صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

آمار ارایه شده اتاق مشترک ایران و عراق نشان می دهد

افزایش ۵ درصدی صادرات ایران به عراق در ۶ماهه

عراق دومین مقصد صادرات کالاها و خدمات ایران است و تجارت ۲۰ میلیارد دلاری در روابط اقتصادی این دو کشور پیش بینی می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شاتا،  در همایش بزرگ تجارت ایران و عراق از افزایش پنج درصدی صادرات ایران به عراق در شش ماه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته و رسیدن آن به سه میلیارد و ۱۶۸ میلیون دلار سخن به میان آمد.
هر چند روابط اقتصادی ایران و عراق همپای روابط سیاسی و امنیتی پیش نرفته است، اما دستیابی به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری در روابط اقتصادی دو کشور پیش بینی شده است.
بر اساس آمار ارایه شده اتاق مشترک ایران و عراق،  در شش ماه نخست امسال بیش از سه میلیارد و ۲۷۷ میلیون دلار صادرات از ایران به عراق انجام شده است و ایران توانست رکورد صادرات ماهانه ۶۰۰ میلیون دلاری خود به عراق را حفظ کند.
عراق، دومین مقصد صادرات کالاها و خدمات ایران
به گفته دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، عراق دومین مقصد صادرات کالاها و خدمات ایرانی با سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، پس از چین بوده، اما کمتر از یک سوم صادرات به اقلیم کردستان عراق انجام شده است.
سیدحمید حسینی در سخنرانی خود در همایش مشترک ایران و عراق در این باره گفت: تا پایان شهریور امسال نزدیک به یک میلیارد دلار صادرات به اقلیم کردستان انجام شده است که معادل صادرات کشورمان به ترکیه یا کشورهای آسیای میانه است و بر این اساس حفظ این بازار برای ایران مهم است.
وی مصالح ساختمانی، سوخت های مایع، محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی و مواد غذایی را عمده اقلام صادراتی ایران به مقصد عراق دانست.
۴ قلم کالای صادراتی ایران به عراق با بیشترین درصد تغییرات
میعانات گازی، آرد گندم یا آرد مخلوط گندم و چاودار، انواع کلم و همچنین روغن‌های سبک و فرآورده‌ها(به جز بنزین) اقلام عمده صادراتی ایران به عراق بودند که در شش ماهه نخست ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ بیش ترین درصد تغییرات را داشتند.
در شش ماهه اول امسال ۲۳ میلیون و ۱۴۵ هزار دلار میعانات گازی به کشور عراق صادر شد که یک درصد از سهم کل صادرات ایران به عراق را به خود اختصاص داد.
همچنین میزان صادرات آرد گندم یا آرد مخلوط گندم و چاودار در شش ماهه اول امسال ۲۵ میلیون و ۸۷۴ هزار دلار بود که با توجه به یک میلون و ۴۰۸ هزار دلار صادرات این محصولات در شش ماهه اول ۹۵، یک هزار و ۷۳۷ درصد رشد داشت.
کلم قرمز و سفید، کلم پیچ و کلم قمری به صورت سردکرده یا تازه از جمله دیگر اقلام صادراتی ایران به عراق بود که در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشترین تغییرات را به خود اختصاص داده بود.
 در شش ماهه اول امسال ۱۹ میلیون و ۳۵۶ هزار دلار از این محصولات به عراق صادر شد و با توجه به یک میلیون و ۴۵۸ هزار دلار صادرات این محصولات در مدت مشابه سال ۹۵، درصد تغییرات آن یک هزار و ۲۲۷ درصد بود.
همچنین صادرات روغن‌های سبک و فرآوردها(به جز بنزین) نیز با ۶۹۹ درصد در ردیف اقلام صادراتی ایران به عراق با بیشترین درصد تغییرات در شش ماهه اول ۹۶ قرار گرفته است.
در شش ماهه اول امسال ۴۱ میلیون و ۴۸۱ هزار دلار از این محصولات صادر شد و آمار صادرات این محصولات در مدت مشابه سال گذشته پنج میلیون و ۳۹۷ هزار دلار بوده است.
رشد ۳ درصدی ۵۰ کالای عمده صادراتی ایران به عراق
از سوی دیگر سازمان توسعه تجارت ایران مجموع صادرات ۵۰ قلم از محصولات عمده ایران به عراق در شش ماهه اول ۹۶ را یک میلیارد و ۹۴۰میلیون و ۳۳۴ هزار دلار اعلام کرد که این رقم در مدت مشابه سال گذشته یک میلیارد و ۸۹۰ میلیون و ۸۱۱ هزار دلار بود و ۳ درصد رشد داشت.
رشد ۵ درصدی صادرات ایران به عراق در ۶ماهه ۹۶
همچنین بر اساس همین آمار در شش ماهه اول ۹۶ بیش از سه میلیارد و ۱۶۸ میلیون دلار انواع محصولات ایرانی به عراق صادر شد که با توجه به صادرات سه میلیارد و ۱۲ میلیون دلاری در مدت مشابه سال ۹۵، رشدی ۵ درصدی داشت.