صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

آزمون و خطا ی ساماندهی قیمت میوه

ساماندهی قیمت‌ها در بازار میوه آنقدر از کانون توجه مسئولان دولتی و روسای اصناف مرتبط بخش خصوصی دور بوده که تاکنون روشی برای کشف قیمت میوه به صورت عمده‌فروشی و به تبع آن رعایت سود معقول در خرده‌فروشی‌ها، به صورت اصولی ممکن نشده است.
مجتبی کاوه
ساماندهی قیمت‌ها در بازار میوه آنقدر از کانون توجه مسئولان دولتی و روسای اصناف مرتبط بخش خصوصی دور بوده که تاکنون روشی برای کشف قیمت میوه به صورت عمده‌فروشی و به تبع آن رعایت سود معقول در خرده‌فروشی‌ها، به صورت اصولی ممکن نشده است. شاید باور آن سخت باشد، ولی نظام قیمت‌گذاری میوه در بازارهای تره‌بار بزرگ و عمده‌فروش به صورتی کاملا سنتی و به صورت چانه‌زنی بین صاحبان غرفه‌ها و واسطه‌ها اداره می‌شود و در چنین نظام قیمت‌گذاری سلیقه‌ای و پرنوسانی بیشترین زیان نصیب تولیدکننده و باغدار و کشاورز می‌شود. روز گذشته دستورالعملی توسط مسئولان و کارشناسان بازرسی میدان میوه وتره‌بار، اتحادیه بارفروشان، فروشندگان میوه و تره‌بار و وزارت جهاد کشاورزی، خطاب به فعالان این بازار منتشر شد که رعایت قیمت‌های کف، سقف و ممتاز 55 قلم از محصولات پرمصرف باغی و کشاورزی را برای آنها طی فاصله زمانی 15 تا 21 آبان سال جاری الزامی اعلام کرد. سوال اینجاست که چنین دستورالعملی در بازاری که به اعلام قیمت به صورت روزانه توسط غرفه‌داران و واسطه‌ها عادت کرده، کار می‌کند؟ فعالان بازار نسبت به مثبت بودن پاسخ این پرسش خوش‌بین نیستند. 
الزام یک هفته‌ای حجره‌داران به فروش طبق قیمت مصوب
در نامه‌ای که به امضای کارشناس اتحادیه بارفروشان، کارشناس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، نماینده سازمان جهاد کشاورزی تهران و مسئول واحد بازرسی و نظارت اصناف میدان مرکزی تره‌بار تهران رسیده، آمده است: قیمت‌های عمده‌فروشی اعلام‌شده در این جدول برای نظارت و کنترل قیمت عمده و خرده‌فروشی رصد و تعیین شده است و به منزله خرید از تولیدکننده نیست. قیمت‌های مذکور براساس استعلام روزانه از بارفروشان متعدد میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران و اعمال نظر کارشناسان اتحادیه بارفروشان جهاد کشاورزی و اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران کشف شده و به تایید واحدهای بازرسی و نظارت اصناف میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران رسیده است. نرخ‌های اعلام‌شده باید از سوی تمامی فروشندگان عمده (صاحبان حجره و همکاران صنفی) رعایت و در فاکتور فروش نیز معتبر درج شود. فروشندگان باید فاکتور سربرگ‌دار با درج قیمت واقعی به نام صاحب حجره پس از مهر و امضا به خریدار تحویل دهند. بارفروشان و میوه‌فروشان می‌توانند برای دریافت نرخ‌نامه با استعلام قیمت با اتحادیه متبوع خود ارتباط برقرار کنند. نرخ ممتاز مربوط به میوه و تره‌بار دست‌چین و لوکس است. 
ضمانت اجرای نامه قیمت‌گذاری اقلام میوه و تره‌بار چیست؟
یکی از فعالان بازار میوه و تره‌بار با بیان اینکه نامه‌ای که اخیرا از سوی مسئولان دولتی و خصوصی خطاب به فعالان بازار منتشر شده فقط در حد یک آزمون و خطاست، به «کسب‌وکار» گفت: اینکه یک نامه با 4 امضا از سوی مسئولان درجه دوم بخش دولتی و خصوصی بتواند بر روند سنتی قیمت‌گذاری و نظام واسطه‌گری در بازار تاثیر بگذارد، بسیار خوش‌بینانه است. اسدا... جوانبخت افزود: سوال اینجاست که اگر قیمت‌های مصوب در این جدول رعایت نشود چه عواقبی متوجه عمده‌فروشان خواهد شد؟ وی افزود: همچنین اگر قیمت‌ها به صورت غیرواقعی مطابق با این جدول در فاکتور عمده‌فروشان درج شود، ولی قیمت دیگری بین عمده‌فروش و خرده‌فروش توافق شود چگونه می‌توان این روند را کشف و مجازات کرد؟ این فعال بازار میوه و تره‌بار با بیان اینکه ساماندهی بازار عمده‌فروشی اقدام درست و ریشه حل مشکل قیمت میوه است، تصریح کرد: شاید اقدام اخیر بتواند سنگ‌بنایی برای اصلاح نظام قیمت‌گذاری در بازار میوه و تره‌بار باشد و این بستگی به مقطعی نبودن این اقدام دارد. جوانبخت در پایان گفت: اگر حمایت همه‌جانبه مسئولان از قیمت‌گذاری اصولی در راستای قطع دست دلالان از این بازار باشد، می‌‌توان قیمت میوه را به کانال شفاف هدایت کرد، ولی اگر این برنامه برای یک مقطع کوتاه اجرا و بعد به دست فراموشی سپرده شود، فقط یک آزمون و خطای سطحی انجام شده است.