صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی اعلام کرد:

هیچکس مخالف خودکفایی و ممنوعیت واردات گندم نیست

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران اعلام کرد: هیچ کس از خودکفایی گندم و ممنوعیت واردات آن ناراحت نمی‌شود اما مسئله این است که کیفیت گندم خریداری شده از طریق مدیریت و اختلاط درست، تامین شود و فرایند خرید تضمینی گندم از طریق تغییر جدول پاکی باید اصلاح شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ایسنا، محمدرضا مرتضوی در یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آرد و نان، مدعی شد: در سالی که واردات گندم ممنوع شد باید پرسید که چه کسی این محصول را ثبت سفارش و وارد کرد. همه اسناد و مدارک نشان می دهد که شرکت های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی در آن سال‌ها گندم را وارد کردند بنابراین بخش خصوصی واردکننده گندم در آن سال ها نبود و مدافع واردات گندم نیست چرا که شخصا معتقدم اگر مدیریت کیفیت گندم از طریق اختلاط درست آن صورت گیرد تولید گندم ایران استعداد همین خبازی ها و حتی کارخانه‌های وابسته به آرد و گندم را دارد.
وی افزود: دولت از اعتبار پول آب‌های مرزی برای واردات گندم در آن سال ها استفاده کرد بنابراین بخش خصوصی دنبال واردات گندم نیست.
کیفیت گندم ایران مناسب است
رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی ایران تاکید کرد: اگر اختلاط گندم درست مدیریت شود، کیفیت این محصول تولید شده در کشور از نظر معیارها و پارامترهای کیفی مانند گلوتن پروتئین و غیره مناسب است و نیازی به واردات گندم نداریم که البته پیش از آن باید به دنبال این مسئله باشیم که چرا خرید تضمینی گندم با هفت درصد خاک صورت می‌گیرد.
مرتضوی ادامه داد: این مسئله قابل پذیرش نیست که گلوتن گندم پایین است چرا که بر اساس ارزیابی های صورت گرفته حداقل کیفیتی که برای گندم و آرد در نظر می‌گیرند با گلوتن ۲۵ درصد است که در همه دنیا با همین میزان تولید نان صورت می گیرد و نیازی به استفاده از آنزیم ها و افزودنی ها در راستای افزایش کیفیت آرد وجود ندارد.
وی مدعی شد: جدول پاکی خرید تضمینی گندم مشکل دارد چرا که اگر یک نفر ۷ درصد خاک در گندم خالص اضافه کند و آن را به دولت بفروشد، پول بیشتری نصیبش می‌شود، بنابراین باید پرسید چرا اگر گندم خریداری شده از کشاورزان خاک ندارد چرا مکانیسمی طراحی شده که بر اساس آن ۷ درصد خاک اختلاط شده با گندم از گندم خالص ارزش بیشتری دارد و گران تر خرداری می شود. به عبارت دیگر باید گفت که گندم ایران ۷ درصد خاک ندارد بلکه خاک را به آن اضافه می کنند چرا که این جدول پاکی، ناپاک است.
وی با بیان اینکه حتماً جدول پاکی گندم در سال آینده و برای آغاز فصل خرید تضمینی گندم اصلاح می شود، تصریح کرد: یکی دیگر از نقص های موجود در خرید تضمینی گندم این است که وزارت جهاد کشاورزی از ابزارهای دقیقی برای سنجش میزان افت مفید و غیرمفید گندم استفاده نمی کند به گونه‌ای که بر اساس استاندارد شماره ۱۰۴ وزارت جهاد کشاورزی باید از توری های ۲۰×۲ میلی متر در آزمایش و سنجش میزان افت مفید و غیرمفید گندم استفاده کند اما این توری ها سایز مناسبی ندارد و ۲×۲ میلی متر است و باید پرسید چرا وزارت جهاد کشاورزی از این ابزار استفاده می کنند و چگونه میزان افت مفید و غیرمفید را با این وسیله سنجش کرده است.