صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» بار مالی حوادث طبیعی برای دولت را بررسی می‌کند

هزینه غفلت از بیمه حوادث طبیعی

با وجود اینکه کشور ما جزو 10 کشور حادثه‌خیز جهان است، اما هنوز 80 درصد منازل مسکونی فاقد بیمه آتش‌سوزی هستند.
گروه بانک، بورس و بیمه
به گزارش کسب و کار نیوز، با وجود اینکه کشور ما جزو 10 کشور حادثه‌خیز جهان است، اما هنوز 80 درصد منازل مسکونی فاقد بیمه آتش‌سوزی  
هستند. به گفته رئیس کل بیمه مرکزی، این درحالیست که لایحه صندوق بیمه حوادث طبیعی که می‌تواند تحولی بزرگ در صنعت بیمه باشد، چندین سال است که در شورای نگهبان در دست بررسی است. پیش از آن 15 سال طول کشید تا این طرح تصویب شود. 
طبق بررسی‌های موجود، صندوق بیمه حوادث طبیعی از جمله ملزومات توسعه پایدار در کشورها و برای مدیریت ریسک در نظر گرفته می‌شود. جای خالی این صندوق که در کاهش خسارت‌های مالی و هزینه‌ای حوادث طبیعی نقش موثری دارد، در حال حاضر باعث شده است که دولت خود سالانه برای مقابله با خطرات و حوادث، از طریق بودجه‌ در قالب اعتبارات ماده 10 قانون مالی، بخشی از این خسارت‌ها را از طریق وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران جبران کند، در حالی که این مهم باید به صنعت بیمه یا صندوق بیمه حوادث طبیعی محول می‌شد. 
تاسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی کارسازتر است
بهروز اسدنژاد، کارشناس بیمه در این خصوص به «کسب‌وکار» توضیح می‌دهد: صنعت بیمه پس از 80 سال در ارائه پوشش‌های بلایای طبیعی به هر دلیلی موفق نبوده و شاهد آن پوشش‌های ناچیز فروخته‌شده در این حوزه است. رئیس کل بیمه مرکزی نیز پس از حادثه دردناک زلزله در غرب کشور بیان داشت که تنها 20 درصد منازل مسکونی پوشش آتش‌سوزی دارند و باید توجه داشت خطرات اصلی ارائه‌شده در این بیمه 3 خطر اصلی حریق، انفجار و صاعقه است و بلایای طبیعی با فراوانی بالا نظیر زلزله و سیل جزو خطرات تبعی و اختیاری هستند. 
بر همین اساس به نظر می‌رسد پروژه بیمه کردن بلایای طبیعی در کشور ما به ویژه زلزله و به طور خاص برای منازل مسکونی، پروژه شکست‌خورده‌ای است و دست‌اندرکاران با توجه به عملکرد این حوزه به این نتیجه رسیده‌اند که صندوق مجزایی برای پوشش و تامین مالی بلایای طبیعی در نظر بگیرند. بدیهی است وقتی اتفاقی رخ می‌دهد و مردم نمی‌توانند از خدمات شرکت‌های بازرگانی به دلیل اینکه اصلا بیمه‌ای نخرید‌ه‌اند، بهره ببرند، لاجرم تاسیس صندوقی با استفاده از بودجه دولتی به مراتب بهتر و کارسازتر خواهد بود. 
تغییر نگاه‌ها به بیمه حوادث طبیعی
روح‌ا... شاهزاده‌احمدی، کارشناس بیمه نیز در همین خصوص با توجه به نبود فرهنگ بیمه‌ای در کشور می‌گوید: حوادث چنینی سبب می‌شود تا کمی تامل کنیم. این مساله قبل از آنکه نیاز به تاسیس صندوق حوادث بیمه‌ای داشته باشد، نیاز به تامل دارد. معمولا برخورد با اینگونه حوادث می‌تواند در مواردی چون زلزله از 3 دیدگاه قابل مشاهده باشد؛ پیشگیری قبل از وقوع، امداد و نجات و جبران خسارت. مطمئنا در مرحله پیشگیری از وقوع؛ مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، دیدن آموزش‌های مناسب و فرهنگ‌سازی نحوه عمل حین زلزله تاثیرگذار خواهد بود. متاسفانه بسیاری از تلفات به همین دلیل رخ داده است، یعنی ساختن مسکن‌های غیرمقاوم و عدم آموزش. 
در بحث امداد و نجارت با وجود بسیج مردمی و کمک‌های قابل تامل نهادهای مختلف از جمله نهادهای مردمی، ارتش، هلال احمر و... مدیریت ضعیف بحران و نبود امکانات از پیش برنامه‌ریزی‌شده باعث افزایش تلفات یا حداقل کندی خدمات‌رسانی به مردم آسیب‌دیده می‌شود. از جمله ضعف مدیریت بحران کندی امداد و نجات، کمبود بیمارستان و پزشک، کمبود دارو و مواد غذایی و آب آشامیدنی است. 
عدم اسکان مناسب آسیب‌دیدگان و سایر عوامل نیز اثرگذار است، اما در این مورد سوالاتی نیز قابل طرح است. آیا در زلزله اخیر مدیریت بحران کشور پاسخگوی مناسبی بود؟ در بحث جبران خسارت آیا وعده‌های مسئولان اجرایی واقعی و به‌هنگام است؟ نقش بیمه‌های زلزله در این میان چیست؟ چرا درصد کمی از مردم با این بیمه‌نامه‌ها آشنا هستند یا چرا مردم اینگونه بیمه‌نامه‌ها را تهیه نکرده‌اند؟ آیا مرگ فقط برای همسایه است؟ عوامل متعددی باعث عدم استقبال از بیمه‌نامه شده است. از جمله بحث همیشگی فرهنگ‌سازی بیمه و وضعیت معیشت و درآمدی مردم، عدم ارائه طرح‌های مورد نیاز و نوین بیمه‌ای برای بیمه‌گذاران است. 
با توجه به اینکه کشور ایران روی گسل‌های فراوان قرار دارد و جزو کشورهای زلزله‌خیز محسوب می‌شود، باید نگاه به بیمه زلزله تغییر کند. باید شرکت‌های بیمه با ارائه بیمه‌نامه‌های مناسب مردم را به تهیه این بیمه‌نامه ترغیب کنند و دولت و مسئولان اجرایی و صدا و سیما باید در زمینه فرهنگ‌سازی بیمه قدم جدی بردارند. باید طرح‌هایی ارائه شود تا تمامی ایرانیان بیمه‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند. مطمئنا هرچقدر تعداد بیمه‌نامه‌های صادرشده افزایش یابد، ارزیابی مدیریت ریسک برای شرکت‌های بیمه به صورت آسان‌تر و دقیق‌تر فراهم خواهد شد. این موضوعات مشکلات را حل کرده و دیگر نیازی به تاسیس صندوق جدید یا صندوقی مختص بیمه حوادث طبیعی  نخواهد بود.