صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

افزایش مخاطبان نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال

یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال پس از یک هفته برگزاری روز جمعه با موکول شدن مراسم اختتامیه آن به یک روز دیگر به پایان رسید.
محمد جوادی قاضیانی
رسانه دیجیتال رسانه‌ای است که تبادل یا انتشار محتوا در آنها، تنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتال میسر است و شامل رسانه‌های برخط مبتنی بر شبکه نظیر شبکه جهانی اینترنت، سرویس‌های مخابراتی از قبیل پیامک (SMS) و پیام چندرسانه‌ای (MMS)، سایر اشکال شبکه‌های تبادل داده مانند بلوتوث، رسانه‌های مبتنی بر حامل‌های فیزیکی دیجیتال از قبیل بسته‌های نرم‌افزاری رسانه‌ای، بازی‌های رایانه‌ای و مانند آنها می‌شود. 
ظاهرا قرار است در مراسم اختتامیه که به دلیل مصادف شدن آن با بیست‌وهشتم ماه صفر و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و سالروز رحلت حضرت رسول اکرم (ص) به تاریخ دیگری موکول شده، ضمن بررسی عملکرد این نمایشگاه و نقد نقاط ضعف، از غرفه‌های فعال تقدیر شود؛ ازاین‌رو این مراسم همزمان با جشنواره رسانه‌های دیجیتال برگزار خواهد شد.
اهداف برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال
1. جریان‌سازی و ایجاد بستر مناسب جهت تولید و توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ بومی، ملی و اسلامی‌ در حوزه رسانه‌های دیجیتال
2. ایجاد جایگاهی برای عرضه و ارزیابی رسانه‌های دیجیتال در کشور
3. فراهم کردن فضای همدلی و هم‌افزایی میان پدیدآورندگان آثار در حوزه رسانه‌های دیجیتال
4. توسعه خط و زبان فارسی در محیط رایانه و ابزارهای دیجیتال
5. کاهش هزینه و توسعه دسترسی عمومی ‌به میراث
 مکتوب تاریخی، علمی، فرهنگی، دینی و هنری کشور
6. حمایت از افراد، مراکز، موسسات، تشکل‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه تولید آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال
7. بسترسازی و فراهم کردن زمینه لازم جهت تحقق جنبش نرم‌افزاری در حوزه محتوای دیجیتال
8. ایجاد بستر رقابت میان تولیدکننده رسانه‌های دیجیتال در جهت رشد، شکوفایی و همچنین رونق‌بخشی به بازار داخلی و خارجی محصولات ایرانی در ‌این صنعت
9. ارتباط و تعامل با مراکز بین‌المللی دارای تکنولوژی در حوزه رسانه‌های دیجیتال برای بالا بردن سطح کیفی محصولات تولیدشده در داخل کشور
10. فراهم کردن بستر لازم برای توسعه صادرات نرم‌افزارهای رایانه‌ای
حضور استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه
با توجه به حضور استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه‌های مختلف در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال هم استارت‌آپ‌های زیادی شرکت کرده بودند. استارت‌آپ‌هایی که برای حضور در این نمایشگاه بعضا تخفیف‌های زیادی هم گرفته بودند. استارت‌آپ‌هایی که به حوزه‌های متفاوت مربوط می‌شدند و تنوع زیادی در نوع خدمات آنها وجود داشت؛ از اپلیکیشن مکان‌یاب گردشگری تا کسب‌وکاری که خدمات تایم‌شرینگ را ارائه می‌داد.
سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در این باره گفت: در این نمایشگاه که وسعت آن 3 برابر نمایشگاه‌های قبلی است 442 شرکت و موسسه حاضر شده و 120 مورد آنها استارت‌آپ‌ها بودند؛ سعی کردیم با وجود همه کاستی‌ها آخرین تکنولوژی‌های مطرح را به نمایشگاه بیاوریم. مشاور وزیر ارشاد با بیان اینکه خوش‌بینی من با دیدن استارت‌آپ‌ها به آینده بیشتر شده است، گفت: برای ایجاد اشتغال بیشتر باید به این حوزه توجه جدی شود و حمایت‌های بیشتری صورت گیرد، تا جایی که تعداد شتاب‌دهنده‌های موجود در کشور نیز از 54 مورد بیشتر شده و نهایتا رقابت بین آنها شکل گیرد. 
حضور شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات جانبی و زیرساختی
در این میان طبق آنچه در نمایشگاه‌های مختلف رخ می‌دهد، شرکت‌ها و موسساتی هم که خدمات مشابه ارائه می‌دهند در این نمایشگاه حضور داشتند و شرکت‌هایی حضور یافته بودند که به ارائه خدمات طراحی سایت، ارائه شبکه و دیگر زیرساخت‌های دیجیتالی می‌پرداختند. به گونه‌ای که برای کسی که شاید قصد راه‌اندازی یک استارت‌آپ را داشت، می‌توانست با شرکت در این نمایشگاه بستر‌ها و خدمات مورد نیازش را دریافت و اطلاعات خوبی درباره آن کسب کند. 
برگزاری جداگانه نمایشگاه مطبوعات و نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال
برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال پس از نمایشگاه مطبوعات و ارتباطی که این دو با هم دارند باعث می‌شد که برخی به فکر تجمیع این دو نمایشگاه باشند. چیزی که دور از ذهن هم نیست و بسیاری از رسانه‌ها و مطبوعات در فضای دیجیتال هم به ارائه خدمات می‌پردازند و هر دو فضا را در اختیار دارند. علاوه بر این پیش از شروع نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال سید عباس صالحی درباره تجمیع نمایشگاه‌های مطبوعات و نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال گفت: اینکه نمایشگاه این دو مجموعه با هم برگزار شود حسن‌هایی دارد چون می‌تواند مخاطبان بیشتری را به فضای نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌های دیجیتال بیفزاید. 
وی ادامه داد: اما همان‌گونه که مطلع هستید، این دو مجموعه، مخاطبان متفاوتی با هم دارند؛ در عین اینکه مشترکاتی بین آنهاست. 
گرچه بخشی از رسانه‌های دیجیتال واژه رسانه دارند و تبعا با نگاه رسانه حرکت می‌کنند، اما بخشی از آنها نیز فرارسانه‌ای هستند و ارتباط مستقیم با بحث رسانه ندارند. ازاین‌رو در نسبت فرارسانه‌ای‌ها با نمایشگاه مطبوعات، همه، آن بخش‌های رسانه‌ای قوی را ندارند. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تجمیع این دو نمایشگاه، می‌تواند باعث افزایش مخاطب شود و برخی از کاهش هزینه‌ها را در پی داشته باشد و البته برگزاری جداگانه این نمایشگاه‌ها به دلیل اینکه این دو، مخاطبان خاص خود را دارند و مخاطبان آنها یکسان نیست، صورت می‌گیرد.
انتقال فضا و توجه از نمایشگاه مطبوعات به نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال
بسیاری از کارشناسان با حضور در این نمایشگاه به این نکته اذعان می‌کردند که فضا و توجه به مرور زمان از سمت نمایشگاه مطبوعات به سمت نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در حال تغییر است و این نکته مثبتی است. حمید سپیدنام، متخصص فضای دیجیتال و معروف به مستر تیستر در بازدید از غرفه «کسب‌وکار» در این باره گفت: شاید خیلی از افراد به نمایشگاه مطبوعات نیامدند، ولی من خودم به شخصه حس بهتری را نسبت به غرفه‌ها و دوستانی که دیدم، داشتم. البته هنوز نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به نسبت اینگونه نمایشگاه‌ها ضعیف است، ولی می‌بینید که فضا و توجه از سمت نمایشگاه مطبوعات به سمت این نمایشگاه در حال تغییر است و این نمایشگاه هر ساله پیشرفت‌های خوبی دارد و به سمت جلو در حال حرکت است.