاشی و سرامیک از سال‌های دور همواره رو به رشد بوده و امروزه با ورود تکنولوژی در حوزه کاشی و سرامیک، محصولات این صنعت از کیفیت قابل توجهی برخوردار است. در حال حاضر توان تکنولوژیکی ایران در صنعت کاشی و سرامیک با کشورهای اروپایی برابری می‌کند و بعضی از شرکت‌های مهم و عمده تولیدکننده کاشی کشور سعی دارند همواره خود را به جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا مجهز کنند. 
البته تولیدات صنعت کاشی و سرامیک وطنی نسبت به کالاهای خارجی با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شود و در حال حاضر قیمت کاشی و سرامیک خارجی چند برابر کالای ایرانی است. امروزه کشورهای ترکیه، ایتالیا، چین و اسپانیا در صنعت کاشی و سرامیک دنیا حرفی برای گفتن دارند، اما با این وجود تولیدات ایرانی از حیث کیفیت قابل رقابت با کالاهای تولیدی این کشورهاست. 
در حال حاضر ظرفیت تولید کاشی و سرامیک کشور افزون بر ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون متر مربع است و از طرفی کارخانه‌های کاشی و سرامیک کشور زیر ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت خود در حال تولید هستند و ادامه این روند صدمات جبران‌ناپذیری به اقتصاد این صنعت وارد می‌سازد. بنابراین ضرورت دارد برای حمایت از تولید داخلی فرهنگ مصرف در کشور تقویت شود. در این شرایط ۱۰۷ کارخانه تولید کاشی و سرامیک با کمتر از ظرفیت صددرصدی خود فعالیت دارند که این بدان معناست که این کارخانه‌ها با کمترین توان تولیدی خود فعالیت دارند. متاسفانه صنعت ساختمان به خواب خرگوشی فرو رفته است که دلایل سیاسی و اقتصادی دارد و به همین دلیل صنعت کاشی و سرامیک نیز در رکود است. ظرفیت تولید کاشی و سرامیک در کشور بالغ بر ۶۰۰ میلیون متر مربع در سال است که درصد کمی از آن به کشور عراق صادر و بقیه دپو می‌شود و در بهترین حالت به مصرف داخل می‌رسد. 
همچنین در حال حاضر تنها بخش کوچکی از صنعت کاشی و سرامیک نیازمند واردات است و در مابقی بخش‌های این صنعت به خودکفایی رسیده‌ایم. در این بخش هم نیاز به واردات این کالا وجود ندارد، اما به‌دلیل آنکه تولید این محصول گرانیتی که دارای پوشش خاصی است برای ما مقرون به صرفه نیست، این‌کار را انجام نمی‌دهیم و عمده نیاز کشور را از طریق واردات تامین می‌کنیم. 
تولید دو سه برابری کاشی و سرامیک نسبت به تقاضا
بهمن امیدواری، تولیدکننده کاشی و سرامیک
رکود که تمام اصناف از آن صحبت می‌کنند و مشکل بزرگی برای تمام تولیدکنندگان و فروشندگان است، بخش کوچکی از مشکلات بازار کاشی و سرامیک است، در حالی که بزرگ‌ترین مشکل این صنعت مازاد تولید است. به عبارت بهتر بزرگ‌ترین مشکل صنعت کاشی و سرامیک اضافه تولید و سرمایه‌گذاری بی‌رویه در این صنعت است، چراکه شاهد تولید دو سه برابری نسبت به تقاضا هستیم و در واقع افرادی که آشنایی با این صنعت نداشتند به دلیل سهولت در وام‌گیری وارد این صنعت شدند و مشکلاتی را به وجود آوردند. 
در چند سال اخیر صنعت کاشی و سرامیک با خرید ماشین‌آلات گوناگون از نظر کمی رشد بالایی داشته، به طوری که در سال‌های گذشته ما رتبه چهارم تولیدکننده و هم‌اکنون رتبه ششم و هفتم را در دنیا از نظر تولید داریم، اما از نظر کیفیت این صنعت وضعیت مناسبی ندارد و دلیل آن نیز نبود دانش لازم برای تولید است و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور باعث شده از این نظر پیشرفت مناسبی نداشته باشیم.