صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل راه و شهرسازی کرمان جنوبی خبر داد

جشن پایان احداث مسکن مهر تا پایان سال

مدیرکل راه شهرسازی کرمان جنوبی گفت: جنوب کرمان با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر تنها دارای دو بیمارستان بود که با شروع به کار وزارت راه وشهرسازی در این منطقهْ احداث ۳ بیمارستان دیگر با هزینه ای بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان افتتاح و تعداد بیمارستان‌های فعال هم اکنون به ۵ بیمارستان افزایش یافته است.

به گزارش کسب و کار نیوز, محمد ساردویی افزود: برای نزدیک شدن به استاندارد‌های لازم دو بیمارستان دیگر با پیشرفت فیزیکی حدودا ۴۰ درصدی با ظرفیت حدودا ۳۶۰ تخت در حال احداث است که با افتتاح این دو بیمارستان تعداد بیمارستان‌های فعال در کرمان جنوبی به ۷ بیمارستان خواهد رسید.
ساردویی در ادامه با بیان اینکه جنوب کرمان دارای ۱۲ شهر و ۷ شهرستان و بیش از ۴۰ هزار کیلومتر وسعت است به ساخت مسکن مهر در این منطقه اشاره کرد و گفت: ۶ هزار و ۷۴۲ واحد مسکن مهر در دستور کار قرار گرفت که حدود ۲ هزار واحد از آن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ واحد آن در شهرهای با بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت ساخته شده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آماده تحویل است گفت: این تعداد از واحدهای مسکن مهر طی ماه آینده تحویل متقاضیان خواهد شد و با تفاهم‌نامه‌ای که با ارتش امضاء خواهد شد نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ واحد بدون متقاضی از مسکن مهر در اختیار ارتش قرار خواهد گرفت. و تا پایان امسال جشن اتمام ساخت واحد های مسکونی مهر را در کرمان جنوبی برگزار خواهیم کرد.
تشریح اقدامات در حوزه راه جنوب کرمان
مدیرکل راه و شهرسازی کرمان جنوبی با بیان اینکه جنوب کرمان از مناطق کم برخوردار کشور بوده و کمتر مورد رسیدگی قرار گرفته است اظهار داشت: از زمان استقرار وزارت راه و شهرسازی در جنوب کرمان از سال ۸۶ تا کنون بیش از ۲ هزار ۲۰۰ کیلومتر و طی سه سال گذشته نیز ۸۶۰ کیلومتر راه روستایی ساخته شده و همچنین از ابتدای امسال نیز ۱۴۸ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت شده و  ۲۲۰ کیلومتر را نیز آماده آسفالت است.
ساردویی با بیان اینکه اقتصاد مردم جنوب کرمان از راه کشاورزی است و احداث راه باعث رونق روستاها و اقتصاد مردم منطقه خواهد شد گفت: با بهره‌برداری از راه‌های روستایی طی چند سال گذشته شاهد افزایش جمعیت در روستاهای اطراف این راه‌ها بوده‌ایم.
وی همچنین گفت: جنوب کرمان راه‌های صعب العبور زیادی دارد و تلاش این اداره کل این است که تا سال آینده راه‌های روستایی بالای ۵۰ خانوار را احداث و به اتمام برساند.
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان در ادامه به احداث بزرگراه در این منطقه پرداخت و گفت: یکی از مهمترین بزرگراه‌های این منطقه می توان  از "بندر جاسک"- "قلع گنج"-"رودبار جنوب"به"ریگان" در شرق استان با طول ۴۵۰ کیلومتر نام برد که ۲۲۵ کیلومتر آن در جنوب کرمان قرار دارد که در حال حاضر  ۱۲۵ کیلومتر از این مسیر تکمیل و به بهره برداری رسیده و ۳۰ کیلومتر دیگر آن در حال اتمام و بیش از ۷۰ میلیارد تومان برای احداث این مسیر هزینه شده است.
وی در ادامه به بزرگراه "بندرعباس" – "رودان" اشاره کرد و گفت: با احداث این مسیر دسترسی به مناطق سیستان و بلوچستان، مرز افغانستان، کرمان و خراسان جنوبی فراهم خواهد شد و به ترانزیت بار در این مناطق کمک شایانی خواهد کرد.
ساردویی به عملیات اجرایی احداث "جیرفت" – " بزنجان"و "جیرفت"- " سه راهی بم"  اشاره کرد و گفت: ۱۰۰ کیلومتر از مسیر جیرفت تا کهنوج تکمیل شده است و سه پل بزرگ با طول بیش از ۴۰۰ متر بر روی رودخانه‌های این مسیر ساخته شده و مسیر "کهنوج" تا "رودان" به طول  ۸۵ کیلومتر است که ۵۷ کیلومتر از این بزرگراه در حال احداث شده و ۳۰ کیلومتر از آن نیز در حال بهره‌برداری است و در صورت تامین اعتبار تا انتهای سال ۹۷ به اتمام خواهد رسید.
وی همچنین گفت: پروژه "جیرفت"- " سه راهی بم" به طول ۷۵ کیلومتر که ۴۵ کیلومتر آن در جنوب کرمان و در منطقه صعب العبور واقع شده است و در طول مسیر نسبت به ساخت ۱۲ تونل اقدام کرده‌ایم و کل مسیر چهار بانده ساخته خواهد شد و در ادامه به بزرگراه "بندرعباس"-"کهنوج" وصل خواهد شد که این مسیر جاده ای ترانزیتی است و ۲۵ کیلومتر از این راه تکمیل و زیر بار رفته است و به سرعت در حال تکمیل ادامه آن هستیم و تا تابستان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیرکل راه و شهرسازی کرمان جنوبی به دیگر پروژه‌های در دست ساخت این منطقه اشاره کرد و گفت: بزرگراه "جیرفت"- " بافت" – " سیرجان" یکی از راه‌های مهم به طول ۱۱۰ کیلومتر است که جنوب شرقی کشور را به جنوب غربی متصل می‌کند در حال حاضر ۱۵ کیلومتر آن تکمیل و زیر بار رفته است و ده کیلومتر دیگر از این مسیر زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
ساردویی ادامه داد: بزرگراه "جیرفت"- " میانچین" به طول ۳۵ کیلومتر مسیر ویژه‌ای است که از قطب کشاورزی منطقه عبور می‌کند و برای ترانزیت و جابجایی بار میوه و صیفی‌جات در نظر گرفته شده است که ۸ کیلومتر از این مسیر تکمیل شده است.وی همچنین از طراحی دو بزرگراه دیگر در کرمان جنوبی خبر داد و گفت: بزرگراه "جیرفت" به " فاریاب"و " زیارت علی" به " هرمزگان" دو بزرگراه مهم دیگری است که از اطراف معادن منطقه جنوب کرمان می‌گذرد کار ساخت آن به تایید رسیده است و احداث آن را در صورت تامین اعتبار آغاز خواهیم کرد که با بهره‌برداری از آن تاثیر زیادی در کاهش تصادفات و ایمنی راه دارد و اعتباری معادل ۲۵۰ میلیارد تومان برای ساخت این مسیر در نظر گرفته شده است.
ساردویی همچنین به تایید طرح احداث بزرگراه "کهنوج"– " رودبار" – " ایرانشهر" با اعتباری بالغ بر ۲۴۰ میلیارد تومان اشاره و تصریح کرد: با احداث این مسیر که به چابهار ختم خواهد شد تاثیر خوبی در عبور مرور و ترانزیت کالا خواهد داشت و  ارتباط بین بنادر بهشتی، بندر شهید رجایی و همچنین شهرهای مختلف در طول مسیر خواهد داشت و می تواند محل مناسبی برای ترانزیت میوه و محصولات کشاورزان این منطقه داشته باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی کرمان جنوبی در بخش دیگری از سخنان خود به راه اندازی مسیر راه آهن اشاره کرد و گفت: احداث خط راه آهن در  جنوب کرمان به دلیل وجود معادن زیاد این منطقه را متحول خواهد کرد.
تنها فرودگاه کرمان جنوبی نیازمند توجه
ساردویی همچنین به افزایش طول باند و عرض فرودگاه جیرفت اشاره کرد و گفت: فرودگاه جیرفت باطول باند ۲ هزار و ۲۰۰ متر در سال ۴۶ برای بارگیری و استفاده کشاورزی ساخته شده که هم اکنون با افزایش طول باند و عرض فرودگاه از آن برای جابجایی مسافر نیز استفاده می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان بابیان اینکه نیاز به گسترش و تجهیز این فرودگاه بیش از پیش احساس می شود افزود: با توجه به اینکه این منطقه در تولید محصولات کشاورزی خودکفا بوده و می تواند محصولات کشاورزی خود را صادر کند باید زمینه‌ای را  برای صادرات و انتقال روزانه محصولات از این فرودگاه به عنوان مرز هوایی به دیگر کشورها فراهم کنیم که با این کار رونق و توسعه کشاورزی و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی را در منطقه شاهد خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه این فرودگاه می تواند اقتصادی باشد گفت: فرودگاه فعلی مشکلات زیادی دارد که باید شرکت فرودگاه‌ها توجه ویژه‌ای به این فرودگاه داشته و نسبت به نصب تجهیزات ناوبری و همچنین روشنایی و حفظ حریم این فرودگاه اقدام کند.
مدیرکل راه و شهرسازی کرمان جنوبی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به بافت فرسوده در این منطقه اشاره کرد و گفت: در جیرفت و کرمان یک‌هزارو ۷۴۳ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که ۱۵ درصد مساحت شهرهای استان بوده به طوری که بیش از ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در این محدوده‌ها ساکن هستند.
وی افزود: با امضای تفاهم‌نامه با دیگر دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی شهری اقدامات مختلفی برای ارتقای کیفیت زندگی ساکنان این محدوده‌ها را آغاز کرده‌ایم و جلسات مختلفی را با فرمانداری و استانداری برای بهسازی و نوسازی در این محدوده آغاز کرده‌ایم.
ساردویی ادامه داد: در شهرهای "جیرفت"، "کهنوج" و " قعله گنج" محدوده بافت‌های فرسوده شهری مورد مطالعه قرار گرفته و مشخص شده و تا کنون نسبت به احداث دو کتابخانه با ۵۰۰ میلیون تومان اقدام شده است.
وی افزود: احداث دو خانه گفتگو با هزینه بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان در جیرفت و کهنوج و همچنین احداث سالن ورزشی با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد تومان اقدام شده است.
ساردویی در ادامه گفت:  همچنین برای روشنایی این محلات با اعتباری بالغ بر ۲۷۰ میلیون تومان اقدام شده و از مشارکت مردم برای ساخت پارک و حسینه بهره برده‌ایم.
وی از آمادگی این اداره کل برای اعطای وام بهسازی و نوسازی به مالکان بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: سال گذشته ۳۰۰ فقره  پرونده برای بهسازی و نوسازی در بافت‌های فرسوده تشکیل و به بانک های عامل معرفی شده است.