صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون علمی رییس‌جمهور در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال خبر داد

آماده‌سازی اولین استارت‌آپ فکتوری کشور توسط بخش خصوصی

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از آماده‌سازی اولین استارت‌آپ فکتوری کشور توسط بخش خصوصی در آینده نزدیک خبر داد.
سورنا ستاری در حاشیه بازدید از یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال اظهار کرد: ما هرسال در نمایشگاه شاهد اتفاقات جدیدی هستیم که در این زمینه و در پی رشد استارت‌آپ‌ها فضای اطراف ما را تحت تاثیر قرار داده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، ستاری در ادامه در خصوص طرح شامد تاکید کرد: در حوزه فضای مجازی یکی از مشکلات بزرگ بحث تعداد مجوزها و محیط کسب‌وکار است، این طرح وارد بحث مجوزدهی شده و جنبه سلبی آن بسیار پایین است. خوشبختانه در طرح شامد بسیاری از این مسایل دیده شده که می‌تواند در بهبود فضای مجازی موثر واقع شود.
وی با بیان اینکه این جایگاه هم‌اکنون به‌صورت توانی در حال رشد و گسترش است، بیان کرد: نگرش جدیدی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه تقویت استارت‌آپ وجود دارد بسیار مفید و ارزشمند است و باید انعطاف لازم را دراین‌باره داشته باشیم تا خود را با وضعیت پیش رو تطبیق دهیم چرا که این یک فضای جدید است و قابلیت رشد ۱۰ برابری دارد.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بر لزوم تقویت حوزه کسب‌وکار به‌واسطه بهره‌گیری از خدمات و حضور بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: بدون شک زمانی که حوزه کسب‌وکار از طریق بخش خصوصی تقویت و منتقل شود می‌تواند با اثرات بسیار مثبتی همراه باشد باید توجه داشت که این امر درگذشته وجود نداشت.
ستاری به برنامه‌های این معاونت در آینده پیش رو در خصوص شهر تهران اشاره کرد و بیان کرد: برای توسعه شهر تهران برنامه‌های مفصلی داریم و باید توجه داشت که آینده این شهر در برج‌سازی و مال سازی نیست، بلکه آینده این شهر در حوزه فناوری تعریف می‌شود.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین به آماده‌سازی اولین استارت‌آپ فکتوری توسط بخش خصوصی در آینده نه‌چندان دور اشاره کرد و گفت: دراین‌باره باید محیط کسب‌وکار فراهم شود باید گفت هم‌اکنون مشکل اشتغال، محیط و اکوسیستم کسب‌وکار است.
وی بر حضور سرمایه‌گذار خطرپذیر نیز تاکید کرد و گفت: باید زیست بومی فراهم شود تا استارت‌آپ‌ها رشد کنند البته هم‌اکنون این حوزه به‌صورت توانی در حال گسترش است. یک استارت‌آپ خدماتی زمانی مناسب خواهد بود که هفته‌ای ۱۰ درصد رشد کند.
ستاری گفت: شرکت‌هایی که دانش‌بنیان می‌شوند بیش از ۱۰ تا ۲۰ نوع خدمات از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت می‌کنند، از جمله اینکه این شرکت‌ها از معافیت‌های مالیاتی و نیز معافیت املاکی و سربازی بهره‌مند می‌شوند.
وی به بحث شرکت‌های خلاق اشاره کرد و بیان کرد: بزودی بحث شرکت‌های خلاق را تعریف می کنیم و در این زمینه حمایت کردن از شتاب‌دهنده‌ها را در برنامه داریم.
ستاری تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان قطعا از مکانیزم‌های قانونی برای حمایت برخوردارند و شرکت‌های خلاق از مکانیزم‌هایی استفاده می‌کنند که معاونت در اختیارشان قرار می‌دهد.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در ادامه توسعه شتاب‌دهنده‌ها را یک اصول برشمرد و گفت: در راستای توسعه فضای مجازی آنچه‌که ما در آن کمبود داریم تولید محتوا است که امیدواریم با برگزاری چنین نمایشگاهی به این مهم دست‌یابیم.
ستاری با اعلام اینکه رتبه ما در تولید علم به لحاظ تعداد مقالات پانزدهم است، افزود: دولت باید محیط کسب‌وکار را آماده کند و تصور می‌کنم بزرگ‌ترین مشکلی که در این حوزه داریم آماده نبودن محیط کسب‌وکار است.
به گفته ستاری، جایگاهمان در ابتدای دولت در حوزه کسب‌وکارهای نوین در دنیا ۱۲۱ بود اما امروز و در این مقطع به رتبه ۷۵ دست‌یافته‌ایم.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص برنامه‌های این معاونت در راستای توسعه و گسترش طرح شامد بیان کرد: طرح شامد در شورای عالی فضای مجازی مطرح‌شده که مجری آن وزارت ارشاد است و ما نیز موافق این طرح هستیم و معتقدیم باید نسبت به این مهم فرهنگ‌سازی شود.
وی به نقاط قوت این طرح اشاره و اظهار کرد: این طرح فرهنگ‌سازی در فضای مجازی را گسترش می‌دهد و به‌واسطه این طرح می‌توان متوجه شد چه محتوایی مناسب است و چه محتوایی مناسب نیست. ضمن اینکه این طرح جلوی نفوذ خارجی‌ها را می‌گیرد و بسترهای مناسب فعالیت برای شرکت‌های داخلی که پایه اصلی آن نیروهای انسانی خلاق و نوآور هستند را فراهم می‌کند.
یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال باهدف آشنایی هر چه بیشتر فعالان حوزه دیجیتال و شرکت‌های فعال با آخرین تحولات صورت گرفته در حوزه رسانه‌های دیجیتال از ۲۰ تا ۲۶ آبان در مصلی امام‌خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.