صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

کاهش مصرف بتن در کشور

در شرایطی که اقتصاد ایران به استفاده از ظرفیت‌های داخلی نیاز مبرم دارد و ترویج مصرف بتن با توجه به مازاد تولید سیمان در کشور باید یکی از اولویت‌های مورد توجه دست‌اندرکاران دولتی و خصوصی حوزه عمران و ساخت‌و‌ساز باشد.
مجتبی کاوه
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و رئیس هیات‌مدیره انجمن بتن در گفتگو با «کسب‌وکار» از کاهش مصرف بتن در کشور خبر دادند. روز گذشته پانزدهمین همایش روز ملی بتن در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد و فعالان صنعت بتن به همراه کارشناسان، اساتید دانشگاه و دانشجویان برتر این حوزه نظرات خود را درباره راهکارهای پیشرفت این صنعت بیان کردند. محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حاشیه این همایش در گفتگو با «کسب‌وکار»، شکوفا کردن ظرفیت‌های تولیدی و اقتصادی کشور و اشتغالزایی از طریق توسعه صنعت بتن را مورد تاکید قرار دارد و گفت: با توجه به مازاد تولید سیمان در کشور و اینکه صادرات سیمان از نظر اقتصادی و زیست‌محیطی توجیه کافی ندارد، مسیر ما باید افزایش مصرف بتن در کشور باشد و این صنعت را گسترش دهیم. وی با بیان اینکه متاسفانه رکود ساخت‌و‌ساز و کاهش منابع دولت در بخش عمران موجب رکود صنعت بتن شده است، افزود: با وجود مزایای بتن و عمر مفید 30 تا 50 ساله آن، استفاده از بتن در کشور، کاهش چشمگیری داشته است و ما به دنبال راهکارهایی برای جبران این کاهش هستیم. 
سبک‌سازی بتن با استفاده از روش‌های جدید 
محسن تدین، رئیس هیات‌مدیره انجمن بتن نیز در این باره به «کسب‌وکار» گفت: کاهش مصرف بتن در کشور جدا از رکود اقتصادی تا حدودی به دلیل کیفیت پایین برخی بتن‌های تولیدی و نبود دانش و آگاهی درباره خواص بتن‌های مدرن است. وی تصریح کرد: مثلا یکی از دلایلی که سازندگان و مردم رغبت کمتری برای استفاده از بتن در ساخت‌و‌ساز دارند، این باور است که سازه‌های بتنی لزوما نسبت به سازه‌های فولادی سنگین‌تر هستند و زمان ساخت آنها هم به مراتب بیشتر است، در حالی که با پیشرفت‌های صنعت بتن هر دو مورد، شاهد تحولاتی بوده و بتن‌های سبک اکنون در دنیا به وفور ساخته و مصرف می‌شود، ضمن آنکه سرعت ساخت سازه‌های بتنی نیز با روش‌های جدید تقریبا با سازه‌های فولادی برابر شده است. وی اظهار کرد: انجمن بتن سالانه حدود 2 میلیارد تومان گردش مالی دارد که می‌توان از آن به عنوان بزرگ‌ترین انجمن تخصصی در رشته عمران و معماری نام برد. وی در ادامه افزود: آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان شامل بسیاری از باید و نبایدهاست، به‌طوری که گاهی به استفاده از بتن تاکید شده و در برخی موارد توصیه شده که در ساختمان‌سازی از اسکلت‌های فلزی و فولادی استفاده نشود. تدین در ادامه توضیح داد: امروزه در تمامی کشورها استفاده از ساختمان‌های بتنی رواج یافته، اما در ایران با وجود افزایش عمر مفید آن هنوز سازندگان به سراغ آن نمی‌روند. وی در خاتمه با بیان اینکه انجمن علمی بتن دارای 4 هزار و 700 عضو حقیقی و 2 هزار و 800 عضو دانشجویی است، گفت: با وجود چنین اعضای حقیقی و دانشجویی باید فرهنگ‌سازی و استفاده از بتن در کشور رواج پیدا کند و باید با ایجاد راهکارهای جدید تولیدکنندگان و سازندگان پروژه‌های عمرانی در کشور را به استفاده از بتن تشویق کنیم. گفتنی است رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این همایش اظهار کرد: برآورد مصرف مصالح ساختمانی از سال 2002 تا 2005 نشان می‌دهد که فولاد در مقایسه با سیمان و بتن سهم کمتری را به خود اختصاص داده که خود تفاوت معناداری است. نکته جالب در این آمار این است که سیمان بیشترین مصالحی است که از مواد استخراجی زمین ساخته می‌شود که نشان‌دهنده جایگاه بسیار مهم صنعت بتن در دنیاست.