صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

سیگنال‌های ضد و نقیض در بازار خودروی وارداتی

در حالی که گرانی افسارگسیخته و قیمت‌گذاری‌های بدون مبنای منطقی بازار خودروهای وارداتی را دربرگرفته است، وزارت صنعت و مشخصا سازمان متولی یعنی سازمان توسعه تجارت مشغول فرافکنی این مشکل هستند.

مجتبی کاوه

به گزارش کسب و کار نیوز, در حالی که گرانی افسارگسیخته و قیمت‌گذاری‌های بدون مبنای منطقی بازار خودروهای وارداتی را دربرگرفته است، وزارت صنعت و مشخصا سازمان متولی یعنی سازمان توسعه تجارت مشغول فرافکنی این مشکل هستند. دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در واکنش به توقف 10 هزار خودروی وارداتی در گمرک، این وضعیت را نتیجه رعایت نکردن قانون توسط واردکنندگان دانست و توپ را در زمین آنها انداخت، اما به این سوال پاسخ نگفت که طولانی شدن توقف سامانه ثبت سفارش خودرو که بازار خودروهای وارداتی را با کمبود و افزایش قیمت بی‌رویه مواجه کرده، چه علتی دارد؟ دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در اعلامیه خود آورده است: مطابق ماده ۸ قانون مقررات صادرات و واردات مصوب سال ۱۳۷۲، واردات کالا مستلزم انجام فرایند ثبت سفارش است و واردات بدون پیش‌شرط یادشده، مغایر ضوابط و مقررات مربوطه است. بنابراین ورود خودرو به گمرکات بدون ثبت سفارش، رعایت نکردن قانون است و ورود بدون ثبت سفارش خودرو یا هر کالای دیگری به گمرکات و بنادر کشور مسئولیتش بر عهده واردکننده است. کلیه ثبت سفارشات خودرو دارای مدت اعتبار شش ماهه است و واردات خودرو از محل ثبت سفارش‌های معتبر قبلی در حال انجام بوده و خللی در واردات خودرو وجود ندارد، بنابراین «توقف موقت ثبت سفارش» خودرو به معنی «توقف واردات خودرو»
 نیست. 
انگشت اتهام سازمان توسعه تجارت متوجه فعالان اقتصادی شد
بنا به استدلال دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، براساس آمار مستخرجه از سامانه گمرک در هفت ماهه اول امسال، تعداد خودروی واردشده به کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است و ازاین‌رو در نتیجه افزایش عرضه، به‌طور اصولی کاهش قیمت‌ها مورد انتظار
 است.
 این دفتر در ادامه آورده است: در حال حاضر بازار خودرو با افزایش قیمت مواجه شده که یکی از علل اصلی آن اظهارنظرهای غیرکارشناسانه برخی فعالان اقتصادی مبنی بر انتشار اخبار متعددی از قبیل «توقف واردات خودرو» در رسانه‌هاست که نتیجه آن تاثیرگذاری در ملتهب کردن بازار خودرو است.
 بدین ترتیب دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت با رد اثر توقف ثبت سفارش بر بازار خودروهای وارداتی، مشکل افزایش قیمت را نیز به اظهارات فعالان اقتصادی که معتقدند توقف ثبت سفارش بر بازار خودرو اثر منفی داشته، مرتبط دانسته و در واقع بدون آنکه توضیحی درباره علت طولانی شدن توقف ثبت سفارش یا زمان بازگشایی سامانه ثبت سفارش بدهد، مشکل افزایش قیمت خودروهای واردتی را به فعالان اقتصادی فرافکنی 
کرد. 
شائبه‌هایی که پاسخی برای آنها نیست
یک کارشناس بازار خودروهای وارداتی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت نمی‌تواند مشکل گرانی در بازار خودرو را به اظهارنظر چند فعال اقتصادی ربط دهد، به «کسب‌وکار» می‌گوید: درست است که بازار خودروهای وارداتی شفافیت مطلوبی ندارد، اما آنقدر‌ها هم بی‌حساب و کتاب نیست که چند فعال اقتصادی با اظهارنظر خود بتوانند این بازار را مختل 
کنند.
 میثم حاجیان با تاکید بر قانون اصلی حاکم بر بازار خودروهای وارداتی کشور افزود: بازار خودروهای وارداتی کشور ما یک قانون نانوشته، ولی اساسی دارد و آن اینکه تقاضا در این بازار تقریبا ثابت و با شیب ملایم رو به افزایش است. وی ادامه داد: وقتی تقاضا در بازاری ثابت و حتی رو به افزایش باشد، اما عرضه توسط دولت و برخی اجزا و زیرمجموعه‌های آن مثل سازمان توسعه تجارت و همچنین برخی ارگان‌ها و نهادها کنترل و مهندسی شود، طبعا قیمت افزایش پیدا می‌کند و این افزایش قیمت با توقف ثبت سفارش، ابعاد روانی و هیجانی پیدا می‌کند.
 این کارشناس بازار خودروهای وارداتی
 با رد استدلال دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت درباره آمار گمرک مبنی بر افزایش تعداد خودروهای وارداتی و اثر مورد انتظار آن بر بازار خودرو، تصریح کرد: گمرک آمار واردات خودرو را نسبت به سال گذشته افزایشی اعلام کرده، ولی آیا این خودروها قطعا وارد بازار شده‌اند که بر قیمت اثر کاهشی بگذارند؟ شخصا معتقدم این اتفاق نیفتاده و این شائبه وجود دارد که واردکنندگان خاص، از توقف سامانه ثبت سفارش در موعد مشخصی باخبر بوده و خودروهای وارداتی خود را وارد بازار نکرده‌اند که در این صورت از افزایش قیمت و ورود تدریجی خودروها به بازار سود هنگفت 
می‌برند. 
تنش قیمت و واردات خودروهای ناایمن
یک کارشناس دیگر بازار خودروهای وارداتی نیز با بیان اینکه ورود و شماره‌گذاری برخی خودروهای وارداتی از کانال‌های غیرقانونی ادامه دارد، به «کسب‌وکار» می‌گوید: 
برای مثال هیوندای سوناتا هیبریدی بدون مجوز نمایندگی مجاز این خودرو در ایران، به تعداد قابل توجه وارد کشور شده و شماره‌گذاری شده است. رمضانی با بیان اینکه وزارت صمت و زیرمجموعه‌های آن نباید از پاسخگویی در برابر آشفتگی ایجادشده در بازار خودروهای وارداتی شانه خالی کنند، افزود: تنش قیمت در بازار خودروهای وارداتی و واردات خودروهای ناایمن از تبعات وضعیت موجود
 است.