صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

گزارش «کسب‌وکار»‌ از تعطیلی 40 درصد تولیدی های کابینت

کابینت‌سازان توانایی صادرات ندارند

متاسفانه در سال‌های گذشته رکود مسکن باعث ورشکستگی بسیاری از مشاغل وابسته به حوزه مسکن شده است. یکی از این حوزه‌ها که به صورت کامل تحت‌تاثیر ساختمان‌سازی و تحرک در بخش مسکن است، صنعت کابینت‌سازی است.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز صنعت کابینت‌سازی در سال‌های گذشته به‌ویژه یک سال گذشته با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده است. نه تنها کابینت‌سازی، بلکه واردکنندگان و تولیدکنندگان مواد اولیه ساخت کابینت مثل سازندگان ایرانی ورق‌های آلومینیوم یا فروشندگان ورق‌های MDF نیز با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند. به گفته کارشناسان، هم‌اکنون واحدهای صنفی رسته کابینت‌سازی در رکود کاری مطلق قرار دارند، به طوری که خیلی از این واحدها انگیزه‌ای برای تولید ندارند. 
قاسم پورنظری، رئیس اتحادیه کابینت‌سازان البرز در این رابطه بیان داشت: رکود در حوزه ساختمان منجر شده است تا تمامی صنایع مرتبط با آن نیز دچار رکود عمیقی شوند، کابینت‌سازی نیز از این موضوع مستثنا نیست. وی افزود: خرید کاهش یافته و بنابراین انگیزه نیز برای کار وجود ندارد، همیشه با نزدیک شدن به پایان سال آنقدر فروش افزایش داشت که دیگر 2، 3 ماه پایانی سال نمی‌توانستیم سفارش جدیدی را بپذیریم، اما الان هیچ سفارشی وجود ندارد و اکثر قریب به اتفاق همکاران ما بیکار هستند و فعالیتی ندارند. 
پورنظری گفت: رکود و کمبود کار در طول سال بسیار چشمگیر بود؛ ازاین‌رو علاوه بر کاهش فروش مجبور شدیم تولید را نیز کاهش دهیم، تعطیلی 70 درصد واحدهای تولیدی بسیار چشمگیر بوده است. وی اظهار داشت: در حال حاضر ما حداقل 55 جواز باطل‌شده داریم و اینها به غیر از کسانی هستند که دیگر کارشان رونقی ندارد یا فعلا دست از کار کشیده‌اند، اما اعلام نکرده‌اند. 
رئیس اتحادیه کابینت‌سازان در رابطه با تغییر قیمت کابینت تصریح کرد: از طرفی با اینکه قیمت MDF هم 10 درصد در ماه اخیر افزایش پیدا کرده، اما از آن جهت که بازار کشش افزایش قیمت را ندارد و باید 10 درصد روی قیمت افزوده می‌شد، نتوانستیم قیمت کالاهای خود را بالا ببریم. وی خاطرنشان کرد: در این اوضاع بی‌رونقی، کاهش دادن تعرفه ترجیحی واردات از ترکیه به نفع تولیدکننده داخلی نیست. هرچند که مدتی قبل نیز از چین کابینت وارد کردند، اما از آن جهت که با ساختمان‌های ایرانی همخوانی نداشت، اجناس چینی به فروش نرفت، اما در هر حال اینگونه واردات به نفع تولید داخلی نخواهد بود. 
کابینت‌سازان با 60 درصد ظرفیت کار می‌کنند
علی جعفری، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان مصنوعات فلزی و کابینت غیرچوبی
رکود بازار تمام اصناف را درگیر کرده و هیچ واحد صنفی نمانده است که آثار این رکود چند ساله را تجربه نکرده باشد. بازار کابینت‌سازان نیز حدود 4 سالی است که در وضعیت کسادی قرار گرفته و آثار آن را در بازار خرید و فروش و معاملات می‌توان مشاهده کرد. بازار کابینت‌سازان از آن دسته اصناف است که به بازار ساخت‌و‌ساز و مسکن وابستگی کامل دارد و به دلیل اینکه این سال‌ها پروژه‌های عمرانی و بساز و بفروش‌ها کم شده، صنف کابینت نیز معاملات چندانی نداشته است. به عبارت دیگر کاهش ساخت‌و‌ساز در سطح شهر تاثیر مستقیم بر بازار سازندگان و فروشندگان کابینت‌های غیرچوبی داشت، به طوری که همزمان با حاکم شدن رکود بر بازار ساختمان‌سازی، صنف سازندگان و فروشندگان کابینت‌های فلزی در وضعیت کسادی قرار گرفته‌اند. به همین دلیل بسیاری از کسبه و فعالان بازار بیکار بوده و برخی دیگر هم واحدهای‌شان را تعطیل کرده‌اند. وضعیت بازار به‌شدت در شرایط رکود قرار گرفته و تا به امروز هنوز اقدامی از سازمان‌های مسئول صورت نگرفته است. امروز و در این شرایط بیش از 40 درصد تولیدکنندگان و فروشندگان و کابینت‌سازان از گردونه تولید و عرضه خارج شده‌اند و واحدهای‌شان را تعطیل کرده‌اند و تعداد باقیمانده هم‌اکنون با کمتر از 60 درصد ظرفیت به تولید می‌پردازند. البته در کنار رکود این صنف توانسته عمده تولیدات داخلی را در بازارهای اطراف کشور به فروش برساند، چراکه کیفیت و پتانسیل لازم برای حضور تولیدات داخلی در کشور‌های اروپایی وجود دارد. حتی برخی از کابینت‌های تولیدی افراد با نمونه‌های آلمانی رقابت می‌کند، اما به علت بالا بودن هزینه‌های تولید، مالیات، بیمه و مشکلات بانکی تولیدکنندگان توان رقابت با کالاهای خارجی را نداشته که در صورت حمایت و توجه مسئولان، شرایط برای صادر کردن نمونه‌های داخلی به وجود خواهد آمد. در حال حاضر در کنار رکود بازار، روند دریافت مالیات از کسبه و تولیدکنندگان عرصه را بر آنها تنگ کرده است. نامه‌های متعددی به اتاق اصناف مبنی بر مشکل مالیات ارسال شده، اما هنوز اتاق اصناف قدرت لازم را در این خصوص نداشته و هم‌اکنون با افزایش شدت رکود حاکم بر بازار، وضعیت مالیات هم روندی صعودی به خود گرفته است. 
سازندگان مسکن توانایی پرداخت هزینه کابینت را ندارند
علی‌اکبر مرادی، سازنده مصنوعات فلزی آشپزخانه
رکود مسکن در این چند سال صدای تمام صنوف را درآورده، چراکه هر صنفی کم و بیش به رونق ساخت‌و‌ساز وابسته است. در این چند سال تمام صنوف به دلیل رکود مسکن که آن هم به دلیل رکود اقتصادی و تحریم‌ها به وجود آمد، در تعطیلی به سر برده‌اند. 
پای صحبت هر کدام از صنوف که بنشینید، از این وضعیت که به آن ناخواسته دچار شده‌اند، نالانند. صنف کابینت‌سازان به دلیل وابستگی مستقیم به ساخت‌و‌ساز امروزه و در این شرایط وضعیت بسیار نامناسبی را تجربه می‌کند. تولیدات داخلی روی دست تولیدکننده و فروشنده مانده است و برای آن مشتری پیدا نمی‌شود. فکر کنید که با این شرایط و هزینه‌های سرسام‌آور تولید داخلی یک تولیدکننده با چه امیدی بسازد و تولید کند؟ 
این در حالیست که سفارشات نیز کمتر از قبل شده است. علاوه بر کم شدن سفارشات ساخت کابینت، مشکلات بسیار زیادی در زمینه پرداخت دستمزدها توسط کارفرما ایجاد شده است. به دلیل فروش نرفتن واحدهای ساختمانی، سازندگان مسکن توانایی پرداخت هزینه کابینت خود را نداشته و همین امر نیز مشکلات فراوانی را برای افراد ایجاد کرده است. حتی برخی از سازندگان علاوه بر عدم پرداخت دستمزد کابینت‌سازان، توانایی پرداخت پول مواد اولیه را نیز ندارند و همین مشکل باعث ایجاد اختلاف بین کابینت‌سازان، فروشندگان مواد اولیه و مسکن‌سازان شده است. تولیدکنندگان به این فکر می‌کنند که با این شرایط و سختی‌ها تولید می‌کنند و آخر سر هم روی دست‌شان می‌ماند. توان صادرات را نیز به دلیل اینکه قیمت‌ها در بازارهای جهانی بالاست، ندارند. پس تکلیف چیست؟ به همین دلیل است که تولیدکنندگان یکی پس از دیگری از گردونه تولید و رقابت خارج می‌شوند.