صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور

راهنمای تخصصی مداخلات مددکاران در حوزه طلاق تدوین شد

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از تدوین راهنمای تخصصی مداخلات مددکاری اجتماعی در حوزه طلاق و مراقبت از خانواده خبر داد و گفت: مددکاران با مطالعه و اجرای دقیق محتوای این شیوه نامه می توانند در راستای ایمن سازی خانواده در مقابل آسیب های احتمالی نقش موثر ایفا کنند.
به گزارش کسب و کار نیوز، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از تدوین راهنمای تخصصی مداخلات مددکاری اجتماعی در حوزه طلاق و مراقبت از خانواده خبر داد و گفت: مددکاران با مطالعه و اجرای دقیق محتوای این شیوه نامه می توانند در راستای ایمن سازی خانواده در مقابل آسیب های احتمالی نقش موثر ایفا کنند.
راهنمای تخصصی مداخلات مددکاران در حوزه طلاق تدوین شد
حبیب الله مسعودی فرید افزود: متاسفانه گاهی افراد هنگام طلاق علاوه بر تنش ها و فشار روانی که خود مساله طلاق دارد ، نمی دانند برای حل مشاله خود به کدام نهاد و متخصص مراجعه کنند یا اینکه بین نظرات و مداخلات متعدد و تک بعدی سردرگم و آشفته تر می شوند.
وی ادامه داد: بنابراین لازم است که اعضای خانواده احساس کنند که سرنوشت و وضعیت شان برای فرد یا افرادی حائز اهمیت است و می توانند در شرایط پرتلاطم تصمیم گیری در مورد طلاق ، مأمنی بیابند که شنوای مسائل و مشکلات آنها باشند و خدماتی متناسب با نیازشان به آنها ارائه دهند.
وی اضافه کرد: از این رو راهنمای تخصصی مداخلات مددکاران در حوزه طلاق تدوین شد تا مددکاران با اجرای آن بتوانند در راستای مراقبت از نظام خانواده ، گام های موثری بردارند و در ارتقای کیفیت زندگی و افزایش رضایت مراجعان ، نقشی موثر ایفا کنند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: راهنمای تخصصی مداخلات مددکاران در حوزه طلاق به سفارش دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور تنظیم شده که جهت دانش افزایی و توان افزایی کلینیک های مددکاری اجتماعی در کار با مراجعان طلاق تنظیم شده است.
مسعودی فرید افزود: در این شیوه نامه به اقدامات ضروری و استانداردی که یک مددکار اجتماعی باید در فرآیند کار با متقاضیان طلاق انجام دهد ، اشاره شده است.
وی اضافه کرد: یکی از ویژگی های این شیوه نامه آن است که باتوجه به اینکه علل و پیامدهای طلاق دارای ابعاد مختلف اقتصادی ، فرهنگی ، روانی و اتماعی است و به ویژه در سال های اخیر آمار و گزارش های مختلف نشان دهنده علل گسترده اجتماعی طلاق مانند اعتیاد و بیکاری و همچنین پیامدهای اجتماعی طلاق مانند انگ اجتماعی طلاق و مشکلات اقتصادی زنان مطقه ، لازم است که خدمات تخصصی تمام ابعاد روانی و اجتماعی را دربرگیرند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: لازم است که در فرآیند مشاوره پیش از طلاق و پس از طلاق ، تمام اعضای خانواده شامل زوج، زوجه، فرزندان و حتی سایر افراد مهم خانواده به عنوان کل در نظر گرفته شوند و خدمات برای تمام اعضا باشد.
مسعودی فرید افزود: پیگیری مراجع از دیگر ویژگی های این شیوه نامه است، در واقع مراجع با ارجاع به متخصصان مختلف رها نمی شود بلکه مدیر در تمام مراحل مانند حلقه اتصالی بین مراجع و سایر اعضای تیم عمل می کند. ارائه خدمات مبتنی بر فرهنگ و قومیتی و نگاه مراقبتی به خانواده از ویژگی های دیگر رویکرد حاکم بر این شیوه نامه به شمار می رود.